رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600585

قیمت جدید مرغ در بازار اعلام شد/ درخواست عجیب اتحادیه مرغداران: مردم مرغ ذخیره کنند تا گران نشود

ساعت24-در پی افزایش جوجه‌ریزی و سقوط قیمت مرغ در بازار، اتحادیه مرغداران از مردم خواست با ذخیره‌سازی مرغ در منازل، به تنظیم بازار کمک کنند.

برای این‌که مرغ سرسام‌آور گران نشود، مرغ ذخیره کنید؛ این درخواست عجیب اتحادیه مرغداران از مردم است.

این اتحادیه مدعی است که ذخیره‌سازی خانگی مرغ توسط مردم موجب می‌شود قیمت مرغ در ماه آینده افزایش سرسام‌آور نداشته باشد.

بر همین اساس، در پی افزایش جوجه‌ریزی و سقوط قیمت مرغ در بازار، اتحادیه مرغداران از مردم خواست با ذخیره‌سازی مرغ در منازل، به تنظیم بازار کمک کنند.

نرخ مرغ در بازار ۸ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب

در حال حاضر دولت نرخ مصوب مرغ را ۶۳ هزار تومان تعیین و ابلاغ کرده است؛ این در حالی است که بازار مرغ همانند با بسیاری از کالاهای اساسی که مشمول قیمت دستوری می‌شوند، از نرخ مصوب ۶۳ هزار تومان تبعیت نکرد و پس از آن برای مدت کوتاهی افزایش یافت و سپس در روند نزولی کاهش قرار گرفت.

آن‌طور که مهدی یوسف خانی، رییس اتحادیه پرنده و ماهی گفته، هم.اکنون هر کیلومرغ گرم ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود. قیمت کنونی هرکیلو مرغ زنده ۳۵ هزار تومان و مرغ گرم ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان است.

او قیمت کنونی هرکیلو ران مرغ ۵۰ هزار تومان، سینه با کتف ۱۰۰ هزار تومان و فیله مرغ ۱۱۰ هزار تومان اعلام کرده است.

یوسف‌خانی، علت افت قیمت مرغ به زیر نرخ مصوب را کاهش تقاضا عنوان کرده و افزوده است: به دلیل کاهش تقاضا، عرضه مرغ گرم نسبت به تقاضا بیشتر شده است.

یوسف خانی درباره عرضه و تقاضای مرغ منجمد در بازار نیز تصریح کرده؛ با افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ منجمد از ۴۵ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان و رسیدن قیمت آن به قیمت مرغ گرم، تقاضا برای مرغ منجمد در بازار صفر شده است. صفر شدن تقاضا برای مرغ منجمد منجر به توقف عرضه آن شده است.

جوجه‌ریزی مازاد بر نیاز بازار

پیش از این، مدیرعامل اتحادیه مرغداران‌ گوشتی نیز اعلام کرده بود که بنابر آمار در آبان بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته که این میزان مازاد بر نیاز کشور است.

به گفته او، بی برنامگی تولید مرغ کشور از اراده تولیدکنندگان خارج است و به صورت اجباری انجام می‌شود که با تشدید مازاد ناشی از جوجه.ریزی آذر این‌ نگرانی وجود دارد که عملا پشتیبانی امور دام و وزارت جهاد نتواند اقدامی برای جلوگیری از زیان مرغداران انجام دهد.

اسداللّه نژاد عنوان کرده بود: عرضه مرغ منجمد سیاست تنظیم بازاری است، لذا عرضه مرغ منجمد زمانی باید صورت گیرد که قیمت از نرخ مصوب بالاتر است. در شرایط کنونی که قیمت مرغ ۸ تا ۱۰ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب است، نیازی به توزیع مرغ منجمد نیست.

به گفته او، مرغ های منجمد وارداتی که تا ۲ ماه پیش وارد می شدند، تاریخ مصرف برخی از آنها پایان یافته است. سازمان دامپزشکی را در نظر گرفتن پروتکل های بهداشتی اعتبار برخی را تمدید کرده است، اما در مجموع مرغداران مقصر بی برنامگی در واردات مرغ منجمد نیستند.

قیمت جدید مرغ

به گزارش خبرآنلاین، نرخ‌نامه جدید سازمان میادین میوه و تره‌بار نشان می‌دهد قیمت مرغ کامل بسته‌بندی در میادین به ۴۹هزار و ۸۰۰تومان رسیده که ۱۳هزار و ۲۰۰تومان ارزان‌تر از نرخ مصوب این کالاست.

قیمت مرغ قطعه‌بندی هم در هفته‌های گذشته کاهشی بوده و مقایسه قیمت‌ها از افت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومانی قطعات مختلف مرغ در میادین حکایت دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها