رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612254

چطور در دام کلاهبرداران پیامکی گرفتار نشویم؟

ساعت24-رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در خصوص کلاهبرداری به روش پیامکی هشدار داد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در برنامه تلویزیونی«سلام تهران» به موضوع جرائم سایبری و کلاهبرداری به روش پیامکی اشاره و اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد از جرایم سایبری با انگیزه‌ مالی صورت می‌گیرد.

وی گفت: یکی از جرائم شایع در این حوزه، کلاهبرداری از طریق پیامک است؛ عموما این پیامک‌ها دارای لینک‌هایی است که به سایت‌های جعلی ارجاع داده‌ شده و وقتی شخص وارد این نوع لینک‌ها می‌شود بدافزاری بر روی سیستم نصب شده و مجرم از این طریق می‌تواند به طرق مختلف شخص را مورد سو استفاده قرار دهد؛ به عنوان مثال این امکان برای مجرم وجود دارد تا با دسترسی به لیست مخاطبین شخص، پیام‌های متعددی را به دیگران ارسال کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: در رابطه با دریافت پیامک باید چند موضوع را در نظر داشته باشیم؛ اول اینکه شماره شخصی به معنای جعلی بودن پیامک است؛ لذا اگر با شماره شخصی پیامک ارسال شد، در جعلی بودن پیامک شک نکنید. همچنین متن پیامک از اهمیت بالایی برخوردار است و عموما می‌توان با مقایسه‌ ساده آنها با پیامک‌هایی که توسط سازمان‌های رسمی فرستاده می‌شوند، متوجه جعلی بودن‌شان شد.

وی گفت: در قدم بعدی باید در نظر داشت که آدرس‌ها و لینک‌هایی که در این گونه پیامک‌ها ارسال می‌شود، معمولا حتی اگر شامل اسم یک سازمان رسمی مانند ثنا هم باشند، ممکن است با com. به پایان برسند در صورتی که در همه سازمان‌های رسمی کشور این آدرس با ir. است.

سرهنگ رجبی افزود: نکته مهم این است که پیامک‌های سامانه‌های قوه قضائیه مانند ابلاغ، نظرسنجی و اطلاع‌رسانی بدون شماره و با عبارت ADLIRAN ارسال می‌شود لذا شماره‌های شخصی که پیامکی مبنی بر رسیدگی به پرونده‌های دادگاهی برای شما ارسال می‌کنند قطع به یقین جعلی هستند.

وی به شهروندان توصیه کرد که اگر در دام چنین کلاهبردارانی افتادند قبل از هر چیزی اینترنت تلفن همراه خود را خاموش کرده و حساب بانکی مرتبط را تخلیه یا مسدود کنند؛ همچنین به دوستان و مخاطبان خود اطلاع‌رسانی کنند که هر نوع پیامکی که از سمت وی دریافت می‌کنند جعلی است؛ بعد از آن هم لازم است که در اسرع وقت به پلیس فتا مراجعه کرده و پیگیری قضایی را انجام دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها