رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 618944

در ارزیابی قیمت ساخت ساختمان فولادی، قیمت این مقاطع را بسنجید

مزایای فراوان ساختمان فولادی از جمله سرعت بالای اجرا، مقاومت و دوام سازه، وزن سبک و انعطاف پذیری مناسب، موجب استفاده گسترده از این روش ساختمان سازی شده است.

در سازه‌های فولادی تقریبا تمامی‌بخش‌های اسکلت و قسمت هایی از بدنه با استفاده از محصولات فولادی ساخته می‌شود. تیرآهن، هاش، میلگرد آجدار، نبشی، ناودانی، ورق سیاه و باکس‌هایی که از ورق سیاه ساخته می‌شوند، پرکاربردترین مقاطعی هستند که در ساختمان‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به‌این که بخش قابل توجهی از مصالح این ساختمان‌ها را مقاطع فولادی تشکیل می‌دهد، ارزیابی قیمت آن‌ها جهت دستیابی به قیمت نهایی ساختمان اهمیت زیادی دارد.

مقاطع پرکاربرد در ساختمان‌های فولادی

در ساختمان‌های اسکلت فلزی، اکثر بخش‌های سازه مانند تیرها، ستون‌ها و بسیاری از اتصالات از مقاطع فولادی ساخته می‌شوند. به عبارت دیگر، استحکامات اصلی ساختمان فولادی و بخش‌های تحمل کننده نیرو با فولاد ایجاد شده و تنها برای جدارهای جداکننده یا پوشش‌های داخلی و خارجی، سایر مصالح به کار گرفته می‌شوند. همین خاطر، مقاومت و دوام سازه افزایش پیدا کرده و وزن آن نسبت به ساختمان‌های اسکلت بتنی کاهش می‌یابد. تعدادی از مهمترین مقاطع فولادی که در ساختمان‌های اسکلت فلزی مورد استفاده قرار گرفته و قیمت آن‌ها در ارزیابی قیمت نهایی سازه تاثیر دارد، عبارتند از:

  • تیرآهن
  • ورق سیاه
  • هاش
  • میلگرد آجدار
  • نبشی
  • ناودانی

تیرآهن

تیرآهن در بخش‌های مختلف ساختمان فولادی به ویژه ستون‌ها و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیرهای فولادی در بازار کشور ما با چهار استاندارد INP، IPE، IPB و CNP عرضه می‌شود که دو مورد اول تیرهای معمولی و I شکل هستند. تنها تفاوت تیرهای INP و IPE در ضخامت بال‌ها بوده و تیرآهن IPE با ضخامت بال ثابت، کاربرد بیشتری دارد. تیرهای IPB و CNP هم به ترتیب با عنوان‌هاش و لانه زنبوری شناخته می‌شوند. هر یک از انواع تیرآهن بسته به شکل فیزیکی و خصوصیات خود، در بخش‌هایی از سازه فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اسکلت، شاه تیر، تیر کرومیت، کفی ستون و تیرک میانی رایج ترین موارد کاربرد تیرآهن در ساختمان محسوب می‌شوند. با توجه به استفاده گسترده‌این مقاطع، قیمت تیرآهن یکی از فاکتورهای اصلی اثرگذار بر قیمت نهایی سازه‌های اسکلت فلزی است.

F:\تولید محتوا\هیوا & موبایل کمک\2.jpg

ورق سیاه

به کارگیری ورق سیاه مهمترین وجه تمایز ساختمان فولادی با سازه‌های اسکلت بتنی است. زیرا در ساختمان‌های اسکلت فلزی، این ورق ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، در سوله سازی به صورت مستقیم از این ورق ها برای پوشش سقف یا قسمت هایی از بدنه استفاده می‌شود. همچنین، بخش قابل توجهی از مقاطع فولادی مورد استفاده در ساختمان‌های اسکلت فلزی مانند انواع پروفیل، قوطی، نبشی و ناودانی با ورق سیاه ساخته می‌شوند. این پلیت ها دارای گریدهای مختلفی هستند که با توجه به شرایط ساختمان و نوع کاربرد، از گرید مناسب استفاده خواهد شد. قیمت ورق سیاه بسته به گرید آن، برند تولیدکننده، کیفیت محصول و موارد این چنینی دیگر متغییر است. از این رو جهت بهینه سازی قیمت ساختمان فولادی، باید به نرخ خرید این ورق ها توجه ویژه داشت.

هاش

تیرهای‌هاش که در بازار فولاد با عنوان تیرآهن بال پهن هم شناخته می‌شوند، دارای بال‌های به بلندی جان تیرآهن هستند. این شکل فیزیکی خاص باعث شده تا مقاومت و استحکام هاش نسبت به تیرآهن‌های معمولی افزایش پیدا کند. به همین دلیل، در بسیاری از موارد از تیر هاش به عنوان ستون هم استفاده می‌شود. با توجه به تعداد طبقات ساختمان اسکلت فلزی، یک مقطع هاش می‌تواند به عنوان ستون یکپارچه برای چند طبقه‌ایفای نقش کند. در صورت افزایش تعداد طبقات هم امکان اتصال چند تیر هاش و امتداد ستون وجود دارد. این مقاطع پرکاربرد در ساختمان فولادی، در انواع متعددی تولید شده و از نظر وزن با هم تفاوت دارند. هاش سبک، سنگین و فوق سنگین مهمترین نمونه‌های این نوع تیرآهن از نظر دسته بندی وزنی محسوب می‌شوند. قیمت هاش بسته به‌این که در کدام گروه قرار گرفته و توسط چه شرکتی تولید می‌شود، متفاوت است.

میلگرد آجدار

میلگرد آجدار هم جزو مقاطع پرکاربرد فولادی در سازه‌های اسکلت فلزی به شمار می‌آید. البته کاربرد آن در ساختمان‌های فولادی، به‌اندازه ساختمان‌های اسکلت بتنی نیست. در ساختمان‌های بتنی، میلگرد آجدار حجم قابل توجهی از مصالح بتنی را به خود اختصاص داده و برای آمارتوربندی اسکلت، فونداسیون و سایر بخش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که در ساختمان فولادی، استفاده از میلگرد آجدار بیشتر جهت تقویت سازه، مقاوم سازی در برابر زلزله و موارد این چنینی دیگر صورت می‌گیرد. پس اگر چه قیمت میلگرد آجدار هم در قیمت تمام شده سازه‌های اسکلت فلزی تاثیر دارد، اما تاثیر آن در ارزیابی قیمت ساخت سازه‌های فولادی نسبت به مقاطعی مانند تیرآهن و ورق سیاه کمتر است.

نبشی

مقطع فولادی نبشی به تنهایی یا به صورت مرکب در ساختمان یها فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد نبشی در این ساختمان‌ها، عمدتا مربوط به اتصال بخش‌های مختلف سازه به ستون‌ها یا همدیگر است. استفاده از نبشی در اتصالات، باعث افزایش مقاومت سازه و انتقال نیروهای خارجی به زمین می‌شود. اتصال ستون به کفی، اتصال تیرآهن به بیم های باربر، به کارگیری در سازه آسانسور و سقف های کرومیت مهمترین موارد استفاده نبشی در ساختمان فولادی محسوب می‌شوند. قیمت نبشی بسته به روش تولید، برند سازنده و کیفیت از تنوع بالایی برخوردار است.

F:\تولید محتوا\هیوا & موبایل کمک\4.jpeg

ناودانی

ناودانی‌ها به عنوان یک پروفیل باز، در ساخت سازه‌های فولادی کاربردهای گوناگونی دارد. استفاده به صورت تکی در تیرهای ساختمان، استفاده به صورت جفتی در ساخت خرپا، ساخت ستون‌ها و اسکلت‌ های فلزی، تولید انواع درب و پنجره و استحکام بخشیدن به ساختمان مهمترین موارد کاربرد ناودانی در سازه فولادی محسوب می‌شوند. این محصولات با دو روش فابریک و پرسی تولید می‌شوند که نبشی فابریک کیفیت نسبتا بالاتری دارد. قیمت ناودانی فابریک نسبت به نمونه‌های پرسی بیشتر بوده و هنگام خرید نبشی، باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد.

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها