رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600424

راهنمای خرید دیسک و صفحه کلاچ خودرو

کلاچ شما از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که در انتقال چرخش موتور به گیربکس شرکت می‌کند. کلاچ یک عنصر ضروری برای عملکرد ماشین ما است. عنصر اتصال بین گیربکس و موتور است و به راننده اجازه می‌دهد تا قدرت موتور را با سرعتی که می‌خواهد به وسیله نقلیه خود بدهد، تطبیق دهد. هرچه عدد نشان داده شده روی دسته دنده کمتر باشد، قدرت موتور قوی‌تر خواهد بود. هنگام استارت زدن، موتور به قدرت زیادی نیاز دارد تا بتواند وسیله نقلیه را به حرکت درآورد. بنابراین درگیر کردن دنده اول به موتور اجازه می‌دهد حداکثر گشتاور لازم برای چنین تلاشی را منتقل کند.

h1 dir="RTL" style="text-align:right">راهنمای خرید دیسک و صفحه کلاچ خودرو

کلاچ همچنین نقش انتقال انرژی موتور به چرخ‌ها را از طریق گیربکس دارد که امکان افزایش یا کاهش سرعت چرخش آنها را فراهم می‌کند. هرچه عدد نشان داده شده روی دسته دنده بیشتر باشد، نسبت قدرت موتور و گیربکس سریعتر به چرخ‌ها اجازه می‌دهد تا بچرخند.

خرید دیسک و صفحه خودرو در اینفویدک

اگر به دنبال خرید لوازم دیسک و صفحه خودروهای مختلف هستید می توانید به سایت فروشگاه لوازم یدکی اینفویدک مراجعه کنید. در اینفویدک شماره تماس فروشندگان لوازم و قطعات یدکی خودروهایی نظیر لوازم یدکی تویوتا، پژو،رنو، لکسوس و ... به تفکیک هر شهر ( مقلا لوازم یدکی خودرو تهران، مشهد، اصفهان و ... ) قرار گرفته و شما می توانید از طریق تماس تلفنی و ارتباط با فروشنده و یا حضور در فروشگاه، نزدیکترین فروشگاه لوازم و قطعات یدکی را در شهر خود پیدا نمایید.

سیستم دیسک و صفحه کلاچ چگونه کار می‌کند؟

این سیستم از چندین عنصر درگیر در عملکرد آن تشکیل شده است. کلاچ تک دیسکی رایج ترین مدل آنها است. نقش دیسک و صفحه کلاچ انتقال انرژی تولید شده توسط موتور به گیربکس است. در طول سفر، موقعیت این دیسک تغییر می‌کند.

زمانی که راننده پدال را رها می‌کند، کلاچ در وضعیت درگیر است. دیسک کلاچ که با پوشش اصطکاکی پوشانده شده است، روی فلایویل فشرده می‌شود و انرژی موتور را به گیربکس هدایت می‌کند و سپس آن را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و به ماشین اجازه می‌دهد به جلو حرکت کند.

موقعیت دیگری هم هست که همه ما در اولین درس رانندگی یاد گرفتیم به آن مسلط شویم و این نقطه لغزش است. بین جداسازی (موقعیت باز) و کلاچ (موقعیت بسته) قرار دارد و اصطلاحا به آن نیم کلاژ می‌گویند. در این حالت دو دیسک با هم تماس پیدا می‌کنند، اما فقط با هم تماس دارند که این اجازه می‌دهد جریان کم انرژی به گیربکس منتقل شود. بنابراین نقطه نیم کلاژ زمانی استفاده می‌شود که سرعت وسیله نقلیه بسیار آهسته است یا هنگام شروع حرکت اولیه خودرو شاهد آن هستیم.

سیستم کلاچ می‌تواند هیدرولیک یا کابلی باشد. تفاوت در ساختار سیستم کنترل آن است. در مورد کلاچ کابلی، کنترل از طریق کابل‌هایی در داخل یک غلاف انجام می‌شود. در مورد کلاچ هیدرولیک، کنترل از یک فرستنده هیدرولیک به یک گیرنده هیدرولیک فعال می‌شود. در واقع عنصر سیال هیدرولیک است که از یکی به دیگری حرکت می‌کند. کلاچ هیدرولیک تلاش لازم برای کارکردن پدال را کاهش می‌دهد و راحتی رانندگی را بهبود می‌بخشد.

انواع دیگری از کلاچ وجود دارد

کلاچ چند دیسکی مانند تک دیسک کار می‌کند، اما شامل چندین صفحه کلاچ است. این امر باعث می‌شود که سایش محدود شود و همچنین نیروی بیشتری در حرکت چرخشی موتور صرف شود. این نوع در موتورسیکلت‌ها، اتومبیل‌های مسابقه‌ای و وسایل نقلیه کاربردی یافت می‌شود.

کلاچ گریز از مرکز شامل قطعات کوچکی است که به محور محرک متصل شده‌اند. وقتی سرعت ‌افزایش می‌یابد، این قطعات کوچک توسط نیروی گریز از مرکز به بیرون رانده می‌شوند و به درام متصل به گیربکس می‌چسبند. به لطف این سیستم است که می‌توان از انتقال انرژی بین گیربکس و موتور اطمینان حاصل کرد. این نوع به ویژه در چرخ دستی‌ها و اسکوترها یافت می‌شود.

دیسک و صفحه کلاچ برای چیست؟

دیسک و صفحه جزء ضروری‌ترین اجزای کلاچ است. هنگامی ‌که پدال فشار داده می‌شود، یاتاقان آزاد کننده کلاچ و محور اصلی گیربکس را به حرکت در می‌آورد. اما این همه ماجرا نیست، زیرا موتور را نیز آزاد می‌کند و با عمل روی فنرها، جلوی حرکت جعبه را می‌گیرد. به طور خلاصه، دیسک نقش کلیدی در درگیر شدن و جدا شدن دارد.

دیسک و صفحه کلاچ بین مکانیزم کلاچ که بلبرینگ روی آن قرار دارد و فلایویل موتور قرار دارد . هنگامی‌ که کلاچ را درگیر می‌کنید، این عناصر مختلف را به هم نزدیک می‌کنید و تماس فلایویل با دیسک کلاچ باعث می‌شود که کل کیت کلاچ بچرخد و این چرخش موتور را به گیربکس منتقل کند.

طول عمر دیسک کلاچ چقدر است؟

متأسفانه دیسک و صفحه کلاچ بخشی از کلاچ است که سریعترین فرسوده شدن را در پی دارد، زیرا آستر آن با هر باز شدن خراب می‌شود. بنابراین قدرتی که برای جفت کردن دیسک و فلایویل در نظر گرفته شده است به مرور زمان کاهش می‌یابد.

اولین علائم فرسوده شدن ممکن است در حدود 150000 کیلومتر ظاهر شود، اما توجه داشته باشید که این مدت زمان را می‌توان به راحتی با مراقبت از کلاچ خود افزایش داد. توجه داشته باشید که کل کیت کلاچ همزمان با دیسک کلاچ تعویض می‌شود و این کارکرد در خودروهای ایرانی و خارجی متفاوت بوده و یکسان نیست.

چگونه دیسک و صفحه کلاچ فرسوده را تشخیص دهیم؟

وقتی در مورد کلاچ فرسوده یا معیوب صحبت می‌کنیم، اغلب در مورد دیسکی صحبت می‌کنیم که بیش از حد فرسوده شده است. در واقع اغلب اولین قسمتی است که فرسوده می‌شود دقیقا همین قسمت است. بنابراین علائم معمول یک کلاچ فرسوده معمولاً علائم دیسک فرسوده است. در ادامه بررسی‌هایی وجود دارد که باید برای تشخیص دیسک و صفحه کلاچ فرسوده انجام شود :

مورد 1: کلاچ لیز می‌خورد

کلاچ لغزنده کلاچی است که در خلاء در حالی که در پیچ‌ها بالا می‌رود بدون افزایش سرعت می‌چرخد.

مورد 2: دنده‌ها به سختی تعویض می‌شوند

اگر متوجه شدید که در تعویض دنده بیشتر با مشکل مواجه می‌شوید یا هنگام تعویض دنده صداهای غیرعادی می‌شنوید، احتمالا دیسک کلاچ شما فرسوده شده است.

مورد 3: پدال کلاچ به طور غیر عادی سفت است

اگر پدال کلاچ شما سخت تر از حد معمول است و مجبورید فشار زیادی برای درگیر کردن کلاچ وارد کنید، دیسک کلاچ خود را چک کنید. همچنین ممکن است در برخی موارد متوجه تکان تکان کلاچ خود شوید .اگر متوجه این علائم شدید، به احتمال زیاد دیسک کلاچ شما سعی دارد به شما بگوید که فرسوده شده است!

هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ چقدر است؟

به دلایل میزان سایش و سازگاری این قطعه با خودروی خود توصیه می‌شود در صورت نیاز به تعویض دیسک، کل کیت کلاچ را تعویض کنید. اما کیت کلاچ یکی از گران ترین قطعات خودرو است و این تفاوتی در خودروهای ایرانی و خارجی ندارد، اما قیمت آن با توجه به مدل‌های مختلف خودرو بسیار متفاوت است.

اکنون نقش دیسک و صفحه و چرایی اهمیت این قسمت را می‌دانید. از آنجایی که این قسمتی از کلاچ است که زودتر از باقی موارد فرسوده می‌شود، احتمالاً این قسمت مهمی از ماشین شما است که باید بیشتر در مورد آن نگران باشید. منتظر 150000 کیلومتر نباشید تا وضعیت کلاچ خود را بررسی کنید و از همین امروز به فکر تعویض آن باشید تا مشکلات جدی‌تری برای خودرو شما پیش نیاید.

چه زمانی کلاچ را عوض کنیم؟

طول عمر کلاچ به عوامل زیادی از جمله نحوه رانندگی، شرایط جاده، میزان استفاده از ماشین، کیفیت دیسک و صفحه... بستگی دارد. به عنوان یک قانون کلی، یک کلاچ به طور متوسط بین 150000 تا 200000 کیلومتر را می‌تواند راه برود. با این حال ممکن است بسته به شرایط استفاده و مدل ماشین نیاز به تغییر بیشتر یا کمتر داشته باشید. همچنین باید بدانید که عمر کلاچ در خودروهای دیزلی کمی ‌بیشتر از بنزینی است.

در محیط شهری، با توقف‌های مکرر و تعویض دنده، کلاچ بیشترین فشار را دارد. همچنین رانندگی خشن یا بارگیری بیش از حد بار در ماشین ممکن است سایش کلاچ شما را تسریع کند. برعکس رانندگی نرم یا رانندگی عمدتاً در جاده‌ها یا بزرگراه‌ها عواملی هستند که عمر آن را افزایش می‌دهند.

در ادامه چند نکته برای دوام بیشتر کلاچ شما وجود دارد:

· هنگام شروع حرکت، بسیار مهم است که پدال را به تدریج رها کنید و از نقطه نیم کلاژ به خوبی عبور کنید. رها شدن بیش از حد ناگهانی در دراز مدت برای این قطعه بسیار مضر است.

· هنگامی‌که ساکن هستید (پشت چراغ قرمز، پشت وسیله نقلیه ای که پارک کردید، در ترافیک و ...)، توصیه می‌شود اهرم دنده خود را در حالت خلاص قرار دهید و پدال کلاچ را رها کنید.

· هنگام رانندگی، پای خود را روی پدال قرار ندهید، حتی اگر فقط در حال استراحت باشد. حتی اگر بسیار زمان کوتاهی باشد، فشار مداوم روی پدال، قطعه را فرسوده می‌کند.

· برای حفظ کلاچ تا حد ممکن، ضروری است که این نکات را در طول عمر وسیله نقلیه خود به کار ببرید.

· سایش کلاچ عواقب مختلفی دارد. اول از همه دیسک و صفحه کلاچ در انتقال انرژی موتور مشکل بیشتری خواهد داشت و این منجر به از دست دادن "قدرت" خودرو می‌شود که برای راننده به مشکلاتی در حرکت خودرو به جلو و افزایش سرعت تبدیل می‌شود.

· همچنین در تعویض دنده نیز با مشکل بیشتری مواجه خواهید شد و اگر بخواهید روی یک سربالایی دنده را پایین بیاورید، می‌تواند بسیار دردسرساز شود. در نتیجه کلاچ فرسوده باعث توقف بیشتر خودرو می‌شود که خطر آسیب دیدن موتور استارت را به همراه دارد و هر بار مجبور به راه‌اندازی مجدد خواهید شد.

· لرزش موتور ناشی از فرسودگی کلاچ نیز می‌تواند به گیربکس آسیب برساند.

· در نهایت، سایش کلاچ منجر به افزایش قابل توجه مصرف سوخت می‌شود . بنابراین بسیار مهم است که از کلاچ خود مراقبت کنید.

نشانه‌های تعویض کلاچ

چندین علامت به راحتی قابل شناسایی ممکن است بروز کند که زمان تغییر آن را به شما نشان می‌دهد:

· پدال کلاژ به فشار طولانی تر و بیشتری نیاز دارد.

· کلاچ صداهای خش خش، جیغ یا ساییدن می‌دهد .

· ارتعاشات را احساس می‌کنید.

· کلاچ می‌لغزد : وقتی شتاب می‌گیرید، در حالی که موتور زوزه می‌کشد و عقربه سرعت سنج بالا می‌رود، سرعت را افزایش نمی‌دهید.

· کلاچ گرم می‌شود و بوی سوختن می‌دهد .

· ماشین شما می‌پرد، یعنی شما این تصور را دارید که در حال توقف هستید و وقتی شتاب می‌گیرید احساس تکان می‌کنید.

· در تعویض دنده مشکل دارید.

· اگر پدال سفت شود ، یعنی وقتی روی آن فشار می‌دهید مقاومت می‌کند، این نیز می‌تواند نشانه‌ای از کلاچ فرسوده باشد. اما مراقب باشید؛ یک پدال فرسوده می‌تواند به چندین عامل دیگر (سیم کلاژ فرسوده یا زنگ زده و غیره) مرتبط باشد.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، باید به مراکز خودرویی بروید تا کلاچ شما را چک کرده و در صورت لزوم تعویض کنند.

چگونه دیسک و صفحه کلاچ را عوض کنیم؟

تعویض دیسک و صفحه کلاچ یک عملیات ظریف و بسیار دقیق است پس اکیداً توصیه می‌شود که به مراکز خودرویی بروید تا آن را به یک متخصص بسپارید. این عملیات بسیار طولانی و دشوار است زیرا در اکثر مدل‌های فعلی خودرو، ابتدا نیاز به جدا کردن گیربکس و جدا کردن موتور برای دسترسی به کلاچ دارد. بنابراین با افزودن هزینه و خرید قطعات لازم جدید ناشی از کار اشتباه شما، هزینه تعویض این قطعه می‌تواند گرانتر شود.

توصیه می‌شود دیسک و صفحه کلاچ، یاتاقان و باقی قطعات کلاچ را همزمان تعویض کنید. جایگزینی دیسک به تنهایی در یک سیستم فرسوده می‌تواند منجر به اختلال در عملکرد دیگر قطعات سیستم شود. علاوه بر این با تغییر یکباره همه قطعات کلاچ از انجام مجدد این عمل هر چند ماه یکبار برای تغییر سایر قسمت‌های آن جلوگیری می‌کنید. این شما را از دو برابر شدن هزینه سخت نجات می‌دهد!

چه زمانی سیستم کلاچ هیدرولیک را تخلیه کنیم؟

هنگامی‌که کلاچ هیدرولیک خود را تعویض کردید، فراموش نکنید که کنترل هیدرولیک را تخلیه کنید . این عملیات شامل تعویض مایع کلاچ با مایع جدید و حذف تمام هوای موجود در داخل کنترل هیدرولیک است. این عملیات بسیار مهم است؛ اگر هنوز هوا وجود داشته باشد، سیستم نمی‌تواند به درستی کار کند و شما نمی‌توانید کلاچ را جدا کرده یا دنده را عوض کنید.

یک بار دیگر توصیه می‌کنیم که کلاچ هیدرولیک خود را در مراکز خودرویی تخلیه کنید. این عملیات را می‌توان همزمان با تعویض کلاچ انجام داد. در نهایت توجه داشته باشید که مانند روغن ترمز، روغن کلاچ نیز باید در حالت ایده آل باشد که باید همواره آن را چک کنید.

کدام دیسک و صفحه برای ماشین شما

اولین چیزی که قبل از خرید دیسک و صفحه کلاچ باید در نظر بگیرید سازگاری آن با خودروی شماست. برای این کار باید مدل خودروی خود، سال ساخت آن و همچنین مشخصات موتور آن (گشتاور و قدرت) را بدانید. بسیاری از وب سایت‌ها به شما امکان می‌دهند وسیله نقلیه خود را شناسایی کنید تا فقط محصولات سازگار را به شما ارائه دهند و همچنین می‌توانید از یک متخصص مشاوره بگیرید.

شما بین برندهای مختلف برای یک کار انتخاب خواهید داشت. برای انتخاب خود، می‌توانید پرس و جو کنید تا بهترین دیسک و صفحه را پیدا کنید. همچنین اگر سوالی دارید یا می‌خواهید تجربه خود را با ما در میان بگذارید، خوشحال می‌شویم در قسمت نظرات به شما پاسخ دهیم.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها