رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 600085

معرفی قطعات برج خنک کننده

قطعات برج خنک کننده شامل موارد مختلفی می شوند که هر کدام به نوبه خود در راندمان و عملکرد کولینگ تاور نقش دارند. قطعات اصلی برج خنک کننده باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند تا در فواصل زمانی کم مجبور به تعویض آنها نشویم. فن برج خنک کننده، پکینگ برج خنک کن، موتور و کاهش دور و استراکچر از مهم ترین قطعات برج خنک کننده می باشند.

div class="ts-container">
قطعات کولینگ تاور

یک دستگاه خنک کننده آب یا همان کولینگ تاور ازقسمتهای مختلفی تشکیل شده است که در طول زمان در اثر استهلاک نیاز به سرویس یا تعویض دارند. قطعات برج خنک کننده شامل اجرایی اصلی و قطعات جانبی برج خنک کننده می شود که هر کدام وظیفه خاصی را برعهده دارند و برای عملکرد بهتر وبا لارفتن راندمان کولینگ تاور هر یک از قطعات برج باید به بهترین شکل ممکن وظیفه خود را انجام دهد. در ادامه به توضیح بیشتر این اجزا خواهیم پرداخت.
به گزارش ساعت 24، بنابر اعلام آذین تهویه، قطعات برج خنک کننده با توجه به ساختار دستگاه متفاوت هستند که در برجهای بتنی، فایبرگلاس و فلزی با توجه به نوع جریان هوا و سیستم پاشش آب قطعات مناسب طراحی وتولید می گردد. بطور مثال سطوح پرکن ( پکینگ برج خنک کننده) در انواع برجهای کانتر فلو و کراس فلو متفاوت هستند و میتوان از پکینگ های لانه زنبوری، اسپلش، شانه تخم مرغی استفاده نمود. همچنین در قسمت توزیع آب ورودی در برج های خنک کننده مخروطی ومکعبی از نازلهای فلزی و پلاستیکی در اشکال متفاوت استفاده می شود که بنام های آب پخش کن و نازل مربع پاش معروف هستند.

معرفی قطعات برج خنک کننده

اصلی ترین قطعات برج خنک کننده :

همانطور که عنوان شد تمامی لوازم یدکی کولینگ تاور در موقعیت خود در عملکرد دستگاه تاثیرگذار است ولی بعضی از قطعات که مستقیما در ساختار خنک سازی آب نقش دارند از اهمیت بیشتری برخوردارهستند که می توان دراین بین به قطعاتی ماننده : فن برج خنک کننده، پکینگ برج خنک کن، نازل های آب پاش و موتور اشاره نمود.

قطعات اصلی برج خنک کننده کدامند؟

استراکچرو بدنه اصلی :
استراکچر یا همان اسکلت برج خنک کننده که ساختار اصلی دستگاه را تشکیل می دهد و قطعات دیگر بر روی آن نصب می شوند. بدنه برج خنک کننده فایبر گلاس شامل پانل های مکعبی یا گرد می باشد که از طریق چیدمان در کنار هم بدنه اصلی برج را تشکیل می دهند. البته می توان برای بدنه یا دیواره های کولینگ تاوراز فلز، بتن وچوب نیزاستفاده نمود.
تشتک یا بیسین:
قسمت انتهای برج خنک کننده که بنام حوضچه آب خنک شناخته می شود ومعمولا متریال آن از همان جنس بدنه اصلی می باشد. آب داغ ورودی پس ازعبوراز پکینگ ها خنک شده و وارد حوضچه می شود. سپس توسط شبکه لوله کشی و پمپ های مخصوص به سمت مبدل ها فرستاده می شود تا عملیات خنک سازی صورت بگیرد.
پکینگ برج خنک کننده:
یکی از اصلی ترین قسمت ها و قطعات برج خنک کننده که نقش حیاتی در تبادل حرارت دارد همین سطوح پرکن برج خنک کننده می باشد. این قطعات در دو شکل کلی فیلم پکینگ و اسپلش پکینگ طراحی و تولید می شوند. وظیفه این قطعات بالابردن سطح تماس و به حداکثر رساندن زمان تماس بین آب و هوا می باشد. هر چه میزان سطح تماس افزایش یابد راندمان خنک کاری کولینگ تاور نیز افزایش می یابد. متریال بکارفته درساخت پکینگ از پی وی سی وپلی پرو پیلن می باشد که با توجه به دمای کاری وسختی آب قابل انتخاب می باشد. به علت رسوب و سختی آب پکینگ ها باید بصورت مرتب اسید شوی شوند و در بازه زمانی خاص تعویض گردند تا درعملکرد کولینگ تاور اختلال ایجاد نشود.

قطعات برج خنک کننده
الکتروموتور و دینام :
الکتروموتور برج خنک کننده با توجه به شرایط مرطوب و گرمای زیادی که در دهانه کولینگ تاور وجود دارد با ید دارای عایق حرارتی مناسب باشد تا بتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. از برند های قابل اعتماد در این حوضه می توان زیمنس وموتوژن را نام برد که شرکت آذین تهویه قالبا از موتورهای زیمنس آلمان استفاده می نماید. کار اصلی دینام برج خنک کننده تبدیل نیروی الکتریکی به نیروی مکانیکی و انتقال آن به پروانه محوری برج خنک کن می باشد. موتورها با دور 900 دور بصورت کوبل مستقیم و موتورهای 1450دور بصورت فولی و تسمه یا گیربکس کاهنده به پروانه متصل می شوند.
فن و سیستم هوارسان:
برای تبادل حرارت نیاز به جریان مناسب هوا درون کولینگ تاور می باشد. این کار به عهد فن یا پروانه برج خنک کن می باشد. فن هوارسان در دو نوع محوری و سانتریفیوژ تولید می شوند که در اکثر برج های جریان مخالف مکعبی و مدور از نوع محوری استفاده میشود. متریال بکار رفته در تولید پروانه کولینگ تارو باید از نوع مقاوم وسبک باشد تا در شرایط مرطوب و بخارت اسیدی به خوبی کار کند. پروانه های فایبر گلاس، آلومینیمی و پلی آمید از متداول ترین آنها می باشند. نکته مهم در زمان ساخت انواع پروانه اکسیال برج خنک کننده بالانس استاتیکی و دینامیکی می باشد که باید به صورت دقیق انجام شود تا موجب لرزش و صدای زیاد نشود.
لوور:
دریچه ورود هوا در برج خنک کننده یا همان لووربه گونه ای طراحی می شود تا بیشترین میزان هوا از قسمت پایین برج به دورن اتاقک دستگاه هدایت نماید. لوور برج خنک کننده میزان افت فشار را کاهش می دهد، مانع رشد جلبک ها می شود، راندمان هوارسانی را بهبود می بخشد و ظاهر شیک و زیبای برج را حفظ می کند.
کاهنده دور پروانه :
همانگونه که عنوان شد در مواردی که قطر پروانه و وزن آن زیاد باشد باید از یک سیستم کاهش دور پروانه استفاده نمود. در این قسمت می توان از قطعاتی ماننده گیربکس برج خنک کننده یا کاهنده دور فولی وتسمه استفاده نمود. قیمت گیربکس در مقایسه با کاهش دور تسمه ای خیلی بالاتر می باشد.
نازل و آب پخش کولینگ تاور:
سیستم پاشش آب در برج خنک کننده توسط افشانک های مختلفی صورت می گیرد. در کولینگ تاور گرد از اسپرینکلر هد یا آب پخش کن فلزی با متریال آلومینیمی یا برنجی استفاده می شود که در مرکز دستگاه قرار میگیرد و به کمک فشار آب میچرخد و آب را بصورت قطرات ریز در قسمت های مختلف پکینگ می پاشد. در برج های مکعبی از تعدادی نازل اسپری پاش در قسمتهای مختلف برای توزیع منظم آب استفاده می گردد که از جنس پی وی سی یا پلی پرو پیلن می باشند و قابلیت اسید شویی را دارند.نازل های پرکاربرد در برج خنک کننده شامل نازل مربع پاش، نازل چپقی، نازل فانوسی و...می شود.
قطره گیر یا چکه گیر :
قطره گیر برج خنک کننده که به آن المیناتور نیز گفته می شود، در دو نوع تیغه ای و لانه زنبوری تولید می شود. چکه گیرازخروج قطرات آب به همراه هوا جلوگیری می کند و موجب کاهش هدر رفت آب مصرفی برج خنک کننده می شود. قطره گیر ها باید از ضخامت مناسب و مواد نو تهیه شوند تا در مقابل نور خورشید و پوسیدگی های ناشی از آن مقاومت بهتری داشته باشند.

برج خنک کننده

قیمت قطعات برج خنک کننده:

هر کدام از قطعات کولینگ تاور قیمت مخصوص به خود را دارد و با توجه به کیفیت و مشخصات موجود قیمت آن قطعه مشخص می گردد. برای اطلاع از قیمت لوازم یدکی برج خنک کننده با کارشناسان شرکت آذین تهویه تماس بگیرید.
بهترین زمان تعویض قطعات برج خنک کننده :
با توجه به شرایط کاری برج و رطوبت بالا می بایست بصورت مرتب کار تامین و نگهداری صورت گیرد و در زمان مناسب قطعات معیوب تعویض گردد. بهترین زمان برای تعویض قطعات کولینگ تاور فصول سرد سال می باشد که معمولا دستگاه در حالت خاموش یا 50در صد راندمان کاری می باشد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است. .. .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها