رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611660

رجب طیب اردوغان پیروز شد

ساعت 24 - شورای عالی انتخابات ترکیه با شمارش بیش از ۹۹ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به طور رسمی رجب طیب اردوغان را پیروز این انتخابات معرفی کرد.احمد ینر، رئیس این نهاد شامگاه یکشنبه ۷ خرداد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که آقای اردوغان با اختلاف ۲.۲ میلیون رای دور دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بر حریف خود پیروز شده است.وی افزود که بیش از ۹۹ درصد آرا تاکنون شمارش شده است و باقی‌مانده آرا تغییری در نتایج ایجاد نمی‌کند.

رجب
dir="RTL" style="text-align:right">ساعاتی قبل از این رخداد، رجب طیب اردوغان نیز رئیس‌جمهور ترکیه با یک سخنرانی در میان هواداران خود در استانبول اعلام پیروزی کرد.او با قدرددانی از مردم ترکیه برای شرکت در انتخابات گفت که آن‌ها به ما مسئولیت دادند برای پنج سال دیگر در قدرت باشیم.وی با تمسخر رقیب انتخاباتی خود گفت: «خداحافظ، خداحافظ، خداحافظ کمال». هواداران اردوغان هم کمال قلیچداراوغلو را هو کردند.اردوغان افزود: «ترکیه تنها برنده امروز است».آقای قلیچداراوغلو نیز در اولین واکنش به نتایج آرا، این دور از انتخابات را «ناعادلانه‌ترین انتخابات طی سال‌های گذشته» خواند و اعلام کرد به مبارزه خود علیه دولت اردوغان ادامه می‌دهد.او با اشاره به کسب نزدیک به ۴۸ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد این موضوع نشان می‌دهد که مردم ترکیه خواهان تغییر دولت «تمامیت‌خواه» هستند.آقای قلیچداراوغلو همچنین نسبت به «مشکلاتی که در انتظار ترکیه است»، هشدار داد.

در همین حال، در پی اعلام پیروزی اردوغان، لیر ترکیه بار دیگر مقداری از ارزش خود را از دست داد و هر دلار آمریکا ۲۰ لیر معامله شد که یک رکورد تاریخی است.لیر ترکیه از آغاز سال جاری میلادی حدود شش درصد از ارزش خود را از دست داده است.بر اساس نظر کارشناسان، اصرار اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی، باعث سقوط ارزش لیر شده است.از زمان اعلام سیاست نرخ بهره پایین بانکی توسط دولت اردوغان در سال ۲۰۲۱، لیر ترکیه بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داده است.بر اساس گم زارش رسانه‌های ترکیه، آقای اردوغان با کسب بیش از ۲۶ میلیون رای، تاکنون ۵۲.۴ درصد آرا را از آن خود کرده و کمال قلیچداراوغلو نیز با کسب ۲۳.۸ میلیون رای، ۴۷.۷ درصد آرا را به دست آورده است.

با این حال تلویزیون‌ها و خبرگزاری‌های ترکیه در ساعات گذشته هرکدام آمار متفاوتی اعلام کردند.در صورت عدم شکایت رقیب انتخاباتی قلیچداراوغلو و تایید نتایج رای‌گیری توسط شورای عالی انتخابات ترکیه، اردوغان تا سال ۲۰۲۸ رئیس‌جمهور باقی خواهد ماند.آقای اردوغان که ۶۹ سال دارد، در بیست سال گذشته رهبری ترکیه را در دو مقام نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری در دست داشته است و آقای قلیچدار اوغلو انتخابات این دوره را همه‌پرسی برای آینده ترکیه توصیف کرده بود.در اولین واکنش‌ها به نتایج انتخابات ترکیه، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، «پیروزی» آقای اردوغان را تبریک گفت.ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، نیز در پیامی «پیروزی» اردوغان را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست‌جمهوری او، «روابط دوستانه» جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بیش از پیش تقویت شود.ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، نیز با تبریک به آقای اردوغان، پیروزی او را نشانه «قدردانی مردم ترکیه از فعالیت‌ها و سیاست خارجی مستقل» او دانست.

اظهارات نامزدها در روزی رای‌گیری

آقای قلیچداراوغلو صبح یکشنبه با حضور در پای صندوق رای گفت «این انتخابات در شرایط بسیار سختی برگزار شد، انواع تهمت و افترا وجود داشت. اما من به عقل سلیم مردم اعتماد دارم. دموکراسی و آزادی خواهد آمد. مردم خواهند توانست آزادانه از سیاستمداران انتقاد کنند.»اشاره او به بازداشت شمار زیادی از خبرنگاران و فعالان سیاسی ترکیه در دوران ریاست‌جمهوری اردوغان است.آقای اردوغان نیز بعد از انداختن رای خود به صندوق گفت این اولین انتخاباتی است که به دور دوم می‌کشد و امیدوارم نتیجه هر چه باشد، به نفع مردم باشد.او همچنین از مشارکت بالای مردمی در پای صندوق‌های رای قدردانی کرد.بر اساس گزارش‌های رسمی، ۹۰ درصد از واجدین شرایط در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری رای داده بودند.آقای اردوغان حمایت طیف گسترده‌ای از محافظه‌کاران و قشر مذهبی جامعه را در اختیار دارد. بیشتر جوانان، ملی‌گرایان ترک، کردهای ساکن ترکیه و طرفداران بهبودی روابط با غرب نیز حامی آقای قلیچداراوغلو هستند.پیشتازی آقای اردوغان در دور نخست انتخابات در روز ۲۴ اردیبهشت با وجود کاهش ارزش لیر، تورم سنگین و لطمه‌دیدن شدید توان خرید بسیاری از مردم، بحران مسکن و معضل پناهجویان در این کشور حاصل شد. او ۴۹.۵۲ درصد و آقای قلیچداراوغلو ۴۴.۸۸ درصد آرا را کسب کرد. کسب بیش از ۵۰ درصد از آرا برای پیروزی یک نامزد الزامی است.با این‌حال، سوال اصلی در ذهن مخالفان اردوغان این است که پیروزی آقای قلیچداراوغلو تا چه میزان می‌تواند بر آینده کشور و وضعیت معیشتی مردم تاثیر بگذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها