رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 599894

دولت 70 درصد درآمد مردم را به جیب می زند

ساعت 24 - نرخ تورم شتابان اقتصادایران با چند پدیده آزاردهنده و ویرانگر روبه رو شده است . در نگاه نخست شاید این پدیده ها به هم ارتباطی ندارشته باشند اما در لایه های پنهان تر و با بررسی دقیق تر می شود پیوندهای نزدیک میان آنها را به خوبی دید. داستان اندوه بار تحریم نفت ایران که موجب شده است نظام سیاسی حاکم بر ایران به صورتی مرموز و البته ناراحت کننده نفت کشوررا صادرکند و ارقام  صادرات و درآمدهای آن را از شهروندان پنهان کند یکی از این مسایل استمساله م  . ایران که در سالهای قبل از تحریم تشدید شده ، روزانه تا 2.1 میلیون بشکه نفت صادر می کرد از سال 1397 به بعد با بدبختی نفت صادر می کند و سقوط درآمدهای نفتی دولت پیامدهای ویرانگری داشته است.

رییسی
dir="RTL" style="text-align:right">نکته دیگرهم این است که پیش از 1391 به مدت چند سال نرخ تبدیل ریال به ارزهای معتبر از سوی دولتهای وقت تثبیت شد و ناگهان در سال 1391 و 1392 فشار از روی این نرخ برداشته شد و قیمت هردلار آمریکا به پول ایران سه برابر شد. این اتفاق دوباره دیگر در نیمه اول سال 1397 ونیز نیمه دوم 1400 تا امروز اتفاق افتاده و قیمت هردلارآمریکا از حدود هزار تومان در سال 1390 به 35 هزار تومان رسیده است.

در چنین شرایط تاسف باری است که دولت سیزدهم می خواهد دستاورد سازی کند اما نمی تواند دورخداد را از مردم پنهان کند که عبدالناصر همتی به خوبی به آنها اشاره و در تازه ترین توییت خود نوشته است: " حال اقتصاد کشور خوب نیست. نرخ تورم نقطه‌ای از ۷/ ۳۴درصد به ۱/ ۴۸درصد و نرخ برابری ریال-دلار از ۲۶۲هزار ریال در مقابل یک دلار به حدود۳۵۰ هزار ریال افزایش یافته و این همه، در کمتر از یک سال اتفاق افتاده است و متاسفانه چشم‌اندازی از تغییری مثبت نیز در پیش‌رو نیست. " درباره این دو مقوله داود سوری اقتصاددان برجسته ایرانی که به تازگی از زندان ازادشده نوشته است : نرخ تورم ۱/ ۴۸درصد به زبان ساده می‌گوید در یک سال گذشته تقریبا نیمی از حاصل کار و سرمایه هر ایرانی توسط دولت و در خفا از جیب او برداشته شده و این فراتراز مالیات و عوارض مستقیمی است که دولت از او گرفته است. می‌گوییم دولت؛ چرا که تورم جز نتیجه سیاست‌های پولی و مالی دولت نیست. می‌گوییم خفا؛ چون از صاحب مال، یعنی مردم، اجازه برداشت گرفته نمی‌شود! وی نوشته است کاهش نرخ تبدیل ریال به دلار نیز به معنای کاهش ثروت مردم در برابر مردم دیگر کشورها است داود سوری تاکید می کند : " کیست که هرسال (با اجازه و بی‌اجازه) بیش از ۷۰درصد از درآمد جاری او گرفته شود و هر روزه بهره‌مندی‌اش از خدمات عمومی نیز کم و کمتر شود؛ اما همچنان میل به کار کردن داشته باشد؟ و مگر نظام اقتصادی هست که برای رشد به کار و فعالیت نیاز نداشته باشد؟ آهای عدالت‌خواهان، این بی‌عدالتی نیست؟ آتیه چنین سیستم اقتصادی را چه پیش‌بینی می‌کنید؟"

دولت سیزدهم با استفاده که خود را پشت فضای تنش زای سیاست خارجی پنهان کرده و هرگاه پرسیده می شود که چه می کنید به مقوله تحریم اشاره می کند ونیز در این چند ماه تازه سپری شده نیز مساله اعتراض داخلی را بهانه کرده است انگار نه انگار که وعده داده نرخ تورم را مهارکند و باید ارزش پول ملی در اندازه منطقی صیانت شود. در سطحی بالاتر از نهاد دولت نیز مسایل سیاست خارجی و حفظ نظام سیاسی اولویت یافته و موقعیت اندوه بار درد ناک مردم در اولویت نیست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها