رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600667

حمله تند سرمربی اسبق تیم ملی به رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی

آقای تاج! آقای کیروش! بس است دیگر

ساعت24-سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید هرچقدر مهدی تاج و کارلوس کی‌روش در فوتبال ایران بوده‌اند بس است و هر دوی آنها باید هرچه سریع‌تر استعفا بدهند.

بعد از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی و حذف در مرحله گروهی و ثبت بدترین شکست تاریخ فوتبال ایران در بازی‌های رسمی انتقادات زیادی نسبت به مهدی تاج و کارلوس کی‌روش صورت گرفته است. با این حال نه تاج و نه کی‌روش هیچ توضیحی بابت ثبت نتایج و عدم موفقیت ارایه ندادند و حال خبر رسیده فدراسیون قصد ادامه همکاری با سرمربی پرتغالی تیم ملی برای جام ملت‌ها را دارد. ناصر ابراهیمی سرمربی سابق تیم ملی و باشگاه پرسپولیس در تشریح دلایل ناکامی تیم ملی در جام جهانی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهار داشت: «سال‌ها است امثال من گفته‌ایم این وضعیت به سرانجام خوبی نمی‌رسد. همان موقع که سرمربی تیم ملی بودم در ۸ سال جنگ گفتم راهی که می‌رویم آخرش بن‌بست است. کسی متوجه این حرف نشد ولی من می‌دیدم که فوتبال با این وضعیت به جایی نمی‌رسد.» ایشان افزود: «در همان زمان در ده سال ما ۵، ۶ رییس فدراسیون عوض کردیم. همین‌طور باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مدیر عوض کردند. بشمارید در این سال‌ها ما چند رییس فدراسیون، چند مدیرعامل استقلال و پرسپولیس عوض کردیم. خیلی از این مدیران کاربلد بودند و برنامه‌های خوبی داشتند. چرا عوض شدند؟ آقای فتح‌الله‌زاده امروز مدیرعامل استقلال است. او ده، پانزده سال پیش هم مدیر بود. اگر خوب بود چرا عوض کردید؟ اگر خوب نبود چرا دوباره برگشت؟ در پرسپولیس اگر عابدینی خوب بود چرا عوض کردید؟ چرا ما در این سال‌ها ثبات نداشتیم در فوتبال؟ کجای دنیا سال‌ها این همه مدیر فوتبالی و مدیرعامل عوض می‌شود؟ در ایران هر دولتی می‌آید، می‌خواهد یار خودش را بیاورد. ورزش این شکلی نیست. همین باعث شد روز به روز برویم به سمت ضعف و مدیران خوب فوتبال ایران خانه‌نشین شوند.»
ابراهیمی با انتقاد از تفاوت رویکرد در برخورد با مربیان ایرانی و خارجی گفت: «مربیان ایرانی هم همین وضعیت را داشته‌اند. ما مربیان ایرانی را که می‌گذاریم سر تیم ملی بعد از دو باخت اخراج می‌کنیم. مثلا قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی بود. مربی کارکشته‌ای که بازیکن و شاگرد خودم بود. در ۱۶ سالگی از نازی‌آباد پیدایش کردم، آوردم. نه فقط این. ۱۵۰ تا بازیکن آوردم. او در همان ۱۶ سالگی به بازیکن بغل‌دستی‌اش در راه‌آهن که ۲۸ سالش بود می‌گفت چه کار کند چه کار نکند که دعواشان هم می‌شد. آخرش هم شد مربی بزرگ. ولی در جام ملت‌ها که در مالزی بود بعد از باخت در ضربات پنالتی بلافاصله برکنار شد.»
سرمربی تیم ملی در دهه ۶۰ در ادامه انتقاداتش را متوجه مهدی تاج دانست و خطاب به رییس فدراسیون گفت: «آقای تاج! شما ۸، ۹ سال پیش با آقای کفاشیان آمدید در فوتبال و بعد شدید رییس فدراسیون. آقای تاج شما چه تاجی به سر فدراسیون فوتبال زدید؟ در آن ۸ سال شما دو نفر چه کار برای این فوتبال کردید؟ بدهی به بار آوردید و آخرش هم خودت را زدی به قلب درد که مریضم و فلان و بعد رفتی. رفتی کشورهای خارجی برای درمان و بعد هم رفتی فولاد مبارکه که مبارکت هم باشد. چطور می‌شود که دومرتبه برمی‌گردی؟ معذرت می‌خواهم شما بچه کجایی؟ بچه فولادی؟ بچه سپاهی؟ بچه کجایی؟ آخر چه کار کردی برای فوتبال؟» پیشکسوت فوتبال ایران به تغییر سرمربی تیم ملی در آستانه جام جهانی اشاره کرد و افزود: «من طرفدار اسکوچیچ نبودم. به خود شما هم گفته بودم. ولی داشت کار می‌کرد. با وحید هاشمیان و کریم باقری همکاری می‌کرد. ایشان در نابسامانی تیم را تحویل گرفت و بدون باخت برد جام جهانی. آقای تاج شما ایشان را عوض کردی. گفتی در این سطح نیست. بعد رفتی دوباره آقای کی‌روش را آوردی. کسی که ۸ سال سرمربی تیم ملی بود را آوردی. بدون اینکه پاسخ بدهی ایشان در آن مدت برای فوتبال ایران چه کار کرده بود؟ ما ۴۴ سال است در جام ملت‌ها قهرمان آسیا نشدیم و مدام می‌گوییم در آسیا حرف اول را می‌زنیم. آقای کی‌روش ۸ سال وقت داشت این کار را بکند اما نتوانست. ولی وقتی قلعه‌نویی در پنالتی باخت، سریع عوضش کردند. کی‌روش بعد از ایران رفت کلمبیا و مصر و بعد از چند ماه ردش کردند. بعد یک لقمه چرب و نرم گیرش آمد و آقای تاج برداشت ایشان را آورد و گذاشت روی نیمکت تیم ملی. آقای تاج الان بگو چرا این کار را کردی؟»
ابراهیمی خاطرنشان کرد: «اگر این نتیجه را یک مربی ایرانی می‌آورد، آقای تاج می‌گفت نگذاشتند کار کنم. نگذاشتند کی‌روش را بیاورم. نگذاشتند مربی کارکشته بیاورم. خب باشد! این هم مربی کارکشته. چه کار کرد؟ چه بلایی سر فوتبال ایران آورد؟ و خودت چه کار کردی؟ جز اینکه هدیه می‌دادی به کنفدراسیون فوتبال آسیا و هدیه می‌دادی به فیفا؟ به همه هدیه می‌دادی که ارتباطت را حفظ کنی وگرنه برنامه که نداشتی. واقعا بس است. به نظرم آقای تاج هم باید با کی‌روش استعفا بدهند و بروند کنار.»
سرمربی اسبق پرسپولیس ادامه داد: «فرض کنید مربی ایرانی آوردند. طرف می‌آید برنامه می‌دهد و بازی تدارکاتی و اردو می‌خواهد. جواب می‌دهند پول نداریم! بودجه نداریم! بعد برای آقای کی‌روش بهترین اردوها و بهترین امکانات فراهم می‌شود. اردو در آفریقا. اردو در اروپا. ۱۵ روز زودتر به مسابقات می‌رود. بهترین سرویس را زیر پایش می‌گذارند. خانه برایش می‌گیرند. همه‌چیز برایش فراهم می‌کنند. مشروب هم بخواهد برایش آماده می‌کنند. اما مربی ایرانی خودش باید برود سر تمرین خودش بیاید. بعد میلیارد میلیارد می‌دهند به این خارجی. » کارشناس فوتبال ایران در ادامه به وضعیت تیم ملی و افراد بی‌ربط حاضر در قطر اشاره کرد و گفت: «اگر آن ۶ گل را هر مربی ایرانی می‌خورد دارش می‌زدند. برنامه داشتند کی‌روش ما را از گروه ببر بالا و برنامه داشتند چه جشن‌هایی بگیرند. ۲۰۰ نفر برداشتند بردند در قطر. یک مربی یا آدم فوتبالی در اینها نبود. من می‌دانم جریان چیست. ۲۰۰ نفر بردند که ۱۰۰ نفرشان به اسم خبرنگار بودند. شما را بردند؟ نبردند! از مجموعه شما کسی را بردند؟ نبردند! ولی ۱۰۰ نفر به عنوان خبرنگار بردند و خرج‌شان را دادند و دلار خرج کردند و در بهترین هتل اسکان دادند. ۱۰۰ نفر هم بردند که در استادیوم ایران ایران کنند. اینها همه ایراد است. کی‌روش برداشت تمام بازیکنانی که در ۸ سال قبلی با آنها کار کرده بود را آورد در تیم. میانگین سنی تیم جوری شد که ایران تبدیل شد به پیرترین تیم جام. بعد هم این افتضاح بار آمد.» ایشان در ادامه اظهار داشت: «اگر ولز ده نفره نشده بود که نمی‌بردیم. ولز ضعیف‌ترین تیم گروه و یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های جام بود. ولز را با آن وضعیت بردند و دیدید که چه جشنی گرفتند. بعد بازی با امریکا وضعیت مشخص شد. تیم سردرگم بود. نه در زمان حمله برنامه داشتند نه در زمان دفاع. اگر مربی ایرانی بود همین خود شما رسانه‌ها چه چیزهایی برایش که نمی‌نوشتید. که ‌این مربی ایرانی در سطح جام جهانی نبود و کاش مربی خارجی بود. می‌نوشتید منتقدان حسادت می‌کنند و نه آقا! ما حسادت نمی‌کنیم. ما دیگر نمی‌خواهیم مربی تیم ملی بشویم ولی دل‌مان می‌سوزد. ما دلسوختگان فوتبالیم آقای تاج! ولی شما نه. هیچ چیزیت نمی‌شود چون تعصبی نداری. اگر تعصب داشتی این کار را نمی‌کردی. اصلا برنمی‌گشتی رییس فدراسیون بشوی. چه کار می‌خواهی بکنی؟ منتظری شاید چند ماه دیگر در آسیا قهرمان شویم؟ اگر خواب دیدی خیر است!»
ناصر خان ابراهیمی در واکنش به اینکه کی‌روش گفته بود مسائل روحی- روانی روی نتایج تیم اثر گذاشت، گفت: «اینها بهانه است. من هم ۶ تا خورده بودم همین حرف‌ها را می‌زدم. فرض کنیم در بازی اول شرایط بد بود. در بازی دوم و سوم که تشویق کردند. همه حمایت کردند. بعد مگر تیم با مسائل روحی روانی فقط زیاد گل می‌خورد؟ کاستاریکا از اسپانیا ۷ تا خورد. آنها هم مشکل روحی - روانی داشتند؟ یا کره که آمد بالا و ۴ تا از برزیل خورد و خیلی هم نخورد مشکل روحی داشت؟ اینها حرف است. اصلا آقای کی‌روش شما چه کاره‌ای در مورد فوتبال ایران حرف می‌زنی؟ چه کاره‌ای در مورد مسائل سیاسی اظهارنظر می‌کنی؟ بیا پولت را بگیر و برو. بست نیست؟ می‌خواهی جام جهانی بعدی هم باشی؟ می‌خواهند برای جام ملت‌ها نگهش دارند؟ مبارکش باشد! از همین الان قهرمانی‌ات را بهت تبریک می‌گویم! اگر زنده بودم که هیچ ولی اگر مردم بنویسید ناصر ابراهیمی پیش‌بینی کرده بود کی‌روش قهرمان می‌شود. خوش به حالش که دلارهای ایران را می‌گیرد و همه‌چیز هم برایش فراهم است. ولی سر مربی ایرانی چه بلایی می‌آورند. اصلا رییس فدراسیون ما که آقای تاج نیست. آقای کی‌روش است.» مربی تیم ملی در جام ملت‌های ۲۰۰۷ در پاسخ به این سوال که آیا نکونام گزینه خوبی برای هدایت تیم ملی است توضیح داد: «ما چند تا بازیکن داشتیم که آینده درخشانی داشتند. آقای نکونام بازیکن خودم بود در تیم ملی. ایشان در اوساسونا بود و ۴ سال بازی کرد و تصمیم داشت برگردد. در مالزی به او گفتم تا جایی که می‌توانی در اسپانیا بمان و تجربه کسب کن. ۷ سال آنجا ماند. مهدوی‌کیا را داریم که ۸ سال هامبورگ بوده. علی دایی سال‌ها در فوتبال اروپا بود. کریم باقری همین‌طور. طارمی هم همین است. کاری ندارم با مسائل دیگرش ولی چند سال است در اروپا بازی می‌کند. اینها همه ذخیره هستند. یعنی چه؟ یعنی کار می‌کنند و تجربه کسب می‌کنند و برمی‌گردند.» ایشان افزود: «ما در ایران هم آدم‌های باتجربه‌ای داریم. قلعه‌نویی را داریم، علی دایی را داریم، علی کریمی را داریم، نکونام را داریم، مهدوی‌کیا را داریم، خاکپورها را داریم. اینها بازیکنانی بودند که با تیم‌های بزرگ کار کردند. اینها خیلی چیزها یاد می‌گیرند. اینها همه هم قرار نیست سرمربی باشند. بعضی‌ها می‌توانند مدیر یا سرپرست خوبی باشند. مثل پیروانی یا استیلی. ما وقتی اینها را داریم احتیاجی به کی‌روش نداریم. ولی به شرط اینکه همان کاری که برای کی‌روش می‌کنیم برای مربی ایرانی کنیم. تا مربی ایرانی گفت اردو نگوییم بودجه. الان که فدراسیون بودجه دارد. آقای تاج الان که پول جام جهانی آمده دست‌تان و ان‌شاالله تقسیم می‌کنید بین خودتان و بدهی‌هاتان را می‌دهید، حالا یا بدهی فدراسیون یا بدهی شخصی.» ابراهیمی در پایان گفت: «اصلا نمی‌دانم دیگر چه بگویم در مورد وضعیت فوتبال و تیم ملی یا در مورد آقای تاج. ایشان یکی از بی‌کفایت‌ترین روسای فدراسیون فوتبال بوده. آقای دادکان چرا نباید فدراسیون باشد؟ با این همه تجربه چرا ایشان نباید باشد؟ چون ایشان می‌گوید من می‌آیم و ۸ سال باید باشم تا برنامه بریزم ولی نمی‌گذارند. علی دایی اگر بخواهد رییس فدراسیون باشد می‌گوید من باید حداقل ۱۰ سال باشم ولی مگر می‌گذارند؟»

اگر این نتایج را یک مربی ایرانی می‌آورد، آقای تاج می‌گفت، نگذاشتند کار کنم. نگذاشتند کی‌روش را بیاورم. نگذاشتند مربی کارکشته بیاورم. خب باشد! این هم مربی کارکشته. چه کار کرد؟ چه بلایی سر فوتبال ایران آورد؟ و خودت چه کار کردی؟ جز اینکه هدیه می‌دادی به کنفدراسیون فوتبال آسیا و هدیه می‌دادی به فیفا؟ به همه هدیه می‌دادی که ارتباطت را حفظ کنی وگرنه برنامه که نداشتی. واقعا بس است. به نظرم آقای تاج هم باید با کی‌روش استعفا بدهند و بروند کنار

اعتماد

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها