رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600557

از سخنان فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء تا استقرار دو تیپ نظامی عراقی در نوار مرزی عراق با ایران و ترکیه

اوضاع نوار مرزی چگونه است؟

ساعت24- یک منبع نظامی عراقی از استقرار دو تیپ نظامی این کشور در نوار مرزی عراق با ایران و ترکیه خبر داد. یک منبع نظامی عالی رتبه عراقی در گفت وگو با پایگاه خبری «العالم الجدید» اعلام کرد که دو تیپ از مرزبانی این کشور با تجهیزات نظامی کامل به مرزهای عراق با ایران و ترکیه اعزام شدند.وی گفت که این اقدام بعد از جلسات متعدد میان مسئولانی از بغداد و اربیل طی چند روز گذشته اتخاذ شد و نیروهای مرزبانی در نوار مرزی عراق با ایران و ترکیه مستقر شدند. این منبع که خواستار عدم فاش شدن نامش شده است تاکید کرد که نیروهای عراقی اکنون به طور عملی و واقعی کنترل مرزها را در دست گرفته اند و نیروهایی از پیشمرگه نیز در کنار آن ها حضور دارند.

خبر
این مقام عراق بیان داشت که بر اساس توافقی که اخیرا میان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان انجام شد سیطره و سلطه کامل در دست نیروهای دولت فدرال عراق است و نیروهای پیشمرگه با آن ها مشارکت دارند. او خاطرنشان کرد که این اقدام عراق در راستای ممانعت از حملات هوایی ایران و ترکیه به اقلیم کردستان عراق است. البته استقرار نیروهای عراقی تنها در داخل مرزهای اقلیم کردستان نیست، بلکه استقراری نظامی در نوار مرزی عراق با ایران و ترکیه است.

روز یکشنبه نیز یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در یک نشست خبری تاکید کرد که محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به نیروهای مرزبانی این کشور دستور فوری داد که کنترل خط صفر مرزی با ایران و ترکیه را در اختیار بگیرند و این دستور در راستای پایان دادن به درگیری های موجود میان گروه‌های مسلح مخالف ایران و ترکیه و نیروهای مسلح دو کشور در اقلیم کردستان عراق است. وی گفت که السودانی دستور داد که امکانات نیروهای مرزبانی از نظر تسلیحاتی و تجهیزات دیگر باید تقویت شود تا این ماموریت به خوبی انجام شود.

یحیی رسول تاکید کرد: «عراق اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای تعرض به کشورهای همسایه استفاده شود، ما روابط خوبی با تمام کشورهای همجوار داریم و تلاش می کنیم که این روابط را گسترش دهیم زیرا در راستای منافع عراق و تمام کشورهای همسایه است.» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق همچنین بر حفظ حاکمیت عراق و احترام گذاشتن به آن تاکید کرد.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درمورد سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران با بیان این‌که گفت‌وگو درباره مسائل مرزی و امنیت مرزی یکی دیگر از محورهای رایزنی مقامات ایران و عراق بود تاکید کرد: «در جریان رایزنی‌ها در این ارتباط مجددا بر اهمیت اجرای نتایج گفت‌وگوهای قبلی دو کشور در این زمینه تاکید شد و دولت عراق قول پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته را داد.» وی در همین ارتباط تصریح کرد: «در این روزها خبرهای خوبی را می‌شنوید که دولت عراق مصمم است که نیروهای مرکزی خود را در مرزهای مشترک دو کشور مستقر کند. این اقدام رو به جلو و مهمی در راستای تامین ثبات در مرزهای دو کشور است و امیدواریم با استمرار این اقدامات دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد تامین امنیت کامل مرزهای دو کشور محقق شود.»

در این رابطه قبل تر یک مقام عراقی دیگر هم به سفر اخیر اسماعیل قاآنی به عراق اشاره کرد و گفته بود که فرمانده نیروی قدس سپاه در دیدار با مقامات عراقی موضعش در خصوص انجام عملیات زمینی در داخل خاک عراق و توقف فعالیت گروه های کرد که متهم به دست داشتن در ناآرامی های اخیر ایران هستند، روشن بود. وی گفت که طرف عراقی به این نتیجه رسیده است که یگان های نظامی از ارتش و نیروهایی از مرزبانی خود را در مرزهایش با ایران به طول ۲۰۰ کیلومتر مستقر کند. این مسئول عراقی گفت که ماموریت این نیروهای مستقر در مرز ایران و عراق ممانعت از فعالیت مجموعه‌های کرد علیه ایران است.

سردار محمد تقی اصانلو، فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه پاسداران ایران هم در گفت وگویی اختصاصی با شبکه المیادین به اظهارنظر پیرامون تازه‌ترین تحولات در مرزهای ایران و عراق پرداخت. بر اساس این گزارش، سردار اصانلو تاکید کرد: «مرزها تحت کنترل نیروهای مسلح ایران قرار دارد اما متأسفانه مرز عراق شاهد تحرکات بی ثبات کننده است.» وی افزود: اوضاع در مرزها پایدار است.

سردار اصانلو تصریح کرد: «سپاه پاسداران حدود 23 جلسه را با طرف مقابل برای حل موضوع از طریق دیپلماسی برگزار کرده و موضع خود را به طرف عراقی اطلاع داده است.» اصانلو اظهار داشت: «ما پرونده‌های واضحی را درباره تروریست‌هایی که اقلیم کردستان عراق از آنها میزبانی می‌کند، تهیه کردیم و خواستار تحویل آنها به ایران شدیم. هرچقدر که مقامات کردستان عراق تروریست‌های تحت پیگرد را سریع‌تر تحویل دهند، اوضاع بهتر خواهد شد.»

فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا سپاه ایران درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم گفت: «این تحریم‌ها چیز جدیدی نیست و تأثیری بر ما نداشته و نخواهد داشت و نشانگر شکست آمریکایی‌ها است و مردم ایران باید بدانند که موضوع تحریم‌ها به یک موضوع پوسیده تبدیل شده است. من چیزی در ایالات متحده ندارم که تحریمم کنند و هر کاری که می‌کنند بی فایده است. ما می‌دانیم که آمریکایی‌ها گروه‌های تروریستی را به منظور حمله به ایران آموزش می‌دهند و تأمین مالی می‌کنند.»/

شرق

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها