رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611762

تجمع معلولان به حذف حمایت از معلولان در قانون توسعه هفتم/ حذف سالانه ۲۰ درصد از مددجویان اتفاق میافتد؟

ساعت24-مدیر کمپین معلولان گفت: حذف سالانه ۲۰ درصد از مددجویان از چرخه حمایتی ظلم بزرگی است که توسط دولت در دل برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است‌ درحالیکه با گذشت ۴۵ سال از عمر بهزیستی هنوز هیچ زیرساختی در این زمینه فراهم نشده است‌.

جمعی از معلولان روز یکشنبه، 7 خرداد در اعتراض به اقدام اخیر دولت مبنی بر حذف حمایت از معلولان در برنامه توسعه هفتم، مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

دولت پس از حذف ردیف بودجه قانون حمایت این‌بار در تدوین برنامه توسعه هفتم، کلیه قوانین حمایتی از معلولان را حذف و در اندک‌ موارد باقیمانده، حمایت از آنان را مشروط به توانمندسازی کرده، این در حالیست که بسیاری از معلولان به دلیل شدت معلولیت‌ و عدم فراهم بودن زیرساخت‌های لازم، امکان توانمندسازی و معافیت از حمایت دولت را ندارند.

تجمع روز گذشته معلولان اعتراض به این اقدام دولت و استمداد طلبیدن از نمایندگان مجلس بود تا از تصویب ظلم آشکاری که در حق معلولان صورت می‌گیرد ممانعت کنند.

قانونی کردن‌ بی‌قانونی

مدیر کمپین معلولان در این‌باره گفت: حذف سالانه ۲۰ درصد از مددجویان از چرخه حمایتی ظلم بزرگی است که توسط دولت در دل برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است‌ درحالیکه با گذشت ۴۵ سال از عمر بهزیستی هنوز هیچ زیرساختی در این زمینه فراهم نشده است‌.

بهروز مروتی تأکید کرد: توانمندسازی یک محصول آماده و قابل خریداری نیست که یک شبه بتوان آن را تهیه کرد، دسترسی به این مفهوم نیازمند سال‌ها برنامه‌ریزی، کار مطالعاتی_ عملیاتی و فراهم کردن زیرساخت‌های اصولی است که در کشور ما هیچکدام از این مراحل انجام نشده، وقتی دولت‌ها به وظایف خود در قبال معلولان عمل نکرده‌اند چگونه می‌توان از معلولان خواست یک‌باره و ناگهانی مستقل و توانمند شوند؟

این فعال حوزه معلولان همچنین ماده ۱۶ برنامه هفتم توسعه که به کارفرمایان اجازه داده تا حقوق و دستمزد نیروهای معلول را پایین‌تر از حداقل دستمزد مصوب پرداخت‌ کنند را بی‌انصافی و اجحاف در حق افراد دارای معلولیت دانست و تصریح کرد: این اقدام "قانونی کردن‌ بی‌قانونی در حق نیروهای معلول" تلقی می‌شود.


حضور و قول پیگیری دو نماینده مجلس

پس از سه ساعت تجمع در گرمای طاقت فرسا بالاخره محسنی‌بندپی عضو کمیسیون بهداشت و رئیس کمیته توانبخشی و بهزیستی‌ مجلس و اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در میان تجمع‌کنندگان حضور یافته و پای صحبت‌های آنان نشستند.

این دو نماینده تضییع حق معلولان را هم در حذف ردیف بودجه قانون حمایت از معلولان و هم در برنامه هفتم توسعه تأیید کردند و قول دادند پس از ارائه برنامه هفتم به مجلس‌ در اصلاح مفاد آن‌ ایفای نقش کرده و مانع حذف حمایت دولت از معلولان شوند.

خواسته جمعی معلولان تجمع‌کننده نیز حضور در یکی از جلسات‌ کمیسیون‌های اجتماعی و بهداشت و بیان مطالبات قانونی معلولان بود که در این خصوص نیز هر دو نماینده فراهم کردن‌ زمینه در اسرع وقت‌ را قول دادند.


از نامه به نمایندگان‌ تا انعطاف سازمان برنامه و بودجه

کاظم کولیوند از دیگر فعالان کمپین معلولان نیز از تنطیم و ارائه یک نامه به همه نمایندگان و تحویل آن به دبیرخانه مجلس خبر داد.

وی گفت: در این نامه مشکلات و مطالبات افراد دارای معلولیت ذکر شده و از نمایندگان خواسته شده تا در زمینه احقاق حقوق معلولان تلاش کنند.

به گفته کولیوند، از مجلس انتظار می‌رود تا نسبت به معلولان نگاه ویژه‌تری داشته باشد و علاوه بر پیشگیری از تصویب قوانین بی‌اعتنا به معلولان، زمینه گسترش عدالت و برابری برای این گروه را فراهم کند.

مروتی افزود: پس از اتمام تجمع در مقابل مجلس، به ادامه تجمع خود در مقابل سازمان برنامه و بودجه پرداختیم.

وی گفت: در ادامه‌ این تجمع زمینه برای گفتگو با دفتر سلامت این سازمان فراهم‌ شد و با توضیحات ارائه شده مسئولان این دفتر قول دادند دو قانون‌ تضییع کننده حق معلولان‌ که در برنامه هفتم توسعه آمده را حذف کنند.

مروتی "حذف عدد ۲۰" را از تأکیدات قانون هفتم توسعه مبنی بر حذف سالانه ۲۰ درصد از مددجویان از چرخه حمایت دولت را یکی از توافقات به‌عمل آمده با سازمان برنامه و بودجه برشمرد و گفت: در ادامه‌ تجمع دیروز مسئولان‌ این سازمان همچنین قول دادند ماده ۱۶ این برنامه را به‌طور کامل حذف کنند.

این فعال حوزه معلولان همچنین از استقبال سازمان برنامه از پیشنهادات تجمع‌کنندگان در خصوص تبدیل وضعیت معلولان، برقراری بیمه تکمیلی برای آنها و رسمیت یافتن زبان اشاره خبر داد و گفت: همه پیشنهادات ارائه شده نامه‌نگاری شد و صبح امروز متوجه شدم‌ مطالبات ما به اطلاع وزیر رفاه نیز رسیده و با دفاع وی به احتمال زیاد دو مورد متضاد با روح حمایت از معلولان از برنامه هفتم توسعه حذف خواهند شد.

وی بیان کرد: در صورت حضور در جلسه کمیسیون اجتماعی و بهداشت مجلس نیز بخش‌های دیگری از مشکلات افراد دارای معلولیت را مورد پیگیری قرار خواهیم داد و امیدواریم با این اقدامات آینده‌ای به مراتب بهتر در انتظار افراد دارای معلولیت باشد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها