رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611701

روند عضویت ایران در گروه بریکس در چه مرحله‌ای است؟

ساعت24-معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه با بیان اینکه در حال حاضر ۱۹ کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را مطرح کرده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی است که تقاضای عضویت در این گروه را مطرح کرده است.

مهدی صفری در پاسخ به این سوال که روند عضویت ایران در گروه بریکس در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: هنوز کشورهای عضو بریکس معیارهای خودشان را برای اعضای جدید مشخص نکرده‌اند و در حال نوشتن این معیارها هستند.

وی ادامه داد: با توجه به معیارها و توانایی‌هایی که ما از آن برخوردار هستیم به راحتی می‌توانیم خودمان را با معیارهای احتمالی اعضای بریکس تطبیق دهیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۹ کشور تقاضای عضویت در گروه بریکس را مطرح کرده‌اند و جمهوری اسلامی ایران جزو اولین کشورهایی است که در این زمینه تقاضای خود را مطرح کرده است در پاسخ به این سوال که عضویت ایران در این گروه چه تاثیری بر دیپلماسی اقتصادی ایران خواهد داشت یکی از اثرات این موضوع این است که با کشورهای روسیه، چین، برزیل و آفریقای جنوبی که عضو این گروه هستند می‌توانیم معاملات خود را بدون استفاده از دلار و با پول ملی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با عضویت در این گروه می‌توانیم از طریق آفریقای جنوبی و همچنین برزیل تجارت خود را در قاره آفریقا و آمریکای جنوبی گسترش دهیم، افزود: در این مناطق فضا برای صدور خدمات فنی مهندسی ایران باز است. جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش انرژی، نیروگاه، ساختمان سازی، جاده سازی و فعالیت‌های دانش بنیان و صدور خدمات فنی مهندسی از توانایی بالایی برخوردار است و عضویت در این سه گروه این زمینه را فراهم می‌کند که ما بتوانیم این خدمات‌مان را ارائه دهیم.

صفری با بیان اینکه این سازمان موسسات مالی برای وام دادن و تسهیلات به اعضای خود ایجاد کرده است، گفت: ما با استفاده از این تسهیلات در صورت عضویت در این گروه می‌توانیم در جهت اجرایی کردن پروژه‌هایمان در داخل کشور و سایر کشورها اقدام کنیم و در واقع از این تسهیلات برای اجرایی کردن این پروژه‌ها استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه آفریقای جنوبی از وزیر خارجه برای شرکت در اجلاس بریکس دعوت به عمل آورده است، ادامه داد: شرکت در این اجلاس بسیار مهم است و در کنار آن دیدارهای جانبی که با کشورهایی چون روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی و سایر کشورهایی که به عنوان ناظر برای شرکت در این اجلاس دعوت شده‌اند فرصت خوبی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها