رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 600675

بحران کمبود دارو در اروپا/ آموکسیسیلین و استامینوفن کمیاب شد

ساعت24-در حالی که متخصصان حوزه بهداشت و درمان نسبت به کمبود احتمالی چندین نوع آنتی‌بیوتیک‌ و سایر داروها در کشورهای اروپایی مانند ایتالیا و فرانسه و همچنین در کانادا و آمریکا هشدار می‌دهند، روز گذشته نیز نشریه "دیلی میل" در گزارشی از بحران کمبود سه آنتی بیوتیک ضروری در انگلیس در بحبوحه شیوع عفونت‌های زمستانی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، دولت فرانسه اگرچه کمبود آموکسی‌سیلین و مسکن‌های تب‌بر استامینوفن را پذیرفته اما اعلام کرده که بیماران همچنان می‌توانند آنچه را که برایشان تجویز می‌شود، تهیه کنند.

با این حال مقام‌های فرانسوی به داروخانه‌ها توصیه کرده‌اند که بیش از دو جعبه استامینوفن به هر بیمار نفروشند.

در همین رابطه مادر دو کودک ۳ ساله و ۳ ماهه که به تازگی فرزندانش بیمار بودند گفته است که در اواخر ماه نوامبر برای تهیه آموکسی‌سیلین به شش داروخانه مراجعه کرده است.

او گفت که مسئولان پنج داروخانه‌ای که آموکسی‌سیلین نداشته‌اند به وی گفته‌اند که می‌توانند این دارو را برایش سفارش دهند اما دست‌کم تا یک هفته بعد به دستشان نمی‌رسد.

این مادر همچنین برای تهیه استامینوفن مایع که معمولا بدون نسخه به فروش می‌رسد، تلاش کرده است.

او گفت: این یک تجربه واقعا استرس‌زا بود. وقتی فرزند شما بیمار است، تنها کاری که می‌خواهید انجام دهید این است که حال او را بهتر کنید.

چه عواملی باعث کمبود دارو می‌شوند؟

کمبود دارو پدیده جدیدی نیست اما با همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین این مشکل در اروپا شدت گرفته است. "ایلاریا پاسارانی"، دبیر کل گروه دارویی اتحادیه اروپا (PGEU) که داروسازان را نمایندگی می‌کند گفته است که کشورها در هفت - هشت سال گذشته، شاهد افزایش کمبود دارو بوده‌اند.

کارشناسان از انحصار تولید دارو در چند مرکز داروسازی، به عنوان اصلی‌ترین دلیل کمبود دارو در جهان نام می‌برند. چین و هند بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مواد دارویی جهان را تولید می‌کنند. این تمرکز بازار با خطراتی همراه است. به گفته پاسارانی، بروز مشکل با یک تولیدکننده می‌تواند موجب کمبود دارو در سراسر جهان شود.

همچنین یک تولیدکننده می‌تواند تولید یک محصول را به هنگام سودآور نبودنش متوقف کند و خریداران را با گزینه‌های بسیار کمتر مواجه کند. بنابراین هرگونه نقصی در زنجیره تامین دارو به راحتی می‌تواند باعث اختلال شود.

بنا به گزارش‌ها برای مثال ۱۴ داروی سلامت روان پس از برکسیت با کمبود مواجه شدند.

در این روزها از عوامل دیگری هم برای کمبود دارو نام می‌برند. صنعت داروسازی از زمان جنگ اوکراین مانند بسیاری از بخش‌ها تحت تاثیر تورم بالا قرار گرفته است. این جنگ منجر به افزایش هزینه‌های انرژی و گرانی مواد خام برای تولیدکنندگان شده است.

به گفته مقام‌های فرانسوی، ذخایر آموکسی‌سیلین در این کشور رو به کاهش است و تولیدکنندگان با افزایش شدید تقاضا، غافلگیر شده‌اند.

کدام داروها تحت تأثیر قرار می‌گیرند؟

داروخانه‌ها در بریتانیا زنگ خطر را برای سه آنتی بیوتیک ضروری از جمله آموکسی‌سیلین و پنی سیلین به صدا درآورده‌اند. این داروها، آنتی‌بیوتیک‌هایی هستند که معمولا برای عفونت‌های استرپتوکوک A تجویز می‌شود که در حال حاضر موارد ابتلا به آن در بریتانیا در حال افزایش است.

به گزارش یورونیوز، بریتانیا همچنین در طول تابستان با کمبود برخی از داروهای دیابت مواجه بود. این کشور در این دوره با داروی «آریپیپرازول» که در درمان اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی و اوتیسم شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد هم کمبود داشت.

در فرانسه هم گزارش‌ها از کمبود استامینوفن حکایت دارند.

همچنین بنا به گزارش‌ها از آمریکا، بیماران مبتلا به «اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی» در این کشور برای تهیه داروی «آدرال» با مشکل مواجه بوده‌اند. بر اساس گزارش مقام‌های ایرلندی، این کشور هم در ماه سپتامبر با کمبود دارو مواجه بوده است.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها