رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 596029

رازگشایی بی بی سی جهانی از خرید گران قیمت ایلان ماسک: ساخت اپلیکیشن مرموز !

ساعت24-ماجرای ایلان ماسک و توییتر به مرحله جدیدی رسیده است و انگار مالک تسلا تصمیم دارد رویای سوپراپلیکشن مرموزش را نیز همزمان پیش ببرد.

html>

به نقل از بی بی سی جهانی؛ چنین به نظر می‌رسید که ایلان ماسک و توییتر اسیر یک چرخهٔ بی‌پایان شده‌اند. چرخه‌ای که ناگهان متوقف شده یا حداقل چنین به‌نظر می‌رسد. با نامهٔ کوتاه و مختصر وکیل ماسک به توییتر مبنی بر اینکه او سرانجام تصمیم گرفته است این شرکت را بخرد و هم‌چنین توییت معماگونهٔ خود ماسک برای ۱۰۷میلیون فالوئرش دربارهٔ ایجاد “اپلیکیشن همه‌کارهٔ ایکس”.

این چرخه از آوریل سال ۲۰۲۲ شروع شده است. ماسک بخشی از سهام توییتر را خرید و از او برای مشارکت در مدیریت دعوت شد. ابتدا این دعوت را می‌پذیرد و سپس آن را رد می‌کند. بعد ناگهان کار را یکسره می‌کند و تصمیم می‌گیرد کل توییتر را بخرد.

توییتر در موضع تدافعی قرار می‌گیرد و تلاش می‌کند نگذارد او صاحب اکثریت سهام این شبکهٔ اجتماعی شود تا اینکه ماسک ۴۴ میلیارد دلار پیشنهاد می‌دهد که بسیار بیش از ارزش این شرکت است و سرمایه‌گذاران این شرکت فشار می‌آورند که معامله سربگیرد.

توییتر می‌پذیرد. بمب خبری بعدی: ایلان ماسک می‌گوید برآورد توییتر از میزان حساب‌های جعلی موجود در این شبکه نادرست است. هر دو طرف حاضر نیستند کوتاه بیایند. این موضوع حل نمی‌شود و درنتیجه ایلان ماسک اعلام می‌کند که از این معامله صرف‌نظر می‌کند. این نکتهٔ مهمی است چون اگر توییتر انبوهی از کاربران غیرواقعی داشته باشد درنتیجه بسیار کوچک‌ترو کم‌ارزش‌تر است.

ماجرا به دادگاه کشیده می‌شود

گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احساسی و ناگهانی بودن پیشنهاد ماسک وجود دارد. او برای تأمین هزینهٔ مالی این معامله قصد فروش مقداری از سهامش در شرکت تسلا، تولیدکنندهٔ خودروهای برقی داشته است که سرمایه‌گذاران و سهام‌داران دیگر آن شرکت را به خشم آورد و از او خواستند تا راهی برای خروج از این معامله بیابد.

هنوز دوهفته نگذشته بود که قرار شد دو طرف معامله یکدیگر را در دادگاه ملاقات کنند چون در این مقطع توییتر تصمیم خود را گرفته بود و می‌خواست هر طور شده معامله را پیش ببرد. در قرارداد مبلغ یک میلیارد دلار برای هر طرفی که از معامله کنار بکشد تعیین شده بود.

در اسناد دادگاه برخی مسائل شرم‌آور هم آشکار شد مانند پیام‌های خصوصی که نشان می‌داد ایلان ماسک و پاراگ آگراوال، مدیر عامل توییتر با هم دعوای لفظی کرده‌اند و جک دورسی، بنیان‌گذار توییتر، تلاش کرده است در ماجرا وساطت کند.

چه اتفاقات دیگری در راه است؟ شاید ایلان ماسک می‌خواهد برای خودش کمی زمان بخرد و چهرهٔ خوبی پیش از دادگاه از خود نشان دهد، دادگاهی که بسیاری معتقدند بخت پیروزی چندانی برای او ندارد.

اپلیکیشن «همه‌کاره»

در مورد توییت “اپلیکیشن همه‌کارهٔ ایکس” باید صبر کنیم و ببینیم چه در پیش است.شاید او نگاهی به اپلیکیشن موفق چینی وی‌چت داشته باشد. این برنامه یک “سوپر ‌اپلیکیشن” است که خدمات گوناگونی مانند پیام‌رسانی، شبکه‌های اجتماعی، پرداخت و سفارش غذا را انجام می‌دهد و تاکنون چنین برنامه‌ای در غرب ارائه نشده است.

توییتر در مقایسه با رقیبانش پلتفرم کوچکی است که به طور متوسط ماهانه ۳۰۰میلیون کاربر دارد و هرگز رشد ناگهانی پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک و اینستاگرام را نداشته است اما شبکهٔ مؤثری است و بسیاری از سیاستمداران، رهبران و بازرگانان جهان برای اظهارنظر و به اشتراک‌گذاری سخنان خود از آن استفاده می‌کنند.

ایلان ماسک وقتی اعلام کرد قصد خریدن توییتر را دارد از هدف ایجاد «آزادی بیان» بیشتر و نظارت کمتر سخن گفت. مرز لغزانی که با انواع قوانین و مقررات هر منطقه و نظرات تندروانه و نفرت‌پراکنی‌ها در برابر هر شبکهٔ اجتماعی قرار دارد.

بدون تردید این خبر خوبی برای توییتر است که پس از آشکار شدن نامهٔ وکیل بهای سهام این شرکت ٪۲۰ بالا رفته است. به‌نظرمی‌رسد ایلان‌ ماسک قصد دارد این شبکهٔ اجتماعی را به عرصهٔ جدید و متفاوتی تبدیل کند که شاید باعث از دست رفتن گروهی از کاربران فعلی شود اما انبوهی از کاربران جدید به دنبال خود می‌آورد. درهرحال به‌نظرمی‌رسد پاراگ آگراوال، مدیرعامل توییتر، بهتر باشد رزومه خود را به روز کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها