رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600607

سخنگوی قوه قضاییه: ۱۲۰۰ بازداشتی آزاد شدند/ مطمئن باشید خون‌های ریخته شده پایمال نمیشود

ساعت24-سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید بعد از دستور رییس قوه قضاییه، ۱۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان ناآرامی‌های اخیر آزاد شده‌اند.

مسعود ستایشی در نشست خبری امروز ضمن تسلیت فرارسیدن شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) درباره گرامی داشت ۱۶ آذرماه (روز دانشجو) گفت: روز دانشجو روز مبارکی است و روزی برای یادآوری استکبارستیزی و ایستادگی دانشجویان در برابر امریکای جهانخوار است. امریکا امروز مظهر سلطه طلبی و دسیسه چینی و خدعه و نیرنگ علیه ملت های آزاده و مترقی و ملت بزرگ ایران است. راه اندازی متعدد کودتا و اغتشاش و آشوب برای حذف مردم سالاری و جاسوسی و کشتن انسان های بی گناه از جمله صفحات پرونده سیاه این دولت (امریکا) است که دانشجویان در روز ۱۶ آذرماه قیام کرده و همه ساله آن را ادامه می دهند.

وی افزود: تبیین اقدام اخیر رییس قوه قضاییه و دستور او برای آزادی زندانیان نکته دیگری است که به آن اشاره کنیم. با پیروزی تیم ورزشی ما در مسابقات جهانی و شادی ملت ایران از این پیروزی و متعاقب آن دستوراتی ریاست قوه قضاییه ابلاغ کردند. نگاه قوه قصاییه ایجاد آرامش و آسایش و دوستی و صمیمیت بین آحاد جامعه است. نگاه این بود آنهایی که متنبه شدند و توبه کردند و پشیمان بودند به دامان خانواده برگردند.‌ دستور رییس قوه قضاییه براین بود آنهایی که نقش لیدری در اغتشاشات اخیر را نداشتند و صدمه ای به جان و مال و ناموس مردم نزدند با تمهیدات قانونی موجبات آزادی شان فراهم شود.‌ پس از دستور رییس قوه قضاییه نزدیک به ۱۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان آزاد شدند.

وی تاکید کرد: تلاش دشمن در تحریم ورزش و یا فوتبال کشور و تصاحب فرزندان عزیز این کشور تلاشی نافرجام و ناکام و شکست خورده است. ریاست قوه قضاییه بر این مهم تاکید دارند که این آزادی‌ها به معنای چشم پوشی کامل از اقدامات برخی آشوب گران نبوده و به معنی این نیست که رسیدگی به این پرونده‌ها صورت نگرفته است بلکه به کل پرونده‌ها با مداقه و تمسک به موازین شرعی رسیدگی خواهد شد.

وی درباره شایعه پراکنی در فضای عمومی گفت: دستگاه قضایی اقدامات موثری در این جهت انجام داده است و افراد نسبت به ادعاهایی که دارند باید سند بیاورند. شایعه پراکنی در فضای عمومی قابل پذیرش نیست. قوه قضاییه نسبت به از دست رفتن ۲۰۰ شهروند کشور که به خاطر ادعاهای بی پایه از بین رفتند به شدت حساس بوده و مطمئن باشید خون‌های ریخته شده پایمال نمی‌شود و کسانی که صدمه دیده اند، قوه قضاییه آن را مورد به مورد مطالبه خواهد کرد و مسببان این آشوب‌ها را هرگز رها نخواهد کرد.

ستایشی ادامه داد: دادگاه متهمان و مسببان این حوادث به سرعت برگزار خواهد شد و با جدیت و دقت لازم رسیدگی خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه کسانی که در حوادث اخیر در زندان هستند معترض‌اند یا اغتشاشگر؟ گفت: معترض با آشوبگر و آشوب طلب فرق دارد. در چندین مرحله این افراد را مشخص کردیم و در طبقه بندی ها بر آن تاکید کردیم. نظام جمهوری اسلامی برای معترضان احترام قائل است و صرفا برای اعتراضات فردی را بازداشت نکردیم و هیچ گونه بازداشتی برای آنها صادر نشده اما برخی برای تحقیقات تحت قرار تامینی آزاد شدند. ما فقط با اغتشاشگرانی که به جان و مال و ناموس و اموال عمومی و دولتی معترض شدند و اقدام علیه امنیت کشور داشتند کار داشتیم و برخی از آنها در بازداشتند. نگاه ما این است که با سرعت و دقت اینها را در مرحله رسیدگی تعیین تکلیف کنیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: آنچه که در حوزه رسانه مشخص است این است که رسانه‌های بیگانه همواره دنبال آشوب میدانی و انحراف افکار عمومی در کشور هستند و می‌خواهند اختلال ایجاد کنند و برهم بزنند. کسانی که این کارها را انجام می‌دهند صلاحیت طرح ادعا و اظهار نظر را ندارند. این افراد حق بیان در مورد روندهای قانونی را ندارند اینکه رسانه‌های تروریست پرور که میدان دار قتل و تعرض هستند برای حمایت از افراد فریب خورده و وابسته پیش قدم می‌شوند، جای تعجب نیست.

ستایشی ادامه داد: کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند و به جان و مال مردم تعرض می‌کنند با تمسک به سلاح سرد و گرم، اغتشاش را ترویج می‌کنند، از پیاده نظام خود حمایت می‌کنند و ما باید دشمن شناسی خود را قوی کنیم. آیا کسی که دست به تحریق و تخریب می‌زند و هزاران میلیارد ضرر به اموال عمومی می‌زند، معترض هستند؟ اگر اینها معترض هستند پس تروریست چه کسی است.

وی درباره اینکه چه تعداد از اتباع خارجی بازداشت شدند؟ گفت: تعدادی از اتباع در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند. اتهامشان اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی و خارجی بوده و برخی از آنها با قرارهای نهایی لازم در مرحله دادسرا آزاد شدند و برخی نیز پرونده شان جریان دارد.

ستایشی یادآور شد: در رسیدگی به پرونده اتباع مجموعه‌ای در امور بین الملل و نیز اداره‌ای در دادستانی کل کشور تحت عنوان اداره بین الملل داریم‌ و این دو اداره به علاوه سایر مبادی در این خصوص اقداماتی را به صورت منسجم انجام می دهند و این پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دادند. همچنین در حوزه معاونت بین الملل و حقوق بشر هم کمیته ویژه‌ای با مشارکت دادستانی تهران و ضابطین خاص که در این مورد ذی مدخل هستند، مأموریت جهت انجام تحقیقات را دارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها