رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612316

سناتور ارشد آمریکایی: دولت بایدن در برابر ایران سردرگم است

ساعت24-یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با اشاره به نزدیک شدن موعد رفع ممنوعیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران در اکتبر سال جاری از سردرگمی دولت کشورش در قبال ایران انتقاد کرد.

به گزارش فارس، «جیم ریش»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با اشاره به نزدیک شدن به موعد انقضای ممنوعیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران طبق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، سیاست دولت کشورش در قبال تهران را مورد انتقاد قرار داد.

ریش در حساب کاربری خود در توییتر اقدام دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روز سه‌شنبه برای اعمال تحریم‌های جدید علیه چندین شرکت مستقر در چین، هنگ‌کنگ و ایران به بهانه حمایت از برنامه موشکی ایران را «اقدامی آغازین» خواند اما گفت دولت او نتوانسته راهبردی در قبال تهران تدوین کند.

این سناتور ارشد آمریکایی در توییتر نوشت: «در حال نزدیک شدن به یکی دیگر از بندهای غروب‌ خطرناک برجام هستیم- ممنوعیت‌های موشک‌های بالیستیک ایران در ماه اکتبر منقضی می‌شوند. با آنکه تحریم‌های امروز اقدامی آغازین محسوب می‌شوند دولت بایدن سردرگم بوده و نتوانسته راهبرد وسیع‌تری در قبال ایران تدوین کند.»

منظور از «بندهای غروب آفتاب» در برجام که به آن «بندهای زوال‌پذیر» هم گفته می‌شود مفادی در توافق هسته‌ای یا قطعنامه تأییدی آن (قطعنامه ۲۲۳۱) است که بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند. از جمله این بندها، انقضای محدودیت‌های موشکی علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۳ است.

موضوع انقضای این محدودیت‌ها مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ برای تأیید برجام صادر شد اخیراً به یکی از موضوعات روز در میان سیاستمداران آمریکایی تبدیل شده است.

حدود دو هفته پیش گروهی از قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا طرحی معرفی کردند که خواستار تحریم هر گونه فعالیت در حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران قبل از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران است.

مطابق مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محدودیت‌های اعمال‌شده سازمان ملل در خصوص فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالیستیک ایران اکتبر ۲۰۲۳ منقضی خواهند شد.

تهیه‌کنندگان طرح ضد ایرانی عنوان «Fight CRIME Act» (قانون مبارزه با جنایت» را برای آن انتخاب کرده‌اند. آنها هدف طرح را «منع حمایت بازیگران مخرب از ایران و نائبانش و جلوگیری از اشاعه این سلاح‌های خطرناک در میادین جدید جنگ، صرفنظر از پابرجایی محدودیت‌های سازمان ملل» عنوان کرده‌اند.

این طرح خواستار وضع تحریم‌های جدید علیه هر شخص یا نهاد دخیل در فروش، انتقال یا حمایت از برنامه موشکی و پهپادی ایران است.

طرح مذکور علاوه بر این دولت بایدن را ملزم به ارائه گزارشی به نهاد قانونگذار آمریکا درباره وضعیت موشکی و پهپادی ایران است.

علاوه بر این، دولت بایدن بایستی در گزارش مذکور، راهبرد خود را برای جلوگیری از انقضای محدودیت‌های موشکی سازمان ملل علیه ایران تشریح کند.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها