رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 596015

دومین سقوط بزرگ بورسی آمریکا در ۹۰ سال اخیر

ساعت24-بازار بورس آمریکا فقط ظرف یک سال، دچار دوبار سقوط چشمگیر شده است.

html>

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، بررسی ابربورس‌هایی همچون بورس آمریکا، از دوره‌های ریزش تاریخی طولانی حکایت دارد. عناوینی همچون «بورس آمریکا طولانی‌ترین سقوط خود را در ۹۰ سال اخیر تجربه کرد» (۲۱ مه ۲۰۲۲)؛ «بدترین سقوط بورس آمریکا در دو سال گذشته رقم خورد» و «وال استریت؛ غرق در خون» (۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲) بیانگر تنها دو ریزش سنگین در سال میلادی حاضر هستند.

به تازگی (۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲)‌، تشکیل صف‌های فروش سنگین ناشی از نگرانی‌های پیش آمده به خاطر تورم در آمریکا باعث شد تا شاهد سقوط بورس آمریکا و بدترین افت وال‌استریت در دو سال گذشته باشیم.

افزایش بیش از انتظار تورم باعث ناامید شدن سهامداران به عقب‌نشینی بانک مرکزی آمریکا نسبت به ادامه سیاست افزایش نرخ بهره شد. در این تاریخ‌، تمام سه شاخص اصلی بورس وال‌استریت شامل نزدک‌، ۵۰۰‌S & P و داوجونز در معاملات این روز سقوط سنگینی را به ثبت رساندند و بدترین افت خود از ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ و در بحبوحه کرونا تاکنون را به ثبت رساندند.

کمی پیش‌تر (۲۱ مه ۲۰۲۲ )‌، سقوط بورس ایالات متحده‌، شاخص سهام وال‌استریت را در بحبوحه ترس از تورم و رکود به وضعیت نزولی سوق داده و سرمایه‌گذاران را نیز در معرض طولانی‌ترین روند زیان خود از زمان رکود بزرگ در سـال ۱۹۳۲ قرار داد. در این روز، شـاخص S & P۵۰۰ به میزان ۲/۳ درصد کاهش یافت و آن را به ۲۱ درصد پایین‌تر از رکورد خود در ماه ژانویه رساند.

بزرگ‌ترین ریزش بورس آمریکا، معروف به «پنج‌شـنـبه سیاه» در اکتبر ۱۹۲۹ رخ داد. دهه ۱۹۲۰ میلادی که در آمریکا با رشد فراوان اقتصادی و سیاسی و اجتماعی همراه بود، پایانی دراماتیک و غیرمنتظره داشـت. در اکتبر سال ۱۹۲۹ بورس این کشور سقوط شـدیدی را تجربه کرد و باعث پیدایش دوره‌ای تاریک شد که به رکود بزرگ معروف شده است.

سقوط بورس آمریکا، بـه بیکاری بیش از ۱۳ میلیون کارگر آمریکایی‌، قحطی شدید کشاورزان‌، بی‌خانمان شدن میلیون‌ها نفر دیگـر و ورشکستگی کارخانه‌ها و بانک‌هـا انجامید. همچنین مردم آمریکا که در روزهای شکوفایی نسـبی اقتصادی‌، سهام زیادی جمع کرده بودند و از این طریق ثروت زیادی بر کاغذ برای خود فراهم آورده بودند، از ترس از دست دادن دارایی خود شروع به فروش سهام خود کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها