رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 623666

افسردگی فصلی چیست؟

نزدیک به ۴ دهه از به کارگیری عبارت اختلال عاطفی فصلی برای توصیف افسردگی زمستانی می‌گذرد. نورمن رزنتال، روانپزشک برای اولین بار از این عبارت در سال ۱۹۸۴ استفاده کرد و از آن پس، میلیون‌ها نفر از آن برای توصیف شرایط روحی روانی خود در فصل‌های مختلف از جمله زمستان استفاده کرده‌اند.

اختلال عاطفی فصلی نوعی از افسردگی است که با آغاز فصل‌ها شروع می‌شود که شایع‌ترین آن در زمستان است. کمبود نور طبیعی، روی بخشی از مغز که مسئول خواب و اشتها، خلق و خو، میل جنسی و سطح فعالیت است اثر می‌گذارد. با کوتاه شدن روزها، شمار زیادی از افراد احساس افسردگی می‌کنند. با سرد و مرطوب شدن هوا و تاریکی زودرس، این افراد احساس می‌کنند انرژی کمتری دارند. کنار آمدن با تغییرات فصلی و دگرگونی آب و هوا برای بسیاری از افراد آسان نیست. حدود دو میلیون نفر در سراسر بریتانیا دچار اختلال افسردگی فصلی هستند که به دلیل تشدید آن در فصل سرما به «افسردگی زمستانی» هم معروف است.اختلال دیسفوریای پیش از قاعدگی چیست؟ «آشفتگی شدید روحی پریود و برداشتن رحم برای درمان آن»این اختلال، اثر شدیدی بر افراد می‌گذارد چون نشانه‌‌های اصلی آن شبیه نشانه‌های افسردگی است.

این نشانه‌ها شامل بی‌حالی و بی‌حوصلگی، کمبود انرژی و زیاده‌روی در خوردن به‌ویژه خوردن شکلات و مواد‌غذایی سرشار از کر‌بو‌هیدرات است.بنا‌بر آمار کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا اختلال افسردگی فصلی در میان زنان سه‌برابر بیشتر از مردان است.در موارد ابتلای شدید ممکن است پزشک ناچار به تجویز دارو‌های ضد‌افسردگی شود. «با آمدن پاییز دچار اضطراب می‌شوم» الین بوئن، ۷۱ ساله سال‌هاست این هنگام از سال با عوارض این اختلال دست‌به‌گریبان است و ۳۰ سال است برای رهایی از نشانه‌های آن دارو مصرف می‌کند. او می‌گوید «وقتی ماه اکتبر می‌رسد من دچار اضطراب می‌شوم.»الین تعریف می‌کند که مدام گریه‌اش می‌گیرد و در خوردن زیاده‌روی می‌کند و تمایلی به معاشرت با دیگران ندارد و دوست دارد در رختخوابش بماند و بیرون نرود. او در ادامه می‌گوید: «وقتی ماه اکتبر از راه می‌رسد من دچار اضطراب می‌شوم و فکر می‌کنم باز شروع شد. .. هیچ توان رویارویی با این زمان از سال را ندارم.»«همه از مهمانی‌های کریسمس و سال نو حرف می‌زنند اما من هیچ دلم نمی‌خواهد چیزی در مورد آن بشنوم. فقط دلم می‌خواهد به خواب زمستانی بروم و پنهان شوم.»تا اینکه الین به تاثیر شنا در آب سرد پی برد. الین بوئن ۳۰ سال بود برای درمان افسردگی زمستانی دارو مصرف می‌کرد تا اینکه شیفته شنا در آب سرد شد. او می‌گوید: «من همیشه از شنا در آب سرد لذت می‌بردم اما سال گذشته وقتی دریافتم چه تاثیری بر سلامت روانی من دارد آن را جدی‌تر پی گرفتم.» «احساس می‌کردم حالم بهتر شده است و به همین دلیل از مصرف دارو دست کشیدم.» البته بدون مشورت با دکتر و متخصص نباید هیچوقت دست از مصرف دارو برداشت.درطول درمان با شنا در آب سرد در دسامبر سال گذشته الین باورش نمی‌شد که «مدام می‌خندید و شاد بود و حالش هیچ شباهتی به وضعیت سال گذشته‌اش نداشت.»او می‌گوید: "این بدون تردید اتفاقی نبود".

لیتون لی، ۵۱ ساله از پورت، یکی دیگر از افراد گروه شناگران می‌گوید:"نمی‌دانم تغییر حالم را چطور می‌توانم توصیف کنم".او می‌گوید:"هروقت حس می‌کنم سرحال نیستم یا بدبین و منفی‌باف شده‌ام و همه عوارض و نشانه‌های دیگری که با اختلال افسردگی فصلی همراه می‌شود را دارم و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد کارایی ذهنی دارم می‌دانم که باید شروع کنم با آن مبارزه کنم". "وقتی به فعالیت‌های گروه می‌پیوندم ناگهان همه در‌های جهان انگار به رویم گشوده می‌شود". آیا اختلال افسردگی فصلی درمان‌پذیر است؟ گفتگودرمانی و منابع نور مصنوعی برای مداوای نشانه‌های افسردگی زمستانی به‌طور معمول موثر هستند. دکتر ماریا اتکینز، مدیر کالج سلطنتی روانپزشکی ولز می‌گوید در این زمینه "نظریه‌های گوناگونی وجود دارد" و دلیل احساس افسردگی افراد در زمستان بیشتر به دلیل مواد شیمیایی موجود در مغز است.دکتر اتکینز در ادامه می‌گوید: "شواهد علمی چندانی در این زمینه در دست نیست اما پژوهش‌های فراوانی در این زمینه جریان دارد". منابع نور مصنوعی که در نقش نور خورشید عمل می‌کنند برای درمان افراد مبتلا به اختلال افسردگی فصلی استفاده می‌شودمنبع تصویر،GETTY IMAGES اگر فرد گمان می‌کند که به اختلال افسردگی فصلی دچار است می‌تواند تغییراتی در شیوه زندگی خود بدهد مانند تغییر در رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی.او می‌گوید:"بسیار مهم است که خودتان از این وضعیت آگاه باشید و اطلاعات لازم را در این زمینه به دست آورید".او در ادامه می‌گوید که اگر افراد به مدت دو هفته یا بیشتر احساس افسردگی مداوم و نشانه‌های دیگر را داشتند بهتر است با پزشک خود مشورت کنند. پس اگر شما هم مثل خیلی‌ها روزهای کوتاه و تاریک و دلگیر زمستان را دوست ندارید راه‌های گوناگونی برای درخواست کمک وجود دارد. یادتان باشد که در مقابله با آن تنها نیستید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها