رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612332

جمهوری آذربایجان: ایروان و باکو در آستانه صلح هستند

ساعت24-وزیر خارجه جمهوری آذربایجان تصریح کرد که ایروان و باکو برای اولین بار از زمان استقلالشان در آستانه صلح قرار گرفته‌اند.

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در جریان سخنرانی در جلسه ویژه شورای دائم سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) تصریح کرد که ایروان و باکو در آستانه صلح قرار گرفته‌اند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در حالی از صلح سخن به میان آورده که در روزهای اخیر، وزارت های دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان همدیگر را به نقص آتش بس در مواضع مرزی متهم کردند.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان در این خصوص گزارش کردند، بایراموف با اشاره به درگیری‌های طولانی‌مدت میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان تصریح کرد که در نتیجه تجاوزات ارمنستان، درگیری مسلحانه‌ای که برای 30 سال ادامه داشت، پایان یافته است و دو کشور برای اولین بار از زمان استقلال خود، در آستانه صلح قرار گرفته‌اند که طبق آن به حاکمیت، تمامیت ارضی و مصونیت مرزها احترام متقابل می‌گذارند.

وی در ادامه تأکید کرد که طرف جمهوری آذربایجان تلاش زیادی برای برقراری صلح پایدار انجام داده است و در این خصوص گفت: « پس از پایان درگیری، علیرغم رنج، محرومیت و ویرانی‌هایی که سال‌ها بر مردم (جمهوری) آذربایجان متحمل شده، جمهوری‌ آذربایجان اقدامات فعالی در راستای تضمین صلح پایدار با ارمنستان انجام داد».

در فوریه ۱۹۸۸ پس از آن‌که منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی خروج خود را از جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان اعلام کرد، درگیری میان ایروان و باکو در خصوص منطقه مرتفع قره‌باغ کوهستانی، منطقه مورد مناقشه‌ای که باکو مدعی است قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، بخشی از جمهوری آذربایجان بوده است آغاز و به نبرد اول قره باغ معروف شد.

این مقام جمهوری آذربایجان همچنین تصریح کرد: «فرصت‌ها و چشم‌اندازهای حقیقی برای برقراری صلح، تقویت ثبات و تضمین همزیستی مسالمت‌آمیز، پیشبرد برنامه مصالحه و سرمایه‌گذاری در توسعه و همکاری اقتصادی وجود دارد».

از طرف دیگر، «آلکسی اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه اخیراً تصریح کرد که روسیه شاهد پیشرفت قابل توجهی در مسیر توافق در خصوص روش‌های گشایش ارتباطات حمل و نقل بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

دور جدیدی از تنش‌ها(جنگ دوم) بین باکو و ایروان در ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ با درگیری شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد. در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «نیکول پاشینیان» بیانیه مشترکی را در خصوص آتش‌بس کامل در قره‌باغ کوهستانی به امضا درآوردند. سپس رهبران سه‌ کشور چندین بیانیه مشترک در خصوص وضعیت در این منطقه به تصویب درآوردند. در نهایت در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱، سه طرف موافقت کردند که کارگروهی را در سطح معاونین وزیر خارجه ایجاد کنند تا بر برقراری روابط حمل و نقلی و اقتصادی در منطقه تمرکز کنند.

پایان پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها