رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 596005

آلبانی بند ۵ منشور ناتو را علیه ایران فعال نمیکند

ساعت24-تارنمای پولیتیکو چهارشنبه نوشت؛ ادی راما نخست وزیر آلبانی با اعلام این مطلب، هشدار داد که انتظار حملات بیشتری از سوی ایران را دارد و برای تقویت دفاع سایبری کشورش تلاش می‌کند.

html>

ایرنا نوشت:دولت آلبانی در پی حمله ادعایی سایبری هکرهای ایرانی به زیرساخت‌های این کشور اروپایی عضو ناتو، تصمیم گرفت از فعال کردن بند پنجم منشور این سازمان نظامی علیه ایران، چشم پوشی کند.

تارنمای پولیتیکو چهارشنبه نوشت؛ ادی راما نخست وزیر آلبانی با اعلام این مطلب، هشدار داد که انتظار حملات بیشتری از سوی ایران را دارد و برای تقویت دفاع سایبری کشورش تلاش می‌کند.

راما افزود، کشورش در پی حمله‌های سایبری ژوئیه سال جاری (۲۰۲۲)، درخواست فعال سازی بند پنجم منشور ناتو را بررسی کرد که ممکن بود همه کشورهای عضو را به رویارویی با ایران بکشاند.

درخواست یک عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" برای فعال کردن بند پنج در پی هدف قرار گرفته شدن، به معنای حمله به همه کشورهای عضو تلقی می‌شود که مستلزم دفاع گروهی خواهد بود.

وی اظهار داشت، آلبانی در نهایت تصمیم گرفت به جای پذیرش خطر اوج گیری بحران و به دشمنی کشاندن هم پیمانان نیرومند خود از این اقدام خودداری کند. اما در باره میزان جدی بودن بررسی گزینه فعال سازی بند پنج یا مدت زمان بررسی این موضوع، توضیح نداد.

این بند تنها یک بار چند روز پس از حملات ۱۱ سپتامبر به ایالات متحده فعال شده است.

بر اساس منشور ناتو، کشورهای عضو باید به کمک کشوری بشتابند که این بند را فعال می‌کند، هر چند هر کشوری می‌تواند گسترده واکنش خود را به تنهایی تعیین کند.

حملات ماه ژوئیه به سامانه های دولت آلبانی، وبسایت‌ها و تارنماهای مورد استفاده برای همه امور از پرداخت بهای آب و برق و گاز تا درخواست گواهینامه رانندگی را تعطیل کرد.

راما با همانند کردن حمله سایبری به حمله هوایی گفت: ۹۵ درصد خدمات دولتی آلبانی به صورت آنلاین ارایه می‌شود که به معنای توقف کامل فعالیت‌های روزانه اداره‌های دولتی بود. هکرها همچنین تلاش کرده بودند که داده‌های حساس دولتی را پاک کنند، اما موفق نشدند.

آلبانی در پی این ادعا، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. این نخستین باری بود که کشوری به بهانه حملات سایبری، چنین اقدامی می‌کند، هر چند راما از مرتبط کردن این رخداد با ناتو، سر باز زد.

تیرانا ادعا کرد که هکرهای ایران در اقدامی متقابل با قطع روابط با تهران، دوباره در اوایل سپتامبر سامانه‌های مرتبط با امور مرزی و گمرکی را از کار انداخته‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها