رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600637

موانع حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در گردشگری ایران چیست؟

ساعت24-یک کارشناس گردشگری گفت: برای جذب سرمایه‌گذارهای خارجی و داخلی در حوزه گردشگری دولت باید موانع زیرساختی در حوزه اکوسیستم اقتصادی کشور را از میان بردارد؛ به همین دلیل عدم حضور سرمایه‌گذاران خوب در بخش گردشگری یکی از مواردی است که موانع زیرساختی باعث آن شده و برای توسعه بیشتر گردشگری باید به آن پرداخته شود.

خبر
div class="item-body content-full-news">

فرید جواهرزاده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش بخش خصوصی در صنعت گردشگری، اظهار کرد: گردشگری در سطح بین‌المللی از تعامل و هم‌پوشانی بخش‌های خصوصی و دولتی به وجود می‌آید و در هیچ زمانی نمی‌توان گردشگری را بدون بخش خصوصی در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: هنگامی که جوامع توسعه یافته را بررسی می‌کنیم شاهد این هستیم که گردشگری در جوامعی که بخش خصوصی قوی‌تر، پویاتر و مسئولیت‌پذیرتر دارند از رونق و جایگاه برتری برخوردار است. همچنین دخالت بیشتر دولت در حوزه گردشگری نشان از عدم توسعه‌یافتگی گردشگری در آن کشور است.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری تنها راهی است که دولت‌ها باید در بحث‌های زیرساختی مبناهایی را برای آن در نظر گیرند و تعاملات لازم را برای ایجاد بستر متناسب با فعالیت‌های گردشگری ایجاد کنند تا بخش خصوصی بتواند به عنوان پرچم‌دار و میدان‌دار صنعت گردشگری فعالیت خود را انجام دهد. اگر بخواهیم یک جامعه را مهیای فعالیت‌های گردشگری کنیم، مهیاسازی زیرساخت‌ها بر عهده دولت و پرچم‌داری فعالیت‌های اجرایی بر عهده بخش خصوصی است.

موانع حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در گردشگری ایران چیست؟

ایران هراسی بزرگترین عامل بازدارنده توسعه گردشگری ایران

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران بیان کرد: زمانی که بخش‌های دولتی یک کشور به گونه‌ای عمل کنند تا بتوانند سرمایه‌گذارهای داخلی و خارجی را جذب کنند، باید موانع زیرساختی را در حوزه اکوسیستم اقتصادی آن کشور از میان بردارند. برای مثال کشور ما با چند موضوع مواجه است که از آن‌ها می‌توان به عنوان موانع زیرساختی یاد کرد؛ ایران‌هراسی یکی از موانعی است که می‌توان آن را به عنوان بزرگترین عامل بازدارنده توسعه گردشگری ایران به شمار آورد.

وی تاکید کرد: عدم حضور سرمایه‌گذاران خوب در حوزه گردشگری ایران، وجود کمبود در راه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی، کمبود ناوگان ترابری هوایی، زمینی و ریلی، کمبود اقامتگاه‌های متناسب و استاندارد شده از شاخص‌هایی است که باید در حوزه توسعه گردشگری به آن‌ها پرداخته شود؛ بنابراین اگر دولت به عنوان ایجادکننده بستر و تامین‌کننده زیرساخت نقشی ایفا کند، طبیعتا بازیگردانی این صحنه به دست بخش خصوصی می‌تواند میدان‌دار باشد و گردشگری ما را به سمت جلو هدایت کند.

جواهرزاده عنوان کرد: آفتی که در کشور ما وجود دارد این است که گاهی بخش دولتی در یک حوزه، بسیار بزرگ می‌شود. ما در بخش گردشگری شاهد این موضوع هستیم و درصد بزرگی از واحدهای اقامتی کشور به ویژه شهر مشهد متعلق به واحدهای غیر خصوصی است و این بخش می‌تواند دولتی، نظامی و انتظامی باشد یا بخش‌های عمومی کشور را شامل شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی که بخش دولتی و غیرخصوصی بیش از حد بزرگ شود به نوعی باعث خارج شدن بخش خصوصی از حیطه فعالیت‌های طبیعی خود خواهد شد که در علم اقتصاد به این موضوع «اثر جایگزینی» گفته می‌شود. به عنوان مثال گاهی اوقات اعمال سیاست‌های مالی انبساطی باعث افزایش نرخ بهره می‌شود و به همراه آن کاهش سطح سرمایه‌گذاری را به دنبال دارد.

جواهرزاده خاطرنشان کرد: ما در گردشگری حضور پررنگ هتل‌های دولتی را شاهد هستیم که کاملا اثر جایگزینی آن در گردشگری مشهد مشهود است. اگر کاهش مصرف یا عدم تمایل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به عنوان پارادایم‌های این مهم را ارزیابی کنیم به نوعی می‌توان دلیل افزایش تقاضا در گردشگری را این امر مطرح کرد. بنابراین بایستی قبول کرد که برای ورود و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری باید تمامی موارد مهیا باشد.

موانع حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در گردشگری ایران چیست؟

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در همه جای دنیا قوی است تا گردشگری را به حرکت در ‌آورد، مدعی شد: در صنعت گردشگری کمتر کشوری را می‌توان مشاهده کرد که امور گردشگری آن توسط بخش خصوصی اداره نشود، به این شکل که وضعیت مدیریت گردشگری بخش خصوصی در تعداد زیادی از کشورهای دنیا بسیار قوی است. در این کشورها معمولا دولت‌ها بیشتر نقش هماهنگ‌کننده دارند و تصمیم‌سازی‌ها پشت درب‌های بسته انجام نمی‌شود و خارج از نظر بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی در تصمیم‌سازی‌ها محور است و سعی می‌کند نظر خود را منتقل کند.

بخش خصوصی در گردشگری می‌تواند مشکلات معیشتی و اشتغال را حل کند

وی گفت: دولت‌ها در کشورهای پیشرو و در صنعت گردشگری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا روند توسعه و سرمایه‌گذاری بخش گردشگری را به سمت تسهیل‌گری سوق دهند، به این معنا که با اعطای وام‌ها، کمک‌هایی را به آن بخش داشته باشند تا ترغیب و وارد این عرصه و سرمایه‌گذاری شوند. بخش خصوصی گردشگری می‌تواند مشکلات معیشتی و اشتغال را حل کند.

رئیس انجمن علمی طبیعت‌گردی ایران تصریح کرد: یکی از بزرگترین موضوعاتی که همیشه در کشورها مطرح می‌شود، بحث اشتغال است و یکی از راهکارهای آن، حضور بخش خصوصی گردشگری است که می‌تواند به خوبی بخشی از مشکلات اشتغال را در جوامع حل و فصل کند. بدون حمایت دولت موفقیت صنعت گردشگری قابل تصور نیست و دولت‌ها باید نقشی چند جانبه در توسعه این بخش از جمله ارائه تسهیلات بانکی، حقوقی و اداری و حمایت‌های کلی از صنعت ایفا کنند.

جواهرزاده عنوان کرد: تسهیلات مسافرتی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی‌های راهبردی به ویژه در تامین زیرساخت‌ها از جمله وظایف دولت است که بخش خصوصی باید در کنار دولت بتواند به توسعه صنعت گردشگری کمک کند. اهمیت همکاری بخش خصوصی و دولتی و هماهنگی در این صنعت بدون اینکه نقش خود را انکار کنند دارای اهمیت است و عملا امکان پذیر نیست. بنابراین هیچ هدفی محقق نخواهد شد مگر اینکه مجدد بخش دولتی و بخش خصوصی در کنار هم فعالیت‌های خود را انجام دهند و با هماهنگی یک‌دیگر حوزه صنعت گردشگری رشد کند.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها