رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611578

قیمت دلار حالا دردست سلطان عمان است

قیمت دلار حالا دردست سلطان عمان است
ساعت 24 - مشاهدات جدید از روند تحولات قیمتی در بازار ارز خبر از افزایش نوسانات نرخ دلار می‌دهد. آن‌طور که از معاملات بازار ارز برمی‌آید، اسکناس آمریکایی در چند روز گذشته به طور مکرر در حال نوسان بوده و بین دو کانال قیمتی ۵۱ و ۵۲ هزار تومانی در رفت و آمد بوده است.

dir="RTL" style="text-align:right">یکی از خبرهای اخیری که به نوسان قیمت دلار منجر شده، سفر سلطان عمان به ایران است. طبق شنیده‌ها پادشاه عمان امروز وارد کشور می‌شود تا با مقامات بلندپایه ایران دیدار کند.آنطور که گفته می‌شود این سفر نیز با دعوت ابراهیم رییسی و با هدف تقویت روابط دوستانه بین دو کشور صورت خواهد گرفت. به نظر می‌رسد معامله‌گران این سفر را به فال نیک گرفته‌اند و نسبت به کاهش قیمت‌ها در بازار خوش‌بین هستند. این مساله را می‌توان از ریزش قیمت دلار تا مرز کانال ۵۱ هزار تومانی در روزهای اخیر فهمید. با این حال برخی می‌گویند سفر هیثم بن طارق سلطان عمان به ایران تنها برای بهبود روابط مصر و ایران است و چندان به پیامدهای این سفر برای بازار ارز خوش‌بین نیستند. این دست از فعالان بازار ارز هرچند تاثیر این مساله بر ریزش قیمت‌ها در بازار ارز را انکار نمی‌کنند اما بر این باورند که اثرات آن بر چشم‌انداز بازار ارز ماندگار نیست. اما موضوع هرچه باشد به نظر می‌رسد توانسته زمینه‌ساز ریزش قیمت دلار در بازار در چند روز اخیر شود.

اما دومین خبری که این روزها توانسته بر نوسانات قیمت ارز تاثیر بگذارد تبادل زندانیان سیاسی میان ایران و بلژیک است. طبق خبرهای منتشره، در چند روز گذشته ایران و بلژیک بر سر آزادی دو زندانی سیاسی به توافق رسیده‌اند و در همین راستا نیز اسدالله اسدی، دیپلماتیک گروگان گرفته شده ایران از سوی بلژیک آزاد شده است. طبق گفته‌ها، تبادل زندانیان سیاسی نیز با میانجیگری عمان صورت گرفته است. برخی بر این باورند که این موضوع می‌تواند باعث افزایش خوش‌بینی‌ها به سفر سلطان عمان به ایران شود. بدیهی است اگر خبرهای جدیدتری در خصوص رفع تنش‌های سیاسی ایران با سایر کشورها بعد از سفر پادشاه عمان به کشورمان صورت گیرد می‌توان نسبت به ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز امیدوار بود.هرچند دو خبر یاد شده موجب شده که بازار ارز محتاط‌تر شود و شاهد کاهش قیمت دلار باشیم، با این حال خبر نشست شورای حکام که قرار است در نیمه خرداد برگزار شود باعث نگرانی برخی دیگر از معامله‌گران شده است. طبق شنیده‌ها، نشست شورای حکام قرار است ۱۵ تا ۱۹ خرداد برگزار شود و برخی از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی می‌گویند که در این جلسه ممکن است تصمیم جدیدی درخصوص پرونده هسته‌ای ایران گرفته شود. همین مساله باعث شده برخی چشم‌انداز قیمت‌ها در بازار ارز را افزایشی ببینند و امیدی به سفر پادشاه عمان به ایران و تاثیرات این سفر بر وضعیت سیاسی کشور نداشته باشند.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که با وجود ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته، دیروز بازار ارز فاز افزایشی به خود گرفت. در همین راستا اسکناس آمریکایی با سرعت در مسیر رو به جلو حرکت کرد و در یک‌قدمی ورود به کانال ۵۳ هزار تومانی قرار گرفت. در صورتی که بازگشتی در قیمت دلار اتفاق نیفتد می‌توان اذعان کرد که وزنه خبر نشست شورای حکام سنگین‌تر از خبر سفر پادشاه عمان به کشورمان بوده است. با این حال هنوز نمی‌توان درخصوص چشم‌انداز بازار ارز نظر قطعی داد چه آنکه برخی می‌گویند بازار در حال حاضر کشش زیادی برای رشد قیمت ندارد.

تصویر قیمت دلار در آینده شرایط اقتصادی

هر چند در حال حاضر هجمه اخبار سیاسی باعث شده که بازار ارز در دوراهی رشد یا کاهش قیمت قرار داشته باشد، برخی همچنان می‌گویند که عامل تعیین‌کننده در بازار ارز شرایط اقتصادی کشور است. آنها در حقیقت بر این باورند که آنچه قیمت دلار را در بلندمدت تعیین می‌کند وضعیت متغیرهای کلان اقتصادی اعم از وضعیت نقدینگی و تورم است.با توجه به داده‌های اخیر که نشان از رکوردشکنی حجم نقدینگی و همچنین تداوم رشد نرخ تورم ‌دارند، به نظر نمی‌رسد بتوان چشم‌انداز بازار ارز را کاهشی دید. هرچند سیاستگذار می‌گوید که نقشه راه مهار تورم در سال جاری را ترسیم کرده با این حال شکست سیاست‌های قبلی دولت در زمینه مهار رشد قیمت‌ها موجب شده که برخی نسبت به تحقق اهداف دولت در سال جاری نیز تردید کنند. در هر صورت اگر شرایط اقتصادی تغییری نکند و انتظارات تورمی به دلیل نابسامانی‌های سیاسی و اقتصادی کنترل نشود، بازار ارز می‌تواند در معرض نوسانات جدید قیمتی قرار داشته باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها