رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 610953

بارکد شبنم و استعلام آن

در این مقاله، به بارکد شبنم، تحت عنوان یکی از مهمترین ابزار های شناسایی کیفیت و اصالت محصولات پرداخته شده است.

بارکد شبنم بارکد شبنم چیست چه کاربردی دارد و چگونه می توان از مزایای آن بهره برد؟ شما هم حتما تا به حال حداقل یک بار نام بارکد شبنم را شنیده اید. اما آیا تا کنون در رابطه با مزایای استفاده از آن نیز شنیده اید؟ در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با بارکد شبنم و کاربرد های آن صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای مقاله را با ما همراه باشید.

بارکد شبنم چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدا بیاید در رابطه با کلمه شبنم صحبت کنیم. کلمه شبنم در بارکد شبنم، در واقع از کنار هم قرار گرفتن حروف اول کلمات "شبکه بازرسی و نظارت مردمی" ساخته شده است. اگر اول این کلمات را به هم بچسبانیم کلمه شبنم ساخته می شود. در حقیقت شبکه بازرسی و نظارت مردمی مکانیسم ایجاد کرده است که با استفاده از آن مردم بتوانند بر فرایند های خرید و فروش کالاهای مختلف نظارت داشته باشند.

برچسب اصالت

برچسب اصالت

امروزه چند نوع بارکد شبنم بر روی محصولات مختلف درج می شود. در واقع یکی از موارد استفاده از بارکد شبنم، ایجاد اطمینان در رابطه با قاچاق نبودن محصول است. مشتریان می توانند با دیدن این بارکد مطمئن شوند که محصول مورد نظرشان قاچاق نبوده و به صورت قانونی و از طریق گمرکات رسمی کشور وارد شده است. باید بدانید که هیچ کالای قاچاق و یا تقلب ای نمی تواند بارکد شبنم را داشته باشد. بنابراین به محض مشاهده آن بر روی بسته بندی می توانید نسبت به قانونی و اصل بودن آن محصول اطمینان حاصل کنید.

استفاده از لیبل اصالت کالا حاوی بارکد چه فوایدی دارد؟

استفاده از یک بارکد شبنم می تواند مزیت های بسیاری داشته باشد که ممکن است در ظاهر به چشم نیاید. این برچسب می ‌تواند بر روی کالا های مختلفی اعم از محصولات آرایشی و بهداشتی، لوازم پزشکی، انواع تجهیزات و کالاهای الکترونیکی و… درج شود. در سال های اخیر و بر اساس یک ماده قانونی، کلیه محصولات مرتبط با حوزه سلامت ملزم به داشتن لیبل شبنم هستند. این یعنی کلیه محصولات مرتبط با حوزه سلامت باید حتماً مراحل قانونی دریافت مجوز های خاص این بارکد را طی کنند. در نهایت پس از طی این مراحل و داشتن استاندارد های خاص، می‌توانند این برچسب‌ ها را چاپ کرده و بر روی بسته بندی محصولات شان بزنند.

استفاده از بارکد شبنم می‌تواند باعث کاهش واردات کالا های غیر قانونی گردد. تمام کالا هایی که به کشور وارد می‌شود دارای یک کد رهگیری منحصر به فرد هستند. این کد رهگیری اطلاعات کامل و دقیقی در رابطه با آن محصول را در خود دارد. بنابراین شما می توانید با بررسی این بارکد، به اطلاعات جامع، دقیق و صحیحی از آن محصول دست پیدا کنید. هر گونه مغایرت بین اطلاعات مندرج بر روی بسته بندی و اطلاعات حاصل از استعلام بارکد، می‌تواند نشانه‌ ای از تقلبی بودن و یا قاچاق محصول باشد. بنابراین شما می‌ توانید مراتب شکایات و گزارشات خود را به سازمان و یا نهاد های مربوطه ارائه کنید.

استعلام برچسب

استعلام برچسب

یکی دیگر از مزیت های استفاده از بارکد شبنم، کسب اطمینان از کیفیت و استاندارد محصول است. به صرف واردات قانونی یک محصول نمی توان مجوز درج بارکد شبنم را دریافت کرد و برای این کار، همچنین می بایست محصول مورد نظر دارای استاندارد های خاص و ویژه ای باشد. نهاد های مختلفی وجود دارد تا این استاندارد ها را بررسی کرده و در نهایت آن را تایید و یا رد کند. بنابراین پس از مشاهده برچسب اصالت، می توانید مطمئن باشید که آن کالا علاوه بر قانونی بودن، همچنین استاندارد نیز بوده و البته همه انتظارات بهداشتی و کیفی را برآورده و رعایت کرده است. برای محصولات سلامت محور در کشور ما، سازمان غذا و دارو استاندارد های سختگیرانه ای را در نظر گرفته است.

برچسب شبنم چه شکل هایی دارد؟

تا به اینجا در رابطه با ویژگی ها و کاربرد های مختلف بارکد شبنم آشنا شده ایم. اما الان باید یک سوال بنیادی تر بپرسیم که اصلاً یک بارکد شبنم به چه اشکالی دیده می شود؟ اگر بخواهیم یک پاسخ کلی و مختصر بدهیم؛ می توان چنین گفت که برچسب شبنم در واقع همان برچسب سفید و زرد رنگی است که تعدادی کد و بارکد بر روی آن درج شده است. همچنین یک کد اسکرچ شده نیز بر روی آن وجود دارد که با خراشیدن آن، می توانید یک کد ۱۶ رقمی ببینید که به شناسه یکتا کالا معروف است.

بارکد شبنم صرفاً بر روی کالا ها و محصولات مرتبط با حوزه سلامت درج نمی شود.؛ بلکه می توانید آن را بر روی محصولات دیگری مثل کالا های الکترونیکی تجهیزات پزشکی و... نیز مشاهده کنید.

چه روش هایی برای استعلام محصول از طریق بارکد شبنم وجود دارد؟

حال که با بارکد شبنم آشنا شده اید؛ زمان آن فرا رسیده است تا در رابطه با روش های استعلام آن نیز اطلاعاتی به دست آورید. باید بدانید که بارکد شبنم برای نهاد های دولتی و خصوصی بسیار مهم است. بنابراین روش های ویژه ای برای استعلام آن نیز وجود دارد. به عنوان مثال، اپلیکیشن ویژه ای برای استعلام بارکد شبنم طراحی شده است که به بارکد خوان شبنم معروف است. شما می توانید با نصب این اپلیکیشن بر روی تلفن همراه تان، عملیات اسکن بارکد را انجام داده و اطلاعات آن را استخراج کنید. دوربین گوشی هوشمند شما می تواند در کمتر از یک دقیقه این کار را انجام دهد.

لیبل اصالت

لیبل اصالت

روش دیگر، استفاده از وب سایت بارکد شبنم است. شما می توانید با مراجعه به وب سایت رسمی سازمان غذا و دارو نیز عملیات استعلام را انجام دهید. همچنین یک تلفن گویا و یک سامانه پیامکی ویژه نیز برای این کار طراحی شده است.

بارکد شبنم تقلبی و اصلی را چگونه تشخیص دهیم؟

با توجه به افزایش قیمت انواع ارز و البته سود کلان کالا های تقلبی، سودجویان به دنبال بهره بردن از این فرصت ها هستند. بنابراین محصولات تقلبی زیادی در بازار وجود دارد که همگی طرح شبنم را دارند؛ اما نه طرح واقعی آن را. آن ها از یک طرح تقلبی که به لحاظ ظاهری با برچسب اصل آن مطابقت دارد استفاده می کنند. اما باید بدانید که هیچ یک از کد و شناسه های موجود بر روی آن قابل استعلام نبوده و قابل بررسی نمی باشد. در واقع، هر یک از این کد و یا شناسه ها توسط یک نرم افزار ساخته شده و قابلیت استعلام را ندارد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها