رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600593

معامله نفتی بایدن با سعودیها، زیر ذره‌بین جمهوریخواهان آمریکایی

ساعت24-یک قانونگذار جمهوریخواه ارشد مجلس نمایندگان آمریکا گفت که این نهاد قصد دارد درباره تلاش دولت بایدن برای منعقد کردن یک معامله با عربستان به منظور پایین نگه داشتن قیمت نفت پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر تحقیق کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشا تودی، جیمز کامر، نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا و عضو ارشد کمیته نظارت و اصلاح در این مجلس از انجام تحقیقات درباره معامله مخفیانه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با عربستان سعودی بر سر پایین آوردن قیمت نفت با هدف کمک کردن به دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر کنگره خبر داد.

جیمز کامر در نامه‌ای که روز یکشنبه برای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا فرستاد گفت: "اگر دولت او (بایدن) بازار را از در پشتی به همراه کشورهای رقیب دستکاری و به این ترتیب امنیت ملی ما را صرفا به خاطر کسب شرایط مطلوب‌تر انتخاباتی برای دموکرات‌ها به خطر انداخته باشد، مردم آمریکا حق دانستن آن را دارند."

کامر که یک جمهوریخواه اهل ایالت کنتاکی است، بایدن را به پیگیری افزایش عرضه نفت خارجی "برای دلایل سیاسی" در ضمن تصویب سیاست‌هایی که تولید آمریکا را فلج می‌سازند، متهم کرد.

او به گزارش ماه اکتبر نیویورک تایمز استناد کرد که در آن تلاش‌های بایدن برای قانع کردن عربستانی‌ها برای بردن سازمان اوپک به سمت افزایش تولید نفت را شرح داده بود. بایدن در ماه ژوئن برنامه سفر مناقشه‌برانگیز خود به عربستان را در همان روز اعلامیه کارتل نفتی اوپک در خصوص تسریع در افزایش تولید نفت مطابق با بخش اول توافق آمریکا-عربستان، اعلام کرد؛ سفری که نقض وعده انتخاباتی‌اش برای مطرود ساختن این کشور پادشاهی محسوب می‌شد.

با این حال ریاض چند ماه بعد، یعنی در ماه اکتبر، به جای اجرایی کردن موضوع افزایش هر چه بیشتر تولید نفت، کارتل نفتی اوپک را به سمت یک برنامه کاهش تولید نفت رهبری کرد که باعث افزایش قیمت شد؛ اتفاقی که دولت بایدن آن را به عنوان یک "خیانت" پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا تلقی کرد. مساله تورم و افزایش قیمت کالاهای مصرفی در آمریکا که در ماه‌های گذشته سریع‌ترین رشدش را در ۴۰ سال اخیر تجربه کرد و همینطور ثبت رکورد در افزایش قیمت سوخت، از تاثیرگذارترین فاکتورها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر آمریکا بود.

در اتفاقی که پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هم پیش‌بینی می‌شد، جمهوریخواهان توانستند اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب کنند که آن بدین معناست که آنها می‌توانند کنترل دستورکار قانونگذاری را به دست بگیرند، از جمله طرح‌های تحقیقات در دوره جدید کنگره که از ماه آینده میلادی آغاز به کار می‌کند.

کامر احتمالا در آن دوره رئیس کمیته نظارت و اصلاح در مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود. او وعده داده تا درباره جوانب مختلف سیاست‌های بایدن در حوزه انرژی از جمله اقدام برای آزادسازی ذخایر نفتی استراتژیک و گام‌هایی که باعث مهار تولید داخلی نفت آمریکا شدند، تحقیق کند.

این سیاستمدار جمهوریخواه خاطر نشان کرد: آنها با برقراری یک حاکمیت تک حزبی دموکرات در واشنگتن از قدرت مهارنشده خود استفاده تسلیحاتی کرده و جنگی را علیه تولید انرژی آمریکا به راه انداخته و سیاست‌های "معامله جدید سبز" را به مردم آمریکا تحمیل کردند. ما از قدرت چکش قاضی برای مسئول دانستن دولت بایدن به خاطر حمله بی‌ملاحظه به یک صنعت حیاتی که سبب تامین انرژی مقرون به‌صرفه برای مردم آمریکا و ایجاد فرصت‌های شغلی پر درآمد می‌شود، استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها