رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 611774

اتحادیه اروپا و آلمان خشونت‌ها در کوزوو را محکوم کردند

ساعت24-وزارت خارجه آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌های جداگانه‌ای ضمن محکوم کردن خشونت‌ها در کوزوو، خواستار کاهش فوری تنش و گفتگوی طرف‌های درگیر شدند.

همزمان با افزایش ناآرامی‌ها در کوزوو و زخمی شدن ده‌ها نیروی حافظ صلح ناتو در جریان درگیری‌ها در این منطقه، اتحادیه اروپا و آلمان این خشونت‌ها را محکوم کردند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد سه‌شنبه درگیری‌ها در کوزوو را «تکان‌دهنده» توصیف و محکوم کرد و همچنین خواستار کاهش فوری تنش‌ها شد.

دفتر مأموریت صلح‌بانان ناتو در کوزوو اعلام کرد که حداقل ۴۰ نیروی این ائتلاف در جریان ناآرامی‌های روز دوشنبه و درگیری صرب‌ها با نیروهای امنیتی این منطقه زخمی شده و حال سه نفر از آنها وخیم است.

بورل در صفحه توئیتر خود نوشت:‌«اتحادیه اروپا به شدت خشونت تکان‌دهنده امروز در [شهر] زوچان را محکوم می‌کند. اقدامات خشونت آمیز علیه صلح‌بانان ناتو، اصحاب رسانه، غیرنظامیان و پلیس کاملا غیرقابل قبول است».

وی در ادامه تاکید کرد: «همه طرف‌ها باید مسئولیت‌پذیر باشند و به دنبال راهکار سیاسی از طریق گفتگو بگردند. اتحادیه اروپا از مقامات کوزوو و معترضان می‌خواهد که فورا و بدون هیچ قید و شرطی شروع به تنش‌زدایی کنند».

کوزوو دارای جمعیت صرب قابل توجهی به ویژه در شمال، نزدیک مرز با صربستان است. اکثر کشورهای عضو سازمان ملل متحد، از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ترکیه، کوزوو را پس از اعلام استقلال از صربستان در سال ۲۰۰۸ به عنوان کشور جداگانه به رسمیت شناختند. با این حال، صربستان همچنان آن را سرزمین خود می‌داند.

بجز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزارت امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد که برلین درگیری‌ها در شمال کوزوو را محکوم می‌کند و خواستار کاهش تنش است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما خواستار توقف فوری همه خشونت‌ها و هر اقدامی هستیم که به تنش‌ها دامن می‌زند. اکنون به تنش‌زدایی فوری نیاز داریم. ما از کوزوو و صربستان می‌خواهیم بدون تاخیر بیشتر مذاکرات را برای این منظور آغاز کنند».

منطقه کوزوو که اکثریت ساکنان آن آلبانی‌تبار هستند، بعد از جنگ سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ با دولت صربستان، اعلام استقلال کرد اما بلگراد فقط اجازه خودمختاری به آنها داد. حدود ۵۰ هزار صرب در شمال کوزوو زندگی می‌کنند که حکومت مستقر در «پریستینا» با وضعیت خودمختاری این منطقه را قبول ندارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها