رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612311

لاوروف: غرب در پی نفوذ نظامی در آسیای مرکزی است

ساعت24-وزیر خارجه روسیه گفت غرب در تلاش برای نفوذ نظامی در آسیای مرکزی و گشودن جبهه دوم علیه روسیه در این منطقه است.

به گزارش فارس، وزیر خارجه روسیه که به تاجیکستان سفر کرده روز سه شنبه درباره تلاش غرب برای نفوذ نظامی در آسیای مرکزی هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در سخنرانی در دانشگاه «اسلاوونی» در تاجیکستان گفت، کشورهای غربی برای نفوذ نظامی به منطقه آسیای مرکزی تلاش می‌کنند.

لاوروف گفت: «امروز شاهد تلاش‌های نظام‌مند غرب برای نفوذ از راه‌های مختلف، از جمله از مسیرهای بشردوستانه و نظامی به آسیای مرکزی هستیم.»

آسیای میانه یا آسیای مرکزی هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارد. ازبکستان، تاجیکستان،ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان در این منطقه هستند. افغانستان، شمال شرق ایران، مغولستان،کشمیر،شمال وغرب پاکستان و جنوب سیبری در روسیه نیز شامل آسیای مرکزی هستند.

لاوروف از شرکای روسیه در آسیای میانه خواست تا نگاهی انتقادی به طرح‌های همکاری تحمیل شده توسط غرب در زمینه‌های نظامی و آموزشی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد که برنامه‌های کمک توسعه‌ای که توسط مهندسان ژئوپلیتیک غربی ترویج می‌شود در واقع ابزار کنترل و تغییر شکل چشم انداز سیاسی و اقتصادی آسیای مرکزی برای مطابقت با معیارهای آنهاست.

وزیر خارجه روسیه افزود: «تا حدی این به حوزه کلیدی مانند مدیریت منابع آب مربوط می‌شود که قبلاً امروز درباره آن بحث کردیم.»

لاوروف در بخش دیگر سخنان خود گفت، غرب به دنبال گشودن جبهه دوم علیه روسیه از آسیای مرکزی است. وی با کنایه به ادعای آمریکا برای برقراری آرامش و صلح در افغانستان همزمان با حمایت از گروه‌های تروریستی القاعده و داعش، تصریح کرد: «روسیه مصمم است از قوانینی که ایالات متحده به دنبال تحمیل آن است پیروی نکند.»

چندی قبل نیز «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان در نشست «آسیای مرکزی و چین» در شهر «شیان» به موضوع افغانستان اشاره کرد و گفت: «یکی از تهدیدات امنیتی برای کشورهای منطقه وضعیت کنونی افغانستان است.»

به گفته وی، ادامه حمایت از تلاش های جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از بحران انسانی در این کشور حائز اهمیت است.

پایان پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها