رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 610821

تشخیص اصالت کالا از روی بارکد

در این مقاله، به تشخیص اصالت کالا از روی بارکد، تحت عنوان یکی از ساده ترین راه های شناسایی کیفیت و اصالت محصولات پرداخته شده است.

روش های مختلفی برای تشخیص اصالت کالا از روی بارکد وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی این روش ها بپردازیم. هر بارکد دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی است که اطلاعات خاص و ویژه‌ای را در اختیار ما می گذارد. بنابراین اگر می خواهید تا در رابطه با چگونگی تشخیص اصل بودن کالا با استفاده از بارکد اطلاعاتی بدست بیاورید؛ تا انتهای این مقاله را مطالعه فرمایید.

تشخیص اصالت کالا از روی بارکد را چگونه انجام دهیم؟

تشخیص اصالت کالا از روی بارکد یکی از مهارت هایی است که هر شهروندی باید آن را بیاموزد. با توجه به وفور کالا های تقلبی و قاچاق، این بسیار مهم است که که ما بتوانیم تفاوت بین آن ها را متوجه شویم. این که کالا اصل باشد و یا تقلبی، یا این که کالا قاچاق باشد و یا قانونی را می توان با استفاده از بارکد موجود بر روی محصول تشخیص داد. این مسئله به ویژه در رابطه با کالا های وارداتی و یا کالا هایی که مرتبط با حوزه سلامت هستند از اهمیت بالاتری برخوردار است. بارکد هایی که بر روی هر بسته بندی درج می شود می تواند مستقیما بر روی خود محصول درج شده باشد و یا بر روی برچسب اصالت کالا زده شده باشد.

بارکد

بارکد

با این مقدمه، حالا بهتر است به این موضوع بپردازیم که نحوه تشخیص اصالت کالا از روی بارکد چگونه است؟ در یک پاسخ کلی و خلاصه می توان گفت که راه های مختلفی برای تشخیص اصالت کالا از روی بارکد ایجاد شده است. همه این راه ها آمده‌اند تا خیال مشتری را بابت خریدی که انجام می‌دهد راحت کنند. هر بارکد، در واقع یک نوع رمزگذاری بر روی یک سری اطلاعات خاص است که استفاده از آن به علت آسان تر شدن کار متداول شده است. یک دستگاه بارکد خوان معمولی می تواند در کمتر از چند ثانیه اطلاعات موجود بر روی کالا را خوانده و در اختیار شما قرار دهد. مثلاً یک فروشنده می تواند با استفاده از یک دستگاه ساده بارکد خوان، در کمتر از یک دقیقه، قیمت همه اجناس خریداری شده توسط مشتری را جمع زده و یک فاکتور صادر کند. در حالی که بدون استفاده از بارکد، انجام این عملیات به زمان خیلی بیشتری نیاز دارد.

انواع بارکد ها چگونه اند و چگونه می توان اطلاعات را از آنها استفاده کرد؟

تشخیص اصالت کالا از روی بارکد به روش های مختلفی قابل انجام است. بارکد ها انواع و اقسام متفاوتی دارند که ساده ترین آن ها بارکد تک بعدی است. این بارکد از خطوط مشکی رنگی تشکیل شده است که به موازات هم قرار گرفته اند و هر کدام از آن ها دارای پهنای متفاوتی است. فاصله بین این خطوط مشکی با رنگ سفید پر شده است. همین بارکد به ظاهر ساده، دارای اطلاعات بسیار زیادی است که برخی از آن ها را برایتان بازگو می کنیم. به عنوان مثال، سه رقم آخر سمت چپ آن کد کشور سازنده محصول می باشد. بنابراین شما با همین این عدد می توانید تشخیص دهید که محصول مورد نظرتان ساخت چه کشوری است. یا مثلاً چهار رقم بعد از آن، کد شرکت سازنده محصول می باشد و... .

در فرایند تشخیص اصالت کالا از روی بارکد، همچنین ممکن است با بارکد های دو بعدی نیز رو به رو شوید. بارکد های دو بعدی اشکال مختلفی دارند و در شکل های هندسی متعددی چاپ می شوند. یکی از معروف‌ ترین بارکد های دو بعدی، QR code ها هستند.

QR code

QR code

برای اطلاع از چگونگی تشخیص اصالت کالا از روی بارکد، تنها کافی است تا با یک سری راهکار های بسیار ساده آشنا شوید. یکی از آسان ترین راهکار ها، استفاده از اپلیکیشن هایی است که بر روی گوشی های هوشمند نصب می شوند. اپلیکیشن های بارکد خوان، در تشخیص اصل بودن کالا از روی بارکد کمک می کنند. دوربین گوشی هوشمند شما، با استفاده از این اپلیکیشن ها می تواند در کمتر از چند ثانیه بارکد را شناسایی کرده و اطلاعات آن را استخراج کند. روش دیگر برای تشخیص اصالت کالا از روی بارکد، استفاده از دستگاه های بارکد خوان است. یک دستگاه ساده بارکد خوان نیز می‌تواند در کمتر از چند ثانیه اطلاعات موجود در یک بارکد را استخراج کرده و به شما نشان دهد.

چند نکته مهم در مورد چاپ بارکد اصالت کالا

همانطور که در بالا اشاره شد؛ برای تشخیص اصالت کالا از روی بارکد، روش های مختلف و ابزار های متفاوتی وجود دارد. اما مهم است شما چند نکته در رابطه با بارکد ها را در نظر داشته باشید. اول این که هیچ محصولی بدون داشتن بارکد، اجازه پخش و توزیع را ندارد. به خصوص در رابطه با محصولات مرتبط با حوزه سلامت که مستقیماً با جان شهروندان مرتبط هستند. هیچ شرکت دارویی و آرایشی و بهداشتی حق ندارد تا بدون داشتن برچسب اصالت کالای حاوی بارکد، محصولی را به بازار عرضه کند. دریافت این برچسب و بارکد نیازمند طی مراحل قانونی است.

برخی انواع بارکد ها

برخی انواع بارکد ها

پس از گذراندن این مراحل قانونی و دریافت مجوز های ویژه آن، شما می توانید لیبل اصالت کالا را دریافت کرده و نسبت به درج آن بر روی محصول اقدام کنید. یکی از سازمان هایی که بایستی مجوز های ویژه ای را برای آن صادر کند؛ سازمان غذا و دارو است. دریافت مجوز از این سازمان نیازمند طی شدن مراحل پیچیده سازمانی است که اگر نسبت به آن اطلاعات کافی نداشته باشید؛ می تواند زمان و هزینه زیادی را از شما بگیرد. اما برای این که دچار دردسر های آن نشوید؛ می توانید روند اخذ مجوز های تان را به یک شرکتی که این کار ها را انجام می‌دهد واگذار کنید.

تشخیص اصالت کالا از روی بارکد

تشخیص اصالت کالا از روی بارکد به مشتریان این امکان را می دهد که اصالت کالای مورد نظرشان را تشخیص دهند. به خاطر همین اهمیت، برخی شرکت های سودجو که توانایی دریافت مجوز های لازم را ندارند؛ نسبت به دریافت و خرید برچسب ‌ها و بارکد های غیر قانونی اقدام می کنند. این برچسب ها از طریق سامانه های رسمی قابل رهگیری و استعلام نبوده و بنابراین در نتیجه بررسی های شما، هیچ اطلاعاتی را به استعلام کننده نمی دهد. به محض مواجهه با چنین محصولی، شما می توانید مطمئن باشید که با یک محصول تقلبی و یا قاچاق مواجه هستید.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها