رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612291

چشم های خیره شده به دادوستدهای محرمانه

دیدن تاریک خانه گردش در سیاست خارجی نور بیشتری می خواهد

ساعت 24 - برای دیدن دگرگونی در بخشی از سیاست خارجی ایران که پس از مدتها کوشش پیدا وپنهان نتایج ان آشکار شده و سفارت ایران در عربستان گشایش یافته و مقامهای سیاسی ایران از تغییرات در بنیان سیاستهای برخی کشورهای عربی می گویند ونیز سکوت افراطیون درباره فرجام تازه برای برجام نو زیاد بالا و پایین پرید. رسانه های هوادار دولت سیزدهم دیگر پرده پوشی نمی کنند و راست ودرست می نویسند ایران با عربستان دوست شده وگفت وگوی نقام سیاسی ایرانی با مقام سیاسی آمریکایی را تکذیب نمی کنند

برجام

درروزهای تازه سپری شده هیچ سیاستمدار ایرانی ونیز هیچ حزب وگروه ورسانه ای دیدارهای مقام ایرانی با رابرت مالی نماینده آمریکا در واشنگتن را تکذیب نکرده وخبر داغ تاینز مالی دراین باره با سکوت تایید امیز روبه روشد. امگار دسن کم در حرف ودر ظاهر همه چیز اماده می شود ایران سیاست خارجی خود را درباره غرب و متحدان منطقه ای ان در خاورمیانه را تغییر دهد و اب از اب هم تکان نخورد.هادی خسرو شاهین تحلیلگر ریز بین سیاست خارجی ایران دراین باره نوشته است : نشانه‌ها به وضوح نشانگر شکل‌گیری کانال محرمانه یا غیررسمی میان تهران و واشنگتن است. این کانال محرمانه احتمالا از طریق واسطه‌های منطقه‌ای به‌ویژه عمان و قطر شکل گرفته است و حتی می‌توان احتمال داد که از طریق کانال‌های دیگری رد و بدل پیام‌ها در ماه‌های گذشته انجام شده باشد به‌طور مثال از طریق گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

این کارشناس از برایند کار می نویسد و باور دارد : شاید توافق موقت در قالب سه نسخه آن چشم در برابر چشم؛ (تداوم موردی همکاری ایران با آژانس در برابر دریافت امتیازاتی در قبال این همکاری‌ها از سوی غرب)؛ توقف در برابر توقف یا فریز در برابر فریز (ایران از غنی‌سازی ۶۰درصدی عبور نمی‌کند و همچنین سانتریفیوژهای جدید نیز نصب نخواهد کرد و در مقابل غرب نیز از اقدامات بیشتر در حوزه تحریم‌ها پرهیز می‌کند.) و کمتر در برابر کمتر؛ (ایران غنی‌سازی خود را تعلیق و ذخایر سوخت خود را در داخل کشور حفظ می‌کند. در مقابل آمریکا احتمالا در قالب معافیت‌های تحریمی بدون لغو یا تعلیق این تحریم‌ها به ایران اجازه می‌دهد که صادرات نفت خود را افزایش دهد و پول حاصل از آن را از طریق بانک‌های مشخص و معین دریافت کند.) نقش تسهیل‌گر را در این زمینه بازی کند.بر این پایه همکاری ایران با آژانس در سه ماه آینده اهمیت فوق‌العاده زیادی خواهد داشت. شاید به همین دلیل هم باشد که پس از انتشار آخرین گزارش مدیر کل فعل و انفعالات سیاسی و ضد ایرانی از سوی اسرائیل و محافل رادیکال آمریکایی برای زیر سوال بردن اعتبار داده‌های این گزارش افزایش یافته است. اگر تاثیرپذیری مدیر کل از طرف آمریکایی امکان‌پذیر است، متاثر شدن از این فضای تبلیغاتی جدید نیز چندان دور از ذهن نیست.

ساعت 24 باوردارد برای دیدن همه پس و پشت پرده دیگرگونی در سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی ونیز آشکار شدن همه نتایج آن باید چشم به راه بود تا گزارش های تازه ای از داد وستدها از تاریکخانه بیرون ایند. تاباندن نور براین تاریکخانه بسیار دشواراست جز اینکه کشور سومی بخواهد اطلاعات تازه منتشر کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها