رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612080

حمله مخالفان پوتین به شهر مرزی در روسیه؛ هراس اسرائیل از تعامل تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

ساعت24- گروهی از شبه نظامیان روس مخالف پوتین موسوم به «سپاه داوطلبان روس» با حمله به شهر شبکینو در استان بلگورود در فاصله ۶.۵ کیلومتری مرز اوکراین، آن را تیرباران کردند.

اکوایران، «قیاس شعار اوکراین با سلام نازی ها توسط رئیس جمهوری کرواسی»، «سایه جنگی دیگر بر بالکان‌»، «حمله مخالفان پوتین به شهری مرزی در روسیه»، «طعنه بلینکن به کرملین»، «مخالفت ایروان با کنترل لاچین توسط باکو»، «درگیری های خونین در جنوب خارطوم»، «رسانه ای شدن اموال اردوغان» و«هراس اسرائیل از تعامل تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی» بخشی از سر خط مهم ترین اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

قیاس شعار اوکراین با سلام نازی ها توسط رئیس جمهوری کرواسی

زوران میلانوویچ، رئیس‌جمهوری کرواسی می‌گوید شعار میهن‌پرستانه «درود بر اوکراین» که در پی حمله نظامی روسیه به این کشور به طور گسترده از سوی مقام‌ها و سربازهای اوکراینی مورد استفاده قرار می‌گیرد یادآور درود هیتلری در آلمان نازی است.به نوشته یورونیوز، رئیس‌جمهوری کرواسی در جریان مراسمی در زاگرب، پایتخت این کشور تاکید کرد که ریشه شعار «درود بر اوکراین» به کشتار یهودیان و لهستانی‌ها در قرن بیستم بر می‌گردد.او گفت: این شعار میهن‌پرستان متعصب در غرب اوکراین بود که با نازی‌ها همکاری کردند و صدها هزار لهستانی، یهودی و دیگر افرادی را که دستشان به آنها رسید کشتند.ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اغلب سخنرانی‌های خود را با شعار «درود بر اوکراین» به پایان می‌برد. سخنان رئیس‌جمهوری کرواسی هم‌راستا با ادعاهای کرملین است که ریشه شعار «درود بر اوکراین» را ملی‌گرایان افراطی اوکراینی که با نازی‌های همکاری کردند معرفی می‌کند.

سایه جنگی دیگر بر بالکان‌

ناتو آسمان مولداوی را همزمان با گردهمایی رهبران ۴۷ دولت اروپایی در این کشور و در نزدیکی مرز اوکراین زیر نظر دارد.به نوشته یورونیوز، در بحبوحه حملات موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین و درگیری‌ها در کوزوو، دومین نشست مجمع سیاسی اروپا پنجشنبه ۱ ژوئن در قلعه میمی در فاصله یکسان۲۰ کیلومتری از کیشنائو، پایتخت مولداوی و مرز اوکراین برگزار می‌شود. تلاشی دیپلماتیک به رهبری آلمان و فرانسه با هدف کاهش تنش‌ها در کوزوو انجام ‌می‌شود. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه قرار است در حاشیه این اجلاس با رهبران مولداوی و صربستان دیدار کنند. صدها نفر از ساکنان صرب کوزوو روز چهارشنبه در زوجان تجمع اعتراضی برگزار کردند. این شهر که در شمال شرقی کوزوو و در نزدیکی مرز صربستان قرار دارد اخیرا صحنه درگیری میان معترضان با پلیس و نیروهای حافظ صلح ناتو بوده است.معترضان خواستار خروج پلیس و مقامات آلبانیایی‌تبار از این منطقه صرب نشین کوزوو هستند. در انتخابات محلی اخیر که توسط بسیاری از صرب‌ها بایکوت شده بود، اکثرا نامزدهای آلبانی‌تبار موفق به کسب مقام‌های دولتی شدند.

حمله مخالفان پوتین به شهری مرزی در روسیه

گروهی از شبه نظامیان روس مخالف پوتین موسوم به «سپاه داوطلبان روس» با حمله به شهر شبکینو در استان بلگورود در فاصله ۶.۵ کیلومتری مرز اوکراین، آن را تیرباران کردند. این دومین حمله شبه نظامیان مخالف پوتین در خاک روسیه در کمتر از دوهفته گذشته است. به نوشته خبرگزاری رویترز، «سپاه داوطلبان روس» می‌گویند تنها به ساختمان‌های اداری محلی روسیه تیراندازی کرده‌اند اما تصاویری دردناکی از ساختمان‌های مسکونی با سقف‌های آتش گرفته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار بلگورود می‌گوید که طی این تیراندازی ۱۲ روس زخمی شده‌اند و به ۲۹ ساختمان از جمله یک مهد کودک تیراندازی شده است.

طعنه بلینکن به کرملین

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید تهاجم نظامی روسیه به اوکراین برای مسکو یک «شکست راهبردی» است.به نوشته یورونیوز، وزیر خارجه ایالات متحده که به فنلاند سفر کرده است اظهار داشت: «جنگ تهاجمی پوتین یک شکست راهبردی بود که قدرت نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی روسیه و همچنین نفوذش در سال‌های پیش‌رو را به شکل چشمگیری کاهش داد.»آنتونی بلینکن ضمن رد هرگونه برقراری آتش‌بس که به ضرر اوکراین باشد تاکید کرد که تداوم تحویل سلاح به این کشور و تقویت کی‌یف تنها راه برای دستیابی به «صلح واقعی» است. وزیر خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، افزود: «اگر اهداف و برنامه‌های راهبردی رئیس‌جمهوری پوتین در دراز مدت را در نظر بگیریم جای هیچ شکی وجود ندارد که شرایط روسیه امروز بدتر از زمان پیش از حمله است.»کرملین اغلب ادعا می‌کرد دومین ارتش قدرتمند جهان را در اختیار دارد و بسیاری هم آن را باور داشتند اما اکنون خیلی‌ها معتقدند ارتش روسیه دومین نیروی نظامی قدرتمند در اوکراین است.

مخالفت ایروان با کنترل لاچین توسط باکو

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه‌ با شبکه سی‌ان.ان اظهار کرد: جمهوری آذربایجان از ماه دسامبر گذشته تاکنون به صورت غیرقانونی کریدور لاچین را مسدود کرده است. ما به آن غیرقانونی می‌گوییم چون بر طبق بیانیه سه جانبه نهم نوامبر، کریدور لاچین با هدف تضمین پیوند قره باغ و ارمنی‌هایش با جمهوری ارمنستان ایجاد شد. طبق این بیانیه سه جانبه، جمهوری آذربایجان نباید هیچ کنترلی بر این کریدور داشته باشد. در واقع این کریدور نه فقط یک جاده است بلکه همچنین یک منطقه امن به طول پنج کیلومتر است. بنا بر این مسدود کردن آن غیرقانونی است. پاشینیان متذکر شد: در نتیجه این انسداد، یک بحران انسانی در قره باغ به وجود آمده چون در درجه اول مردم آنجا از حق جابجایی محروم شده‌اند و در درجه دوم در عرضه غذا و ملزومات اساسی توسط صلح‌بان‌ها و عوامل صلیب سرخ اختلال ایجاد شده است. پیامدهای این وضعیت این است که مردم تنها با کوپن‌های عرضه شده از سوی دولت ناگورنو-قره باغ می‌توانند از فروشگاه‌های کالا اجناس را بخرند تا بتوان ذخیره غذایی را مدیریت کرد.نخست وزیر ارمنستان همچنین از قطع شدن توزیع برق و گاز طبیعی به منطقه ناگورنو-قره باغ خبر داد.

درگیری های خونین در جنوب خارطوم

منابع سودانی از وقوع درگیری‌هایی میان نیروهای واکنش سریع و نیروهای ارتش سودان در جنوب خارطوم خبر دادند.به نوشته الجزیره، منابع محلی در خارطوم اعلام کردند: درگیری‌هایی با سلاح‌های سنگین میان نیروهای مسلح سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) در جنوب خارطوم رخ داد.رسانه‌های محلی در سودان پنجشنبه اعلام کردند، ارتش این کشور کنترل پایگاه وابسته به نیروهای واکنش سریع در جنوب خارطوم را که از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی این نیروها است، در دست گرفته است.پیش از این هلال احمر سودان اعلام کرد که توانسته اجساد ۱۸۰ نفر را که هویت آنها مشخص نیست و در درگیری‌های میان نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع سودان کشته شده‌اند، دفن کند.

رسانه‌ای شدن اموال اردوغان

روزنامه رسمی ترکیه اموال و داریی‌های رجب طیب اردوغان را منتشر کرد و بر این اساس، وی ۵ میلیون لیره بدهکار بوده و یک واحد مسکونی در استانبول دارد.روزنامه رسمی ترکیه افزود: اردوغان واحد مسکونی با همسرش از سال ۲۰۱۹ میلادی در منطقه اسکودار به عنوان یکی از محله‌های قدیمی استانبول دارد که ارزش آن ۷.۷ میلیون لیره (۳۷۰ هزار دلار) برآورد می‌شود، علاوه بر این، او قطعه زمینی به مساحت ۰.۲ هکتار در استان ریزه واقع در دریای سیاه از سال ۱۹۸۸ میلادی دارد.به نوشته این روزنامه ترکیه، رئیس جمهوری ترکیه بیش از ۱.۸ میلیون لیره (بیش از ۸۶ هزار دلار) در سه حساب بانکی خود دارد و مبلغ ۵ میلیون و ۳۹۰ هزار لیره (معادل ۲۵۰ هزار دلار) به فردی به نام «مصطفی اردوغان» (برادرش) بدهکار است.اردوغان در آوریل گذشته نخستین خودروی برقی تولید ترکیه به نام TOGG را خریداری کرد.در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸ میلادی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات ترکیه هم دارایی‌های اردوغان در روزنامه رسمی منتشر شده بود که بر این اساس وی ۶ میلیون و ۳۴۷ هزار لیر پول داشت.

هراس اسرائیل از تعامل تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی

اسرائیل نسبت به تحولات اخیر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران به خصوص پیشرفت همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شدت ابراز نگرانی کرد.به ادعای یورونیوز، وزارت خارجه اسرائیل ضمن زیر سوال بردن توضیحات ارائه شده از سوی ایران به آژانس، بسته شدن پرونده تحقیقات مرتبط با وجود مواد هسته‌ای در یک سایت اعلام نشده واقع در جنوب ایران را مایه نگرانی خواند.لیور هیات، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل در این خصوص مدعی شد که اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پایان دادن به کاوش آثار اورانیوم در سایت مریوان «می‌تواند عواقب بسیار خطرناکی به همراه داشته باشد.وزارت امور خارجه اسرائیل همچنین مدعی شده است که اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دلیل تن دادن به فشارهای تهران به شدت آسیب دیده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها