رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600590

افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو در یکسال اخیر/ واردات منجر به افزایش نرخ ارز میشود؟

ساعت24-ایلنا نوشت:عضو هیات ‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت خاطر نشان کرد: وزارت صمت امیدوار به واردات خودرو است اما شواهد حاکی از این مهم است که این واردات در نهایت منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد چراکه برای واردات خودرو حدود یک میلیارد دلار تخصیص داده‌اند که این موضوع در نهایت باعث افزایش قیمت دلار و خودرو خواهد شد.

امیرحسن کاکایی، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما افزایش قیمت خودرو تا کجا ادامه خواهد داشت؟ گفت: تورم قیمت خودرو تا به امروز نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده و به نظر می‌رسد که این افزایش قیمت تا 40 درصد دیگر هم جلو برود.

وی با اشاره به تورم 40 درصدی در بخش صنعت، خاطر نشان کرد: وزارت صمت امیدوار به واردات خودرو است اما شواهد حاکی از این مهم است که این واردات در نهایت منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد چراکه برای واردات خودرو حدود یک میلیارد دلار تخصیص داده‌اند که این همین موضوع درنهایت باعث افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو قیمت خودرو را از تورم موجود در کشور عقب‌تر دانست و افزود: بازارهای سرمایه‌ای دیگر مانند ارز، سکه و مسکن چندان شرایط مساعدی ندارند این در حالیست که بازار خودرو کشش خود را حفظ کرده است.

کاکایی با بیان اینکه عرضه خودرو در بورس تنها راه چاره است، گفت: عرضه خودرو در بورس ممکن است تاثیری در بازار نداشته باشد اما ضرر خودروسازان را کنترل می‌کنند و امکان جمع‌آوری بساط رانت‌خواری را فراهم می‌کند؛ امیدواریم که تولید خودروسازان بالا برود و در میان مدت قیمت‌ها متعادل شود اما در میان مدت اتفاقی در قیمت‌ها ایجاد نخواهد شد به عنوان مثال پژو 207 حدود 50 میلیون تومان زیر قیمت بازار در بورس عرضه شد و این مسئله اثر منفی در بازار ایجاد نکرد هرچند اثر مثبتی هم نداشت اما در این شرایط خودروساز زیانی نکرد؛ در شرایط فعلی دولت باید همت کند و از خودروسازان بخواهد که تولید را افزایش بدهد.

عضو هیات ‌علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌ و صنعت ادامه داد: بازار خودرو فقط بازار صنعت خودرو نیست و بازارهای موازی باهم رقابت می‌کنند به نظر می‌رسد بازار بورس و مسکن چندان مساعد نباشد و بازار دلار، سکه و خودرو باهم رقابت می‌کنند و ممکن است که با عرضه خودرو نیز شرایط بهتر نشود اما احتمال کنترل هیجان مردم وجود دارد؛ اما اینکه قیمت‌ها پایین می‌آیند نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد؛ به عنوان تولید خودروهای انبوه به کاهش قیمت آنها ختم نشد چراکه قیمت فولاد و.... افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی؛ با افزایش عرضه خرید محدود می‌شود ولی به این معنا نیست که قیمت‌ها ریزش کنند در سال گذشته شاهد افت خرید بودیم اما این افت به کاهش قیمت‌ها منجر نشد.

کاکایی با بیان اینکه خودروسازان روزانه می‌تواند 4 هزار خودرو تولید کند، گفت: اگر صادرات سودآور باشد افتخارآفرین است و باید انجام شود، مشکل اصلی کمبود نقدینگی و یکسری موانع تولید و گلوگاه‌ها در زنجیره تولید است. به عنوان مثال، تراشه الکترونیک در 2 سال گذشته با کمبود مواجه شد اما امروز مشکل آن در حال حل شدن است؛ و یا در ورق فولاد محدود داریم و صادرات خودرو مقدمه است و امیدواریم سودآور باشد.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: قول داده‌اند که تولید تا پایان سال حداقل یک میلیون و 500 هزار دستگاه تولید کنند این در حالیست که سال گذشته قول دادند که یک میلیون دستگاه تولید شود که در نهایت خودروسازان موفق به 800 هزار دستگاه شدند. عدم توانایی در تحقق پیش‌بینی‌ها شاهد اتفاقاتی در بازار بودیم.

وی عرضه خودرو در بورس را مترداف با حذف قرعه‌کشی دانست و خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد قیمت‌گذاری دستوری باقی بماند قرعه‌کشی همچنان باقی خواهد ماند؛ قرعه‌کشی مانند رانت و لاتاری است که همه تمایل دارند در آن شرکت کنند. شنیده‌ها حاکی از این است که مجلس پای شورای رقابت را وسط کشیده است که اگر چنین رخ بدهد به‌معنی تکرار قرعه‌کشی است. قرار بود کوئیک R را در دو روز گذشته عرضه کنند اما سایت با مشکل مواجه شد و بعد اعلام کردند که خودرو تمام شده است و این نشان می‌دهد که عده‌ای دارند بازارسازی می‌کنند و تا وقتی بازارسازی معنا داشته باشد دوباره به فرآیند قرعه‌کشی باز می‌گردد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها