رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600670

فروش دلار برپایه قیمت موز و ماکارانی/ اوراق ارزی خریدار ندارد

ساعت24-اقتصاد نیوز نوشت:فروشندگان ارز قیمت دلار را با قیمت اقلام خوراکی مانند موز و ماکارونی مقایسه کرده اند و با مقایسه رشد قیمت اقلام خوراکی ادعای ارزانی برای دلار کرده اند.

div class="item-body">

تورم خوراکی ها د ر آبان ماه به ۷۰ درصد رسید این درحالیست که تورم نقطه به نقطه در همین ماه به ۴۸.۱ درصد رسیده است.

ردپای سیاستگذاری ارزی در تورم خوراکی ها
برخی تحلیل گران تورم بخش خوراکی را نتیجه یک سیاست گذاری ارزی می دانند، در ابتدای سال جاری ارز ترجیحی حذف شد، ارز ترجیحی که در دولت قبل برای تامین کالاهای اساسی با قیمت مناسب اختصاص داده شده بود در ابتدای سال جاری حذف شد.

با حذف ارز ترجیحی قیمت کالاها جهش کرد ولی خوراکی که ها که بیشترین سهم خانوارها از ارز ترجیحی بود تورم بیشتری را ثبت کرد، هرچند این اقدام برای جلوگیری از قاچاق معکوس کالا و کنترل هزینه ها و منابع دولت انجام شد ولی چون تمام خانوار ها بخش زیادی از درآمد خود را صرف خوراکی ها می کنند تورم این بخش پر اهمیت تر می شود.

در شرایطی که تورم های بالا از سال ۹۷ در اقتصاد تثبیت شد مردم نیز کم کم سعی کردند اقدامات پیشگیرانه ای را برای کاهش قدرت خرید خود انجام دهند. نمونه چنین اتفاقی در ترکیه رخ داده است دولت ترکیه مدعی است که دلیل اصلی افزایش تورم به خاطر افزایش قیمت محصولات غذایی و انرژی است.

اثر افزایش تقاضای خرید بر افزایش مصرف ارز
ولی تورم ۸۵ درصدی ترکیه باعث شده مردم برای حفظ قدرت خرید پول خود به خرید انواع کالاها روی آورده اند و حتی موبایل و لوازم الکترونیکی از این هجوم خرید در امان نمانده است، در شرایطی که بسیاری از کالاها ارزبری دارند افزایش تقاضای خرید منجر به افزایش مصرف ارز شده و تراز تجاری منفی ۹۹ میلیارد دلاری را برای ترکیه رقم زده است.

مقایسه قیمت دلار با موز و ماکارانی
افزایش تورم خوراکی چون بیشتر در خانواده ها لمس می شود توسط دلالان ارزی نیز برای توجیه خریداران استفاده می شود بررسی های میدانی اکوایران بارها نشان داده که فروشندگان ارز قیمت دلار را با قیمت اقلام خوراکی مانند موز و ماکارونی مقایسه کرده اند و با مقایسه رشد قیمت اقلام خوراکی ادعای ارزانی برای دلار کرده اند.

اوراق ارزی خریدار ندارد
بررسی میدانی اکوایران از شعب ارزی نشان داده که اوراق ارزی خریدار زیادی ندارد و از تقاضای مناسبی برخوردار نیست، از آن جا که این طرح شباهت زیادی به طرح سپرده های محافظت شده لیر در مقابل دلار از ترکیه دارد این نگرانی به وجود آمده که مبادا مانند ترکیه محدودیت ها برای اوراق ارزی کاهش پیدا کند و تقاضا افزایش پیدا کند.

زیرا ترکیه در کنار ارزپاشی سنگین از این طرح برای مهار قیمت ارز استفاده کرده ولی اقتصاددانان و صاحب نظران از این اقدام ابراز نگرانی میکنند ۳۴ درصد از حساب های لیر ترکیه سپرده های لیر محافظت شده هستند البته دولت از پاسخ به آنکه چه میزان هزینه و از چه محلی بدهی این حساب ها تامین می شود طفره می رود برخی تحلیلگران تصور می کنند هزینه اوراق ارزی برای ترکیه می تواند به یک بحران جدی تبدیل شود.

ریسک نگهداری ارز

در بسیاری از کشورها مردم ارزهای خارجی را هم در بانک ها سپرده گذاری می کنند ولی در ایران فشارها و تنش های بیرونی بر بازار ارز باعث شده تعداد زیادی از مردم ارز خریداری کنند متاسفانه محدودیت های متوالی خرید ارز باعث شده تا مردم ریسک نگهداری ارز را به جان بخرند ولی در بانک سپرده گذاری نکنند.

بهتر است بانک مرکزی تمرکز خود را برجلب اعتماد مردم برای سپرده گذاری ارزها انجام دهد و با ایجاد قوانین بلند مدت نگرانی مردم از اخذ تصمیمات خلق الساعه، اخذ مالیات و تصاحب ارزها را کم کنند .

هیجان در بازار ارز کم شد

برسی حباب ارز در روز قبل نشان میدهد که از هیجان بازار ارز کم شده و بازار آرام تر شده است.

IMG_20221207_052203_622

سکه رفاه عقب افتاد

اونس طلا پس از انتشار گزارش فعالیت های خدماتی کاهش پیدا کرد زیرا وضعیت بهتر از انتظار گزارش ها نشان میدهد که دست فدرال رزرو برای اعمال محدودیت های بیشتر باز است، اگرچه پیش بینی می شود در ماه دسامبر نرخ بهره به اندازه نیم درصد افزایش پیدا می‌کند ولی سقف افزایش ها مشخص نیست و انتظارات افزایشی موجب تقویت شاخص دلار و تضعیف اونس طلا میشود.

همزمان با کاهش ارزش اونس، قیمت ها در بازار طلا روز قبل کاهش پیدا کرد بیشترین کاهش را سکه رفاه در بورس ثبت کرد که کمتر از بازار طلا به فروش رسید. حباب سکه امامی روز قبل پس از کاهش در کانال ۱۴ درصدی قرار گرفت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها