رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 595995

آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده خوی/ 1121نفر مصدوم و 112 واحدمسکونی 100 درصد تخریب شده است

ساعت24-زلزله‌ای به بزرگی ۵/۴ ریشتر شمال استان آذربایجان‌غربی را ساعت ۳:۵۱ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ لرزاند. در این حادثه 1126 نفر مصدوم و 112 واحد مسکونی روستایی به طور 100 درصد تخریب شده است.

html>

به گزارش فارس ، زلزله‌ای به بزرگی ۵/۴ ریشتر شمال استان آذربایجان‌غربی را ساعت ۳:۵۱ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ زمین را لرزاند کانون زلزله اطراف نیروگاه و روستای سید تاج الدین شهرستان خوی گزارش شده است و طبق اعلام مرکز زلزله‌نگاری کشوری این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوسته است .

طبق گزارشات واصله بعد از به وقوع پیوستن این زمین لرزه در دقایق اولیه این حادثه، فرماندار شهرستان خوی با هماهنگی‌های انجام شده جلسه ستاد بحران را تشکیل و دستورات لازم برای امدادرسانی و مدیریت بحران صادر شد.

در این راستا بعد از به وقوع پیوستن حادثه نیروهای امدادی برای کمک به حادثه دیدگان در مناطق زلزله‌رده حاضر و آسیب دیدگان را به مراکز درمانی انتقال دادند و خوشبخانه در این حادثه هیچ‌گونه فوتی گزارش نشده است.

عباس جعفری مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در شهرستان خوی به خبرنگار فارس گفت: ساعت ۳:۵۱ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر خوی را لرزاند که بلافاصله تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شد.

وی ادامه داد:خوشبختانه زلزله خوی تلفات جانی نداشته و تا ساعت ۲۱ امشب تعداد یک هزار و ۱۲۶ نفر مصدوم به مراکزی درمانی شهرستان مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه شدت زلزله و هراس مردم از این حادثه تعدای افراد دچار مصدومیت شده و تعداد ۱۱۳ نفر در مراکز درمانی بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

جعفری با بیان اینکه بخشی از شهر خوی و ۱۲ روستای شهرستان خوی در کانون این زمین لرزه قرار گرفته است بیان کرد: تعداد ۱۱۲واحد مسکونی روستایی بر اثر این زمین لرزه ۱۰۰درصد تخریب و تعداد ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰تا ۵۰ درصد خسارت و ۱۲روستای بخش مرکزی خوی بطور مستقیم درگیر زلزله هستند.

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی تاکید کرد: مردم نکات ایمنی را رعایت کرده و به توصیه‌ها و اطلاعیه‌های تیم‌های مدیریت بحران توجه کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر استان آذربایجان‌غربی در حال حاضر اقدام به تامین اقلام مورد نیاز حادثه دیدگان کرده‌ است.

سه شهرستان خوی چایپاره سلماس در وضعیت قرمز قرار دارد

میرزایی سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سه سطح رنگ بندی در شهرستان‌های متاثر از زلزله اعلام شده است گفت: براساس میزان خسارت و اثرگذاری زلزله در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره وضعیت قرمز، در شهرستان‌های پلدشت، شوط و چالدران وضعیت نارنجی و در شهرستان‌های ارومیه و ماکو هم وضعیت زرد اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه محل حادثه و مناطق تحت تاثیر روی نقشه توسط کارشناسان مشخص شده‌، افزود: براین اساس همه پایگاه‌های امدادی شعب شمال استان، تیم‌های واکنش سریع و آنست به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

میرزایی با تفکیک خانوارهای مورد ارزیابی در زلزله امروز گفت: در خوی ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار شامل ۳۴ هزار و ۲۳۹ نفر، در چایپاره دو هزار و ۱۵۰ خانوار شامل هفت هزار و ۷۸۱ نفر و در سلماس سه هزار و ۹۲۱ خانوار شامل ۱۴ هزار و ۸۷۷ نفر توسط تی‌های امدادی و عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین از ارسال ۲۰۰ دستگاه چادر مسافرتی به شهرستان خوی خبر داد و گفت: علاوه بر شارژ انبارهای امدادی در مناطق زلزله‌زده، یک مجموعه ورزشی با تجهیز شدن اقلام زیستی در شهر دیزج دیز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.

سرپرست هلال‌احمر آذربایجان‌غربی با اشاره به ارزیابی روستای متاثر از زلزله در سه شهرستان خوی، چایپاره و سلماس بیان کرد: در پی وقوع زلزله امروز، تیم‌های ارزیاب پیشرو، اعضای خانه‌های هلال و دهیاران و شوراهای مربوطه فراخوان شده و تاکنون ۵۳ روستا را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

زلزله اخیر شهرستان خوی هیچ خسارتی به راه و ابنیه فنی وارد نکرد

پیمان آرامون مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی اظهار داشت بلافاصله بعد از خبر وقوع زمین لرزه در شهرستان خوی اقدامات این اداره کل در قالب مدیریت بحران من جمله فعال سازی گشت‌های راهداری به تعداد ۳ اکیپ از ساعات اولیه وقوع زلزله جهت بازدید از ابنیه فنی و وضعیت راهها از نظر ریزش و تخریب انجام گرفت.

وی از اعزام ۲ دستگاه سواری و همکاری با بنیاد مسکن جهت بازدید از منازل مسکونی و تخمین خسارت در روستاها و نیز اعزام چهار دستگاه کامیون ۱۰ چرخ به هلال احمر جهت توزیع اقلام ضروری به مناطق آسیب دیده به عنوان سایر اقدامات انجام شده اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان خوی بعد از وقوع زلزله در این شهرستان یاد کرد.

آرامون با اشاره به اینکه خوشبختانه این زلزله خسارتی به راه و ابنیه وارد نکرده گفت : در این زلزله ساختمان اداری راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان خوی و ساختمان راهدارخانه مرکزی جنب پلیس راه خوی - سلماس و ساختمان راهدارخانه زرآباد در محور خوی - چالدران بصورت جزئی دچار آسیب شدند.

وی تاکید کرد تمام راهداران استان و علی الخصوص شهرستان خوی به‌طور شبانه روزی در آمادگی کامل هستند و در صورت لزوم جهت خدمت به مردم با تمام توان وارد عمل می‌شوند.

استقرار ۲۰ دستگاه آمبولانس در مناطق زلزله‌زده خوی

فرزین رضا زاده رییس مرکز حوادث فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه در خصوص آخرین وضعیت مصدومان و آسیب دیدگان زلزله خوی اظهار داشت: بعد از اطلاع از زلزله ۵.۳ ریشه‌ای نیروهای امدادی برای امدادرسانی در محل حادثه حاضر شدند.

وی ادامه داد: در حدود ۲۰ آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در منطقه زلزله‌زده مستقر شده است.
رضا زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصدومان حادثه به مراکز درمانی ارجاع داده شدند و اغلب مصدومان آسیب جزیی دیده و به طورسرپایی درمان و مرخص شده‌اند.

این مقام مسوول یادآور شد: منازل تخریب شده به علت فرسودگی دچار آسیب و ترک خوردگی شدند که بیشتر در مناطق روستایی قرار دارند.

رضا زاده عنوان کرد: مراکز درمانی و پیش بیمارستانی شهرستان‌های خوی، سلماس و ارومیه در حال آماده‌باش قرار دارند.

وی تصریح کرد: بیشتر آسیب دیدگان به علت ترس و فرار دچار شکستگی دست و پا و آسیب شده‌اند.

مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی تاکید کرد: مردم نکات ایمنی را رعایت کرده و به توصیه‌ها و اطلاعیه‌های تیم‌های مدیریت بحران توجه کنند.

خاطرنشان می‌شود رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان‌غربی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای تامین سرپناه مناسب برای زلزله‌زدگان این استان پیش از آغاز فصل سرما تاکید کرد.

آیت الله رئیسی به استاندار آذربایجان‌غربی دستور داد، پس از اسکان موقت آسیب‌دیدگان زلزله، تمهیدات لازم برای آغاز بازسازی یا بهسازی مسکن زلزله‌زدگانی که محل سکونت آن‌ها دچار آسیب شده است، در اسرع وقت و پیش از فرارسیدن فصل سرما در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس جمهور همچنین از اهتمام جدی دولت برای رسیدگی به امور مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: مردم منطقه دولت را در کنار خود بدانند و اطمینان داشته باشند که دولت تا زمان رفع مشکل همه مردم و زلزله‌زدگان، در کنار آنها خواهد ماند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها