رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612024

مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی امسال هم ‌یک درصد شد

ساعت24-رئیس کل گمرک ایران گفت: امسال هم مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی وارداتی از 9 درصد به یک درصد کاهش یافت.

محمد رضوانی‌فر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی اظهار داشت: این مسئله در پایان سال 1400 برای اجرا در سال 1401 مصوب شد که در طول سال گذشته به ویژه بعداز اجرای طرح اصلاح نرخ ارز از 4200 تومانی به نرخ ETS اجرا شد و براساس آن نرخ مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی از 9 درصد به یک درصد کاهش یافت؛ براساس جدولی که به گمرک ابلاغ شده است، کاهش مالیات بر ارزش افزوده، اقلامی مانند گوشت مرغ، شکر، برنج، روغن و سایر کالاهای اساسی را در برمی‌گیرد، اما اعتبار این قانون تا پایان 1401 بود.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: دولت برای ادامه سیاست حمایت از کالاهای اساسی، یک لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرد که نرخ مالیات بر ارزش افزوده امسال هم به یک درصد کاهش یابد، اما رسیدگی به لایحه دو فوریتی زمان‌بر بود و تا زمانی که این لایحه دو فوریتی تصویب شود در جلسه هماهنگی سران قوا مصوب شد و در 8 خردادماه برای اجرا به گمرک ابلاغ شد که مجدداً نرخ ارزش افزود اقلام اساسی به یک درصد رسید و براساس این ابلاغ همه کالاهایی که قبل از این تاریخ از ابتدای سال ترخیص شده بودند هم نرخ ارزش افزوده یک درصد باشد و به ویژه شامل روغن‌های خوراکی می‌شد که حجم زیادی از واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

* عراق دومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی بعد از چین

رئیس کل گمرک ایران در مورد صادرات ایران به عراق و اقلیم کردستان توضیح داد: از سال قبل حدود 19 درصد صادرات ایران به عراق انجام شد که با 10 میلیارد دلار صادرات به عراق بعد از چین به عنوان بزرگ‌ترین مقصد صادرات کالاهای ایرانی شناخته می‌شود.

رضوانی‌فر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در پنج استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و خوزستان در گمرکات گیل سردشت، تمرچین، باشماق، پرویزخان، خسروی، سیران‌بند، چزابه و شلمچه با عراق هم‌مرز است.

به گفته وی، نکته مهم در مورد مبادلات ایران و عراق این است که تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران با عراق 10.2 میلیارد دلار است که از این رقم 264 میلیون دلار واردات ما از عراق و 9.9 میلیارد دلار صادرات ما به عراق است که تراز تجاری به نفع ایران مثبت است و این غیر از نفت و گاز و ویژه محصولات تجاری غیر نفتی است.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: اقلام مهم صادراتی ما به عراق شامل گاز طبیعی، میله‌ها و مقاطع آهنی، کاشی و سرامیک، گوجه فرنگی، سیب، کامپوزیت‌، پلی اتیلن، تجهیزات آشپزخانه و پلاستیک است.

به گفته معاون وزیر اقتصاد و دارایی 90 درصد صادرات ما به عراق در گمرکات مرزی صورت می‌گیرد و تجار و صاحبان کالا محموله‌های خود را در گمرکات مرزی اظهار می‌کنند و تشریفات گمرکی در گمرکات انجام می‌شود.

وی افزود: لازم است همکاری گمرکات ما با عراق بیشتر شود چون کد کالاهای صادرات متنوع و با فراوانی زیاد است. از طرفی صادرات ما به عراق متنوع و پایدار است و عراق جایگاه مهمی در مقصد صادرات کالاهای ما دارد.

* واردات 500 کیلوگرم طلا از مرز عراق در 2 ماهه اول امسال

رئیس کل گمرک ایران همچنین اظهار داشت: یکی از مصوبات مهم دولت، واردات طلای همراه مسافر است که در دو ماه سال جاری از طریق ورود مسافران از مرز عراق بیشترین حجم واردات طلا به میزان 500 کیلوگرم در دو ماه اول داشته‌ایم.

* امسال مرزهای باشماق و تمرچین هم به تردد زوار اربعین اختصاص می‌یابد

به گفته رضوانی‌فر در مذاکراتی که با مقامات گمرک اقلیم کردستان داشته‌ایم، قرار است دو مرز جدید باشماق و تمرچین برای تردد زائران اربعین در سال جاری به روی زائران اربعین باز شود.

پایان پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها