رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600516

روایتی از جزئیات «دیدار اصلاح‌طلبان با سران نظام» / صادقی: رویکردشان، «تعاملی» است، «تقابلی» نیست

ساعت24-فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: چیزی که در این گفت‌وگوها خیلی مورد تاکید جبهه اصلاحات است، این بوده که خواسته‌ها، خواسته‌های عام باشد نه اینکه خواسته‌های خاص برای اصلاح‌طلب‌ها باشد. آقای شکوری‌راد هم توضیح دادند که از مطرح‌ کردن اینکه بگویند فلان شخص اصلاح‌طلب یا فلان حزب مشکل پیدا کرده و باید برطرف شود پرهیز شود. بنابراین خواسته‌ها معطوف به مطالبات ویژه و خاص اصلاح‌طلبان نبود و مطالبات کلان ملی بوده و در همین حد معطوف به نحوه مواجهه با اعتراضات بوده است

محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در خصوص جزئیات دیدار اصلاح‌طلبان با سران نظام از جمله دیدار با آقایان شمخانی، اژه‌ای، رئیسی و اینکه چه پیشنهاداتی در این دیدارها مطرح شده است، گفت: به طورکلی هدف اصلی از این دیدارها دعوت مسئولان به مدارا کردن با معترضان، شناسایی حقوق آن‌ها و پرهیز از خشونت در برخورد با معترضان بود و اینکه مسائل کلان‌کشور برای پاسخگویی به اعتراض افراد و شنیدن صدای آنها درنظر گرفته شود این موضوعات از مواردی بود که در این جلسات مطرح شد.

صادقی در پاسخ به این سوال که یکی از محورهای مطرح شده در این جلسات تشکیل مجلس موسسان بود. محورهای تشکیل این مجلس به چه شکلی است و دارای چه ساز و کاری است، آیا این جلسات ادامه‌دار خواهد بود گفت: ایده تشکیل مجلس موسسان در این دیدارها مطرح نشده است در جواب سوال دوم هم بگویم که فکر می‌کنم این جلسات ادامه خواهد داشت.

صادقی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این جلسات منجر به چه نتایجی شود، گفت: گاهی‌ این گفت‌وگوها خودش موضوعیت دارد. نفس اینکه کانال‌های ارتباطی باز باشد و گفت‌وگو صورت بگیرد، مهم است. اما هدف کلان اصلاح‌طلبان از چنین دیدارهایی با مقام‌های کشور عمدتا تاکید بر حفظ حقوق مردم یعنی مدارا کردن با آنان و تاکید بر اینکه مسئولان صدای مردم را بشنوند و برخوردها با رعایت موازین قانونی و حقوقی باشد و از شدت عمل پرهیز شود، بوده است. به نظر می‌آید در کنار همه رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد این دست از رایزنی‌ها تاثیرات خودش را داشته است.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین در پاسخ به این سوال که واکنش سران نظام به خواسته‌های اصلاح‌طلبان چه بوده است، گفت: سران نظام نگاه تعاملی داشتند. یعنی حداقل حرف‌ها را شنیده‌اند، سعی کردند بشنوند و نگاه تقابلی نبوده و پذیرش ضرورت چنین ارتباط‌هایی را تایید و بر تداوم آن هم تاکید کردند. تا جایی که اطلاع دارم فضای همدلانه‌ای رقم خورده است. یعنی توصیه‌ها را توصیه‌های به جا و قابل‌استفاده‌ای دانسته و اعلام کردند که پیگیر خواهند بود.

صادقی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این جلسات و صحبت‌ها قرار است چه زمانی عملیاتی شود و آیا در کوتاه‌مدت یا درازمدت قرار است نتایجی به همراه داشته باشد، گفت: هنوز در این جلسات درباره پیشنهادات عملیاتی و اجرایی و اینکه چه تصمیماتی گرفته شود صحبت نشده و به این مرحله نرسیدند. بیشتر حرف‌ها در مورد مسائل جاری، پرهیز از خشونت و مدارا با مردم بوده است. فی‌الجمله شاید در جای خودش بی‌تاثیر نبوده مانند آزادی متهمان و پرهیز از بنای اولیه در صدور احکام گسترده سنگین. نمی‌خواهم بگویم این رویه‌ها کاملا تحت‌تاثیر رایزنی‌ها بوده اما رایزنی‌ها هم در شدت عملی که تصور می‌رفت داشته باشند، موثر بودند.

وی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌کنید درخواست‌ها و توصیه‌هایی که اصلاح‌طلبان به سران نظام می‌کنند اجرایی خواهد شد، گفت: بستگی دارد که چقدر آقایان جلو بروند. من فعلا پیش‌بینی روشنی از آینده ندارم اما جای امیدواری وجود دارد. چیزی که در این گفت‌وگوها خیلی مورد تاکید جبهه اصلاحات است، این بوده که خواسته‌ها، خواسته‌های عام باشد نه اینکه خواسته‌های خاص برای اصلاح‌طلب‌ها باشد. آقای شکوری‌راد هم توضیح دادند که از مطرح‌ کردن اینکه بگویند فلان شخص اصلاح‌طلب یا فلان حزب مشکل پیدا کرده و باید برطرف شود پرهیز شود. بنابراین خواسته‌ها معطوف به مطالبات ویژه و خاص اصلاح‌طلبان نبود و مطالبات کلان ملی بوده و در همین حد معطوف به نحوه مواجهه با اعتراضات بوده است. اگر این مذاکرات تداوم داشته باشد، شاید خواسته‌های کمی جزئی‌تر مشخص‌ شود.

دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا درباره انتخابات هم بحثی صورت گرفته است، گفت: نه، تا جایی که من در جریان هستم در این مرحله صحبتی صورت نگرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها