رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600485

چراغ قرمز برای یونان روشن شد!

ساعت24-سفر تعداد زیاد گردشگران به یونان با وجود مزایای اقتصادی که به دنبال دارد، نگرانی‌هایی را درباره آینده و وضعیت بناهای باستانی پرطرفدار این کشور به وجود آورده است.

خبر
به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، ‌ انبوه گردشگرانی که در اواخر نوامبر در خیابان‌های اطراف «آکروپولیس» ‌ قدم می‌زنند باعث شده است تا آتن در این مقطع از پاییز شبیه تابستان‌های شلوغ و پر گردشگر به نظر برسد.

صنعت گردشگری در آتن و حتی در کشور یونان، تمام انتظارات را برآورد کرده است؛ گردشگری که دومین صنعت پردرآمد یونان محسوب می‌شود، قرار بود در سال جاری میلادی ۱۵ میلیارد یورو برای این کشور درآمد داشته باشد، اما به دنبال جنگ روسیه و اوکراین و با وجود آمار کم رزرو هتل‌ها در ماه فوریه، ‌ دستیابی به این رقم چندان ممکن به نظر نمی‌رسید. این درحالی است که در حال حاضر گمان می‌رود درآمد حاصل از صنعت گردشگری یونان در سال جاری میلادی از مرز ۱۸ میلیون یورو نیز بگذرد؛ چراکه شمار گردشگرانی که از این کشور بازدید کرده‌اند به حدود ۳۰ میلیون نفر رسیده است. ۳۰ میلیون حدود سه برابر کل جمعیت یونان است و نکته قابل توجه درباره این آمارها، فقدان حضور بازدیدکنندگان چینی، هجوم عروس‌های دریایی و جنگ روسیه و اوکراین است.

در اوج فصل تابستان، روزانه حدود ۱۶ هزار نفر از «آکروپولیس»، بنای باستانی و مشهور یونان بازدید کرده‌اند. فروشندگان اطراف این مکان تاریخی گفته‌اند تاکنون چنین شرایط خوبی را تجربه نکرده‌ بودند.

آمریکایی‌هایی که هر هفته با ۶۳ پرواز مستقیم وارد این کشور می‌شوند، نقش پررنگی در تبدیل یونان به سومین مقصد گردشگری محبوب امسال داشته‌اند.

اما رونق گردشگری پس از همه‌گیری کرونا برای یونان بدون پیامد و خطر نیست؛ وزیر فرهنگ این کشور نخستین کسی است که می‌گوید رونق گردشگری باید به طور متوازن در نقاط مختلف کشور اتفاق افتد؛ چراکه فقط دو یا سه بخش از کشور جمعیت قابل توجهی از گردشگران را جذب کرده‌اند. شهردار «آتن» نیز چندی پیش پیشنهاد پرداخت مالیات شهری توسط بازدیدکنندگان را مطرح کرده بود تا به این روش با هجوم گردشگران مقابله کند.

درحالی که مقام‌های یونان از موفقیت صنعتی که ۲۵درصد از تولیدات ناخالص داخلی را در برگرفته است، ‌ خشنود هستند، ازدحام گردشگران نگرانی‌هایی درباره شرایط میراث فرهنگی و تاریخی را به وجود آورده است.

با توجه به این‌که یونان ۱۸ میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است با گذشت زمان با چالش‌های بیشتری برای مدیریت گردشگران پرشمار مواجه شده است. کارشناسان نیز همواره بر لزوم ایجاد تعادل بین حفاظت از بناهای باستانی و استفاده از آن‌ها به عنوان جاذبه گردشگری تاکید کرده‌اند.

«آکروپولیس» ‌ که به ۴۹۵ تا ۴۲۹ پیش از میلاد تعلق دارد، یکی از مکان‌های حاضر در فهرست میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود. دولت یونان در سال ۲۰۲۰ زمانی که معبرهای بتنی برای دسترسی بهتر در اطراف این بنای باستانی ایجاد کرد، با انتقاداتی مواجه شد.

«پیتر دبراین» ‌ ـ مشاور ارشد گردشگری یونسکو ـ درباره افزایش تعداد بازدیدکنندگان در یونان گفت: «چراغ‌قرمز برای یونان روشن شده است. اکنون باید این سوال را مطرح کنیم که چه مقداری بیش از حد محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد ۱۶ هزار بازدیدکننده‌ای که هر روزه به بنای باستانی مثل «آکروپولیس» ‌ هجوم می‌برند، تعداد زیادی محسوب می‌شود.»

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها