رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 604273

10 نشانه و علائم خرابی ecu خودرو

ساعت24-ایسیو یکی از اصلی ترین قسمت های خودرو های امروزی است که می تواند به دلایل مخلتفی دچار خرابی شود، لذا آشنایی با علائم خرابی ecu می تواند موجب کاهش هزینه های ناشی از خراب شدن این قطعه گردد.

div class="ts-container">
امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی در صنعت خودرو و افزایش امکاناتی که در خودروها لحاظ شده، موجب شده است از یک کامپیوتر (ECU) به عنوان مرکز کنترل الکترونیکی جهت بررسی سلامت قطعات استفاده شود. در این مطلب علائم خرابی ecu یا همان کامپیوتر خودرو توضیح داده شده است.

10 نشانه و علائم خرابی ecu خودرو

خرابی ECU ماشین

در واقع وظیفه ECU اطلاع رسانی در رابطه با خرابی قطعات و سنسور های خودرو در قسمت های مختلف می باشد که با علائمی مانند روشن شدن چراغ، به اطلاع راننده می رساند. حال اگر خود ECU خراب شود چه کار باید کرد و اصولا علائم خرابی ecu خودرو چه می باشد؟ در ادامه به نشانه ها و علائم خرابی ecu این قطعه حیاتی خودرو می پردازیم.

علائم خرابی ecu خودرو

مشکلات کامپیوتر خودرو علائم و نشانه هایی دارد که با بروز آن ها به راحتی می توانید متوجه خرابی ecu شوید و با مراجعه به یک تعمیرکار حرفه ای ایسیو خودرو خود را تعمیر یا در صورت لزوم تعویض کنید. در ادامه به این علائم می پردازیم:

1- روشن شدن چراغ چک موتور

روشن شدن چراغ چک خودرو یکی از مهمترین نشانه از خرابی ایسیو می باشد و زمانی این اتفاق می افتد که اختلالی در سنسورهای ماشین ایجاد شده باشد. تعمیرکاران با استفاده از دیاگ می توانند ایراد و مشکل ایجاد شده را پیدا کنند و آن را برطرف نمایند.

2- لرزش موتور خودرو

لرزش موتور خودرو نیز یکی از علائم خرابی ecu است که به سبب جرقه نزدن چند سیلندر اتفاق می افتد و باعث کاهش توان موتور و لرزش پیشرانه خودرو می شود. با استفاده از دیاگ می توان منشا این لرزش را شناسایی کرد.

3- کم شدن قدرت موتور

در صورتی که ecu دچار مشکل و خرابی شود نمی تواند زمان دقیقی را جهت پاشش سوخت محاسبه کند بنابراین سوخت کافی به محفظه احتراق نمی رسد، این موجب کاهش قدرت موتور و پیشرانه می شود. به عنوان مثال اگر در زمان حرکت در سراشیبی متوجه لرزش خودرو می شوید لازم است هرچه سریع تر ایسیو را تعمیر یا تعویض کنید.

4- روشن نشدن موتور

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که استارت بزنید اما ماشین روشن نشود، دلیل این مشکل می تواند از خرابی ایسیو باشد زیرا سیگنال جرقه زدن شمع ارسال نشده و در نهایت موتور خودرو روشن نمی شود. برای اینکه مطمئن شوید این مشکل از ایسیو است یا خیر باید از دستگاه دیاگ استفاده کنید.

5- مصرف نادرست سوخت

با خرابی ecu نسبت سوخت و هوا متعادل نخواهد بود و باعث مصرف بیش از حد سوخت خواهد شد. این موضوع علاوه بر هزینه اضافی که بر دوش صاحبان خودرو می گذارد باعث افزایش آلاینده های زیست محیطی نیز می شود. بنابراین همیشه مصرف سوخت خودرو خود را بررسی کنید.

10 نشانه و علائم خرابی ecu خودرو

دلایل خراب شدن ایسیو خودرو

خرابی ایسیو ماشین می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ممکن است ایسیو بر اثر اتصالات کوتاه در سیم کشی، مانند استارت زدن اشتباه، دچار سوختگی شود یا بر اثر فشار ارتعاشات زیاد که بر روی قطعات ایسیو طی سال ها متحمل شده است، خراب شود. مورد شایع دیگری که باعث خرابی ایسیو می شود، دمای بالا می باشد، دمای بالا به خصوص در فصول گرم سال می تواند آسیب زیادی به ایسیو وارد کرده و باعث خرابی آن شود.

روش های جلوگیری از خرابی ایسیو

از آنجایی که تعمیر یا تعویض ایسیو مستلزم صرف هزینه زیادی است، بهتر است مواردی را رعایت کنید تا حد امکان با خرابی ecuرو به رو نشوید.

1- وقتی ماشین روشن است باتری را جدا نکنید

هنگامی که کابل های باتری به باتری متصل هستند، این نوسان به دلیل ظرفیت باتری اصلاح می شود، اما اگر کابل باتری در حالی که خودرو روشن است باز شود، ولتاژ خودرو دچار نوسان شده و این نوسانات می تواند بر قطعات حساس از جمله ایسیو تاثیر منفی بگذارد.

2- برروی ایسیو آب نریزید

اگر پشت جعبه این قطعه را باز کنید، می بینید که برای جلوگیری از نفوذ آب قسمت فیبر مدار چاپی و همچنین پین های داخلی با ماده عایق شبیه به موم پوشانده شده است، اما در هر صورت پایه های نری خارجی سوکت اتصالECU در برابر آب عایق نیستند و ممکن است، خیس شوند و همین امر موجب اتصال کوتاه خارجی و در نتیجه باعث آسیب بهECU می شود.

3- به پین های ایسیو کاری نداشته باشید

الکتریسیته ساکن بدن که ممکن است به هزاران ولت برسد، می تواند باعث وارد شدن آسیب جدی به ایسیو شود. بنابراین از دست زدن به پین های ایسیو خودداری کنید.

ایسیو ماشین چیست؟

ایسیو همان کامپیوتر خودرو است که می تواند عیوب تمامی سنسور ها و علمگر های ماشین را شناسایی کند. تمامی خودرو های امروزی دارای کامپیوتر مرکزی هستند به همین خاطر اگر هر کدام از قسمت ها و سنسور های خودرو دچار مشکل شود، ایسیو به سرعت متوجه آن خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قطعه می توانید به مقاله ایسیو چیست مراجعه فرمایید.

10 نشانه و علائم خرابی ecu خودرو

روش تعمیر ایسیو خودرو

بهترین روش جهت تعمیر و شناسایی مشکل ایسیو استفاده از دستگاه دیاگ می باشد. تعمیرکاران با استفاده از این دستگاه مشکلات و ایراداتی که در حافظه ایسیو ضبط شده است را بررسی می کنند و با توجه به کدهای خطا اقدام به تعمیر ایسیو می کنند.

آموزش تعمیرات ایسیو ماشین

تعمیرات ایسیو خودرو کار راحتی نیست و باید توسط افراد با تجربه و آموزش دیده انجام شود. لازم به توضیح است که امروزه به دلیل استفاده از وسایل نقلیه موتوری، شغل تعمیرات ایسیو از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است و شما می توانید با یادگیری این حرفه به درآمد های بالایی دست پیدا کنید. شایان ذکر است که یکی از بهترین روش های ورود به بازار کار این رشته، شرکت در دوره های آموزش تعمیرات ECU خودرو می باشد، لذا در صورتی که قصد شرکت در این دوره را دارید، در ادامه برخی از بهترین آموزشگاه ها معرفی شده است.

دوره تعمیرات ECU

همانطور که گفته شد، یکی از بهترین روش های یادگیری این حرفه، شرکت در دوره تعمیرات ایسیو می باشد، لذا در صورتی که قصد شرکت در این دوره را دارید، در ادامه برخی از بهترین آموزشگاه ها برای یادگیری این حرفه معرفی شده است:

یکی از بهترین مراکز تعمیرات ایسیو مجتمع فنی برق می باشد که همه ساله کارآموزان زیادی در این آموزشگاه به فراگیری این حرفه می پردازند و در مدت زمان کوتاهی وارد بازار کار می شوند. برگزاری این دوره در کارگاه های مجهز، آموزش عملی و مناسب بازار تحت نظر اساتید مجرب و متخصص، ارائه مدرک معتبر پس از پایان دوره، پشتیبانی از کارآموزان همگی از ویژگی های منحصر به فرد مجتمع فنی برق می باشد. برای ثبت نام در این دوره وارد سایت fannibargh.com شوید.

آموزشگاه های فنون برق، کامتک، آموزشگاه فن خودرو و برق گستران از دیگر مجتمع های مناسب برای یادگیری این حرفه می باشند.

جمع بندی

ایسیو یکی از اصلی ترین قطعات خودرو های امروزی است که وظیفه اصلی آن پیدا کردن ایرادات مربوط به سنسور ها و عملگر های خودرو می باشد. خرابی ایسیو می تواند مشکلات زیادی برای خودرو شما در پی داشته باشد، لذا در این گزارش به بررسی اصلی ترین علائم خرابی ECU خودرو پرداختیم، امید است با مطالعه این صفحه توانسته باشیم کمک اندکی به شما عزیزان کرده باشیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها