رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595924

علت ممنوعیت آیفون ۱۴ در ایران؛ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یا مصوبه مجلس و دولت؟

ساعت24-اپل آیفون ۱۴ استاندارد با حافظه ۱۲۸ گیگابایت را ۷۹۹ دلار تعیین کرده است که با احتساب دلار ۳۲ هزار تومانی به ۲۵ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان می‌رسد. اگر هزینه رجیستری و گمرکی را هم شش میلیون تومان در نظر بگیریم، به عدد ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسیم، اما ارزش آن را در ایران فعلا ۴۳ میلیون تومان تعیین کرده اند که معادل دلار ۵۴ هزار تومانی است!

خبر
html>

ممنوعیت فروش آیفون ۱۴ در مشهد اگرچه خبری دقیق و کامل به‌حساب نمی‌آید و تا حدودی با شیطنت درآمیخته، اما ممکن است به اپیزود جدیدی از سریال مصائب گوشی‌های اپل در ایران تبدیل شود.

در سال‌های گذشته گروهی به بهانه «اسراف منابع ارزی» تا آنجا که می‌توانستند به آیفون تاخته‌اند و آن را وسیله‌ای آمریکایی، تجملاتی و غیرضروری معرفی کرده‌اند و گروهی دیگر با اشاره به اعداد و ارقام تلاش می‌کنند بگویند تکنولوژی تغییر کرده و آیفون یا باقی گوشی‌های هوشمند با ارزش بالای ۶۰۰ دلار الزاما دیگر محصولی لوکس قلمداد نمی‌شوند.

بحث و جدل دو گروه تا الان ادامه داشته و در مقاطعی نیز شاهد بودیم دسته سومی، با انتشار گاه‌وبی‌گاه شایعه ممنوعیت ورود آیفون، بدون ذکر منبع رسمی، تعادل بازار موبایل را برهم می‌زنند تا از آب گل‌آلود به نفع کار و سود مالی خود ماهی بگیرند. خبر ممنوعیت فروش آیفون ۱۴ در مشهد، از این جنس خباثت‌ها نیست، ولی در قالب رسمی و دقیق هم نمی‌گنجد. حداقل بدون احاطه به عقبه ماجرا نمی‌توان درباره‌اش برداشت درست داشت.

واردکننده‌های رسمی و شناسنامه‌دار از مدت‌ها پیش، برای ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار با زحمت سختی و مرارت روبرو هستند. البته حداقل تا این لحظه کسی آن‌ها را به واسطه بخشنامه یا دستوری مشخص از این کار منع نکرده، اما چون برای واردات چنین گوشی‌هایی به واردکنندگان ارز تخصیص پیدا نمی‌کند، خودشان باید بروند و در مذاکره مستقیم با تجارت فعال در بخش آجیل و خشکبار، ارز حاصل از فروش محصولات صادراتی در خارج کشور را بخرند و با کمک آن برای واردات آیفون و باقی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار استفاده کنند.

آیفون ۱۴، یک‌هفته قبل سروکله‌اش در بازارهای جهانی پیدا شد. گروهی از مسافران این گوشی را تحویل گرفته‌اند و به‌عنوان نوبرانه‌ای از آب گذشته با خود به ایران آورده‌اند. گروهی وسوسه می‌شوند به طمع سود زیاد، آیفون‌ها را آب کنند و سودش را به جیب بزنند. تا چند سال پیش این اقدام ساده بود، اما از وقتی ثبت و رجیستری تلفن همراه در ایران اجباری است، وضیت تغییر کرده. الان اگر مسافری بخواهد برای مصرف شخصی گوشی وارد کند، باید در مبادی رسمی و گمرکات، فرم مخصوصی پر کند، شناسه گوشی را وارد کرده و پس از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی، گوشی را به نام و شماره شخصی فعال کند. با این حال گمرک هنوز گزینه ثبت اطلاعات مخصوص آیفون ۱۴ را به سایت خود اضافه نکرده است.

پس اگر از خارج برای خودتان آیفون ۱۴ بخرید و آن را برای مصرف شخصی وارد کنید هم نمی‌توانید مراحل ثبت و رجیستری را پشت سر بگذارید. این گزاره یک معنی دیگر هم دارد؛ تا الان هیچ‌کدام از آیفون‌های جدید اپل در ایران اکتیو نشده‌اند. فروشنده‌های زیادی با این وجود طی روزهای اخیر اقدام به تبلیغ فروش آیفون ۱۴ کرده‌اند و آن‌ها را با قیمت بالا می‌فروشند. متاسفانه به خریدار بخت‌برگشته هم نمی‌گویند قضیه چیست. اطلاعیه اتحادیه صنفی در مشهد درباره ممنوعیت فروش آیفون ۱۴، به همین مسئله فنی برمی‌گردد و کسانی که آن را نوشته‌اند این مرتبه واقعا بابت از دست رفتن پول و سرمایه مردم نگران بوده‌اند.

اپل آیفون ۱۴ استاندارد با حافظه ۱۲۸ گیگابایت را ۷۹۹ دلار تعیین کرده است که با احتساب دلار ۳۲ هزار تومانی به ۲۵ میلیون و ۵۶۸ هزار تومان می‌رسد. اگر هزینه رجیستری و گمرکی را هم شش میلیون تومان در نظر بگیریم، به عدد ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسیم، اما ارزش آن را در ایران فعلا ۴۳ میلیون تومان تعیین کرده اند که معادل دلار ۵۴ هزار تومانی است!

علت ممنوعیت آیفون ۱۴ در ایران؛ اینترنت ماهواره‌ای استارلینک یا مصوبه مجلس و دولت؟

مسئله رجیستر نشدن آیفون هنوز پابرجاست. به‌این معنی که تا وقتی شناسه این گوشی به سایت همتا اضافه نشود، اصلا نمی‌توان از گوشی جدید اپل در ایران بیشتر از یک هفته استفاده کرد. حال خریداری را تصور کنید که بی‌اطلاع از چنین حقیقتی، مدل‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرومکس را حدود ۵۰ میلیون خریداری کرده اما متوجه می‌شود قادر نیست از گوشی جدیدش استفاده کنند.

جدا از مسئله دلار، رجیستری و.. ؛ گفتنی است آیفون ۱۴ قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره‌ای را دارد. اما براساس اعلام خود شرکت اپل، اتصال ماهواره‌ای فقط در خاک آمریکا و آن هم در شرایط اضطراری است.

فرارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها