رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604123

تاثیر رنگ خودرو در تصادفات جاده‌ای!

وقتی در بازار به سراغ خرید یک ماشین می‌رویم، معمولا رنگ آن را به خاطر مقوله زیبایی و یا اینکه خریدوفروش آسان‌تری داشته باشد، انتخاب می‌کنیم. به عنوان مثال یک ماشین آبی متالیک ممکن است بسیار جذاب به نظر برسد و ما را مجاب به خرید خود کند؛ این در حالی است که شاید این رنگ آبی متالیک احتمال تصادف خودرو و بروز حوادث خطرناک را افزایش دهد.

div class="ts-container">

تاثیر رنگ خودرو در تصادفات جاده‌ای!

در این مطلب می‌خواهیم به تاثیر رنگ خودرو در تصادفات بپردازیم و ببینیم که کدام رنگ‌ها بیشترین و کمترین احتمال تصادف را برای یک ماشین به دنبال می‌آورند.

آیا تاثیر رنگ خودرو در تصادفات به اثبات رسیده است؟

از آنجا که شاید خیلی از افراد هنوز تاثیر رنگ خودرو در تصادفات را باور نداشته باشند، برای اثبات این موضوع مطالعات زیادی در سراسر جهان انجام شد که همگی اثرگذاری نوع رنگ خودروها در بروز تصادفات را تایید می‌کنند.

در توضیح این ادعا باید اشاره کنیم که علت تاثیر رنگ خودرو در تصادفات چندان پیچیده نیست؛ به عنوان مثال تصور کنید که یک جسم کاملا سیاه رنگ در اتاقی با نور کم قرار دارد؛ مسلما وقتی وارد اتاق می‌شوید، اگر آن جسم سیاه رنگ مقابل شما روی زمین قرار داشته باشد، احتمال دیده نشدن آن توسط شما بسیار بیشتر از زمانی خواهد بود که رنگ آن جسم سفید باشد. تاثیر رنگ خودرو در تصادفات را هم می‌توان بر همین اساس اثبات کرد.

خودروهای تیره هنگام شب و در نور کم، دیرتر از خودروهایی به رنگ روشن توسط دیگران شناسایی می‌شوند؛ بنابراین احتمال وقوع تصادف این‌گونه خودروها بیشتر خواهد بود.

همچنین در طول روز هم برخی خودروها به دلیل شباهت با محیط اطراف احتمال تصادف بالاتری دارند؛ به عنوان مثال، رانندگی با یک ماشین سبزرنگ به دلیل شباهت زیاد به رنگ محیط طبیعی و البته اجزای دیگری مثل تابلوهای راهنما، فنس‌ها و... احتمال تصادف را بالا خواهد برد.

تاثیر رنگ خودرو در تصادفات جاده‌ای!

چه طیف رنگی از خودروها احتمال تصادف کمتری دارند؟

اگر می‌خواهید بدانید خودروها با چه رنگی کمتر تصادف می‌کنند، باید بدانید که ماشین‌های سفید ایمن‌ترین خودروها از این نظر شناخته می‌شوند. طبق یک تحقیق، بدون در نظر گرفتن روز و شب، احتمال تصادف یک خودروی سفید رنگ 12 درصد کمتر از خودروی مشکی است. بعد از رنگ سفید نیز ماشین‌هایی به رنگ زرد و بژ کمترین احتمال تصادف را داشته‌اند. حتی در بعضی مطالعات مشخص شده که ماشین‌های زرد رنگ نسبت به رنگ سفید تصادفات کمتری داشته‌اند.

درکل رنگ‌های روشن به دلیل قابلیت تشخیص بالاتر به ویژه در شب، کمترین احتمال تصادف را دارند.

تاثیر رنگ خودرو در تصادفات جاده‌ای!

خودروها با کدام رنگ‌ها بیشتر تصادف می‌کنند؟

حدس اینکه کدام رنگ بیشترین احتمال تصادف را دارد، چندان سخت نیست؛ از آنجا که سیاه بهترین رنگ برای استتار در شب و دیده نشدن است، بنابراین خودروهای سیاه نیز احتمال تصادف بیشتری دارند. بعد از رنگ سیاه خودروهایی به رنگ خاکستری و نقره‌ای در رده‌های بعدی جدول بیشترین احتمال تصادف قرار می‌گیرند؛ زیرا این رنگها شباهت بیشتری به رنگ جاده و ساختمان های اطراف دارند و بنابراین تمایز آنها از محیط برای سایر رانندگان دشوارتر است.

جالب است بدانید که ریسک خودروی خاکستری در تصادف حدود ۱۱ درصد و احتمال تصادف خودروی نقره‌ای معادل ۱۰ درصد بالاتر از خودروی سفید رنگ است. همچنین خودروهای آبی و قرمز رنگ هم با حدود ۷ درصد ریسک بیشتر، در رده‌های بعدی خودروهای با بیشترین احتمال تصادف جا می‌گیرند. رنگ قرمز علی‌رغم متمایز بودن، در جاهای زیادی مثل چراغ قرمزها، چراغ گردان خودروهای امدادی، برخی تابلوها و... به‌کار رفته و همین موضوع می‌تواند باعث افزایش ریسک تصادف ماشین های قرمز شود.

جمع‌بندی

همانطور که دیدید تاثیر رنگ خودرو در تصادفات شاید آن قدرها هم قابل توجه نباشد؛ زیرا رنگ‌های روشن تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد احتمال تصادف را کاهش می‌دهند و رنگ‌های تیره نیز تقریبا به همین نسبت احتمال تصادف را بالا می‌برند.

البته اگر خودروها از چراغ‌ها و علائم هشداردهنده در شب استفاده نمی‌کردند، آن وقت می‌شد گفت که رنگ‌های روشن به ویژه سفید احتمال بسیار کمتری نسبت به خودروهای تیره برای تصادف داشتند، اما در حال حاضر تمامی خودروهای مدرن از چراغ‌هایی با برد مناسب جهت دیده شدن توسط سایرین به ویژه در نمای عقب برخوردار هستند و این راهکار باعث می‌شود تا تاثیر رنگ خودرو در تصادفات پایین‌ بیاید.

منبع: سایت تخصصی خودرو همراه مکانیک

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها