رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 612339

عجیب‌ترین سوپرجام دنیا با صفر تومان درآمد!

ساعت24-پرسپولیس پس از کسب دوگانه داخلی به طور خودکار قهرمان سوپرجام شد تا این دیدار برگزار نشود. با این حال برگزار شدن یا نشدن سوپرجام از نظر مالی برای پرسپولیس تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

پرسپولیس در فصل ۰۲-۱۴۰۱ با قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی فوتبال موفق به کسب دوگانه داخلی شد تا براساس بند ۵ ماده ۵۴ آیین‌نامه مسابقات به طور خودکار به قهرمانی سوپرجام برسد و سه گانه داخلی بگیرد.

اهدای سوپرجام به قهرمان دو گانه (لیگ برتر و جام حذفی) در فوتبال ایران در شرایطی رقم می‌خورد که سوپرجام در تمام دنیا جنبه درآمدزایی دارد به طوری که اسپانیایی‌ها و ایتالیایی‌ها برای کسب درآمد بیشتر تا عربستان سعودی می‌آیند تا پول بیشتری به فوتبالشان و همچنین باشگاه‌های درگیر در سوپرجام برسد. حتی اسپانیایی‌ها یک گام جلوتر رفته‌اند و سوپرجام فوتبال این کشور را به یک تورنمنت چهارجانبه تبدیل کرده‌اند تا با برگزاری بازی‌های بیشتر در عربستان، پول بیشتری کسب کنند.

با این حال در فوتبال ایران شرایط به شکل دیگری رقم خورده و در شرایطی که باشگاه‌ها از بزرگترین حق خود یعنی حق پخش تلویزیونی محروم هستند، اوضاع برایشان به شکلی نیست که با برگزاری یک بازی سوپرجام سود هنگفتی بکنند؛ البته اگر سودی در کار باشد!

براساس پیگیری‌های خبرنگار ایسنا، از زمانی که برگزاری دوباره دیدار سوپرجام در فوتبال ایران کلید خورده است، درآمدهای حاصل از برگزاری این دیدار به هیچ کدام از دو تیم حاضر در سوپرجام، حتی برنده این بازی نمی‌رسد. به جای آن، تمام درآمدهای حاصل از این بازی صرف مخارج فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال مانند پرداخت حقوق داوران یا مواردی از این دست می‌شود. به عبارت ساده‌تر میزبانی یکی از دو تیم حاضر در سوپرجام در بازی‌های لیگ برتر، عایدی بیشتری نسبت به حضور در این بازی دارد چرا که در لیگ برتر، تیم میزبان از درآمدهای حاصل از بلیت‌فروشی و تبلیغات محیطی منتفع می‌شود.

در نهایت باید گفت که برگزار نشدن دیدار سوپرجام هیچ سود و زیانی برای پرسپولیس یا سپاهان که احتمالا باید در سوپرجام به میدان می‌رفت، ندارد. البته این موضوع تنها مختص سوپرجام نیست چرا که در فوتبال ایران به طور کلی جایزه مالی ویژه‌ای حتی برای قهرمان لیگ برتر و جام حذفی در نظر گرفته نشده است و تیم‌ها فقط برای کسب افتخار، یک فصل با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها