رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595878

داروهای بدن‌سازی، عامل برخی آریتمیهای قلبی

ساعت24-کارشناس مسئول بیماری‌های قلب و عروق اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به نقش استرس‌ها در بروز مشکلات و بیماری‌های قلبی، در عین حال تاکید کرد: در مورد داروهای بدن‌سازی، برخی اسیدهای آمینه مصرف می‌کنند که این اسیدهای آمینه می‌تواند آریتمی قلبی خطرناک ایجاد کند؛ بنابراین تاکید می‌کنیم جوانان کمتر از این داروها استفاده کنند و بیشتر سعی کنند پروتئین‌های سالم مانند تخم مرغ و ... مصرف کنند.

html>

دکتر طاهره سماوات با اشاره به نقش خود افراد در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر بویژه بیماری‌های قلبی و عروقی، گفت: افراد باید نسبت به سلامت خود حساس باشند زیرا اولین کسی که سلامت ما را حفظ می‌کند، خودمان هستیم. باید با استرس‌ها کنار بیاییم و مسائل را خیلی بزرگ نکنیم؛ زیرا استرس در وقوع بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق بویژه فشارخون موثر است. استرس‌های مداوم باعث افزایش فشارخون و قندخون می‌شوند و این دو مهم‌ترین عوامل خطر بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

او با اشاره به اینکه مردان بیش از زنان به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند، تصریح کرد: هورمون محافظت کننده استروژن در خانم‌ها تا سن یائسگی می‌تواند عوامل خطر بروز بیماری قلبی را کاهش دهد، اما پس از آن مردان و زنان تقریبا آمار یکسانی در زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی خواهند داشت.

وی افزود: گاهی جوان‌ترها از داروها یا موادی که غیرقانونی است استفاده می‌کنند. این مواد شامل ال اس دی، شیشه، کوکائین و... است که می‌تواند سبب بروز ایست قلبی و یا سکته مغزی شود. در مورد داروهای بدن‌سازی، برخی اسیدهای آمینه مصرف می‌کنند که این اسیدهای آمینه می‌تواند آریتمی قلبی خطرناک ایجاد کند؛ بنابراین تاکید می‌کنیم جوانان کمتر از این داروها استفاده کنند و بیشتر سعی کنند پروتئین‌های سالم مانند تخم مرغ و گوشت مصرف کنند.

کارشناس مسئول بیماری‌های قلب و عروق اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی ۴۲ درصد عامل مرگ و میر در کشور است، گفت: مرگ‌ومیرهای زیر ۷۰ سال بالایی هم داریم اما این روند در ایران خیلی هم با آنچه که در دنیا رخ می‌دهد، متفاوت نیست. اقوام مختلفی در کشور ما زندگی می‌کنند که نوع زندگی،‌ کار، تحرک، تغذیه و استرس‌های متفاوتی دارند و ما باید علل مختلفی که باعث افزایش فشارخون بالا در اقوام مختلف می‌شود را بررسی کنیم تا روی عوامل خطر کار کنیم.

وی افزود: مثلا در یاسوج میزان مصرف نمک خیلی بالا بوده است که در این نقطه برنامه‌ریزی مرتبط انجام شده است. اما موضوع عوامل خطر مرتبط با بروز بیماری‌های قلبی و عروقی چند وجهی است و تمام عوامل بر عهده وزارت بهداشت نیست و چند سازمان باید کمک کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها