رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 626492

تحصیل در کانادا، راهنمای گام به گام اخذ ویزای تحصیلی کانادا

به جرات می‌توان گفت تحصیل در کانادا یکی از آرزوهای جوانان ایرانی است.

 

با توجه به اینکه کشور کانادا در زمره کشورهای پیشرفته دنیا قرار دارد، از دانشگاه‌های خوبی هم برخوردار بوده و همین موضوع است که سبب شده افراد زیادی مایل باشند ویزای تحصیلی کانادا را به دست آورند. کشور کانادا از جمله کشورهایی است که مهاجر پذیر بوده و شرایطی را فراهم کرده که دانشجویان سراسر دنیا بتوانند از امکانات آموزشی پیشرفته‌ای که در این کشور قرار گرفته استفاده کنند.

در سال ۲۰۲4 این کشور قصد دارد برای بیش از نیم میلیون دانشجو ویزای تحصیلی صادر کند و همین موضوع است که موجب می‌شود دانشجویان ایرانی هم برای رفتن به کانادا از شانس بالایی برخوردار باشند. اگر شما هم می‌خواهید برای ویزای تحصیلی کانادا اقدام کنید بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید؛ زیرا قصد داریم در خصوص اخذ ویزای تحصیلی کانادا اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهیم. از مراحل دریافت ویزا و مدارکی که برای ترجمه‌شان می‌بایست به یک دارالترجمه رسمی مراجعه کنید، تا نکاتی که رعایتشان شانس دریافت ویزا را بالاتر می‌برد.

منظور از ویزای تحصیلی کانادا چیست؟

ویزای تحصیلی کانادا برای آن دسته از افرادی که قصد دارند در این کشور به تحصیل بپردازند صادر می‌شود. البته این افراد باید شرایط خاصی را داشته باشند. به صورت کلی ویزای تحصیل در کانادا به دو دسته دانشجویی و دانش‌آموزی تقسیم می‌شود.

ویزای دانشجویی برای اشخاصی است که بالای ۱۸ سال سن دارند و می‌خواهند در دانشگاه‌ها و کالج‌های کشور کانادا تحصیل کنند. اما ویزای دانش آموزی برای آن دسته از اشخاصی است که سن آن‌ها زیر ۱۸ سال بوده و می‌خواهند برای ادامه تحصیل در مدارس کانادا درس بخوانند.

مزایای تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا همیشه همراه با مزایای بسیار زیادی است. قطعاً اگر این مزایا را به همراه نداشت استقبال پرشوری هم از تحصیل در این کشور به وجود نمی‌آمد. اما از مهم‌ترین مزیت‌های تحصیل در کشور کانادا می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

کیفیت بسیار مطلوب آموزش

همیشه در هر کاری کیفیت حرف اول را می‌زند. از مقطع پیش دبستانی تا دکترا در کانادا همیشه همراه با استانداردهای بسیار عالی تحصیلی بوده و تمام این موارد دست به دست یکدیگر داده‌اند تا از کانادا به عنوان یکی از کشورهای برتر آموزش در جهان یاد شود. مقرون به صرفه بودن هزینه‌های تحصیل در این کشور به همراه کیفیت بسیار بالایی که در مقاطع مختلف تحصیلی وجود دارد سبب شده تا فارغ التحصیلان سطوح مختلف این کشور را در هر کشوری قبول کنند و از آن‌ها استفاده نمایند. نکته‌ای که در ارتباط با تحصیل در کانادا و مدارک آن باید بدانید این است که ارزش مدارک صادر شده در کشور کانادا با آمریکا برابری می‌کند.

فرصت‌های شغلی

معمولا دانشجویانی که در کشور کانادا تحصیل می‌کنند از فرصت‌های شغلی بسیار زیادی هم برخوردار هستند. آن‌ها می‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌های مرتبط با رشته تحصیلی خود به فعالیت بپردازند و هزینه‌های تحصیل خود را هم فراهم کنند. این شرکت‌ها معمولاً با استخدام دانشجویان به آن‌ها کمک می‌کنند تا هزینه‌های زندگی خود را به دست آورند و از لحاظ مالی مشکلی نداشته باشند. در زمان تحصیل دانشجویان می‌توانند در هفته ۲۰ ساعت به کار بپردازند.

استانداردهای مطلوب برای زندگی

از دیگر مزایای تحصیل در کانادا کیفیت مطلوب زندگی است که دانشجویان می‌توانند با حضور در این کشور آن را به دست آورند. کشور کانادا شرایط ایده‌آلی برای زندگی دارد و با توجه به اینکه در میان کشورهای انگلیسی زبان، هزینه‌های زندگی در کانادا نسبتاً کمتر است، اشخاص با بودجه‌ای کم هم می‌توانند به دنبال فراهم کردن فرصت‌های یادگیری باشند.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا

برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا شما باید شرایط کافی را داشته باشید و فرقی ندارد که می‌خواهید در مدارس این کشور درس بخوانید یا اینکه قصد شرکت در دانشگاه‌های کانادا را دارید. برای تحصیل در هر کدام از این‌ها لازم است شرایطی که در ادامه ذکر می‌کنیم را دارا باشید.

شرایط دریافت ویزای دانش آموزی کانادا

اگر قصد دارید فرزند خود را برای تحصیل به کانادا بفرستید شرایط زیر را در نظر داشته باشید:

  • در صورتی که فرزند شما زیر ۱۰ سال دارد باید یکی از والدین یا قیم قانونی او برای طی کردن دوران تحصیل در این کشور او را همراهی کند.
  • لازم است از یکی از مدارسی که در کانادا در مقطع دبستان یا دبیرستان معتبر هستند پذیرش گرفته باشید.
  • در صورتی که فرزند شما بالای ۱۰ سال سن داشته باشد و والدین نتوانند او را همراهی کنند، لازم است شخصی را به عنوان کاستودین (به قیم کانادایی می‌گویند) در کانادا معرفی نمایید.

شرایط اخذ ویزای دانشجویی کانادا

اگر می‌خواهید در یکی از دانشگاه‌های کانادا به ادامه تحصیل بپردازید لازم است شرایط زیر را دارا باشید:

  • سوء پیشینه نباید داشته باشید.
  • از لحاظ مالی باید در شرایط و موقعیت خوبی به سر ببرید و بتوانید تمام هزینه زندگی و شهریه تحصیلی حداقل یک سال خود را بدون هیچ مشکلی پرداخت کنید.
  • پذیرش شما از یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌هایی که دارای شماره DLI هستند، باشد.
  • از تای کافی کشور خود برخوردار باشید. یعنی مدارکی ارائه دهید برای اثبات این موضوع که شما پس از اتمام تحصیل، به کشور خود بازمی‌گردید و قصد اقامت غیرقانونی و یا پناهندگی ندارید. این مدارک می‌تواند جهت اثبات وابستگی مالی باشد. مثلا شغلی در ایران داشته باشید و یا صاحب املاک و مستغلات باشید که با ترجمه مدارک شغلی و ترجمه سند ملک می‌توانید این موضوع را به سفارت ثابت کنید. و یا وابستگی عاطفی داشته باشید. مثلا همسر یا فرزندتان در ایران است که با ترجمه شناسنامه همسر و فرزند و ترجمه سند ازدواج این موضوع را می‌توانید اطلاع سفارت کانادا برسانید.
  • لازم است آفیسر اداره مهاجرت را به شکلی قانع کنید که به او ثابت شود "باید در کانادا تحصیل کنید" و در کشور خود نمی‌توانید به آن اندازه پیشرفت داشته باشید و به هدفتان برسید.

مدارک لازم برای ویزای تحصیلی کانادا

تحصیل در کانادا نیازمند ارائه مدارکی است که بتواند هویت و شرایط شما را به این کشور ثابت کند. برای تحصیل در کانادا مدارک زیر را باید به سفارت تحویل دهید که یک سری از آن‌ها نیاز به ترجمه رسمی دارند که در ادامه به توضیح هر کدام خواهیم پرداخت:

  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه یا مدرسه
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی هویتی
  • عکس
  • ترجمه رسمی مدارک اثبات تمکن مالی
  • ترجمه رسمی مدارکی که بتواند اثبات کند که به ایران وابسته هستید و به وطن برمی‌گردید.
  • اگر بیش از یک سال بین مقطع قبلی و این مقطع جدید که قصد ادامه تحصیل دارید فاصله افتاده است، نیاز است مدارکی برای اثبات گپ تحصیلی ترجمه کنید. (مثلا ترجمه گواهی شغلی مرتبط با رشته تحصیلی و یا ترجمه ثبت اختراع)
  • داشتن مدرک زبان فرانسه یا انگلیسی
  • پر کردن فرم تقاضای تحصیل
  • ترجمه رضایت‌نامه اولیا برای دانش آموزان

ترجمه چه مدارکی برای تحصیل در کانادا لازم است؟

از مهمترین موضوعاتی که پیش‌تر هم به آن اشاره داشتیم این است که برای تحصیل در کانادا لازم است برخی از مدارک را به صورت کامل ترجمه کنید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی به تحصیل در این کشور بپردازید. بعضی از این مدارک مانند ترجمه مدارک تحصیلی از ضروریات دریافت این نوع از ویزای کانادا به شمار می‌آید و بعضی دیگر مانند ترجمه سند ملک، یک پوئن مثبت است و احتمال موافقت با ویزای شما را افزایش می‌دهد. لیست زیر، مدارکی هستند که در صورت وجود باید توسط یک دارالترجمه رسمی معتبر ترجمه رسمی کنید و به سفارت تحویل دهید. این مدارک شامل موارد زیر هستند:

  • ترجمه شناسنامه
  • ترجمه سند ازدواج (در صورت تاهل)
  • ترجمه کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان)
  • ترجمه دیپلم (برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه)
  • ترجمه مدارک و ریز نمرات تحصیلی
  • ترجمه مدارک شغلی و سوابق بیمه (اگر کار مرتبط با رشته خود داشته اید مزیت محسوب می‌شود. )
  • ترجمه گواهی حضانت برای دانش آموزان
  • ترجمه مدارک لیسانس و فوق لیسانس برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند.
  • ترجمه توصیه نامه از اساتید مجرب
  • ترجمه مدارکی همچون تمکن بانکی متقاضی
  • ترجمه رسمی سند ملک و سایر اسناد مالی (اگر خودتان ندارید، مدارک مالی و ملکی والدینتان را ترجمه کنید)

به این موضوع بهتر است اشاره داشته باشیم که اگر قصد ادامه تحصیل در کانادا در مقاطع بالا (حتی دکترا) را دارید لازم است علاوه بر ترجمه دانشنامه و ریزنمرات مقاطع دانشگاهی، دیپلم خود را نیز به شکل کاملاً رسمی ترجمه کنید و علاوه بر آن ریز نمرات سه ساله دبیرستان را هم برای ترجمه به یک دارالترجمه معتبر بسپارید.

نکته مهم

اگر خودتان سند ملک و یا سپرده بانکی قابل قبولی ندارید، می‌توانید مدارک مالی و ملکی والدینتان را ترجمه رسمی کنید. فقط در نظر داشته باشید که باید به یک دفترخانه مراجعه کنید و یک رضایتنامه غیرمالی از طرف پدر یا مادرتان بگیرید مبنی بر اینکه آن شخص تعهد و ضمانت می‌نماید که در طول تحصیل شما در کشور کانادا، کلیه هزینه‌های زندگی و تحصیلی شما را فراهم می‌نماید. و این رضایت‌نامه را نیز باید به دارالترجمه بدهید تا برایتان ترجمه رسمی کند.

نکاتی که درباره ترجمه رسمی مدارک تحصیلی برای کانادا باید بدانید

همانطور که متوجه شدید مدارک بسیار زیادی برای تحصیل در کانادا باید ترجمه شوند و هر کدام از آن‌ها می‌توانند نقش اثرگذاری در پذیرش شما داشته باشند. اما برخی نکات در خصوص ترجمه رسمی مدارک برای تحصیل در کانادا وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • زبان‌هایی که در کانادا زبان رسمی محسوب می‌شوند فرانسوی و انگلیسی بوده و اگر دانشگاه مقصدی که پذیرش را از آن دریافت کرده‌اید از شما مدارک را با زبان فرانسوی بخواهد لازم است به همین زبان آن را ترجمه کنید.
  • معمولا و در اکثر مواقع (بر اساس درخواست متقاضیان قبلی) کشور کانادا، ترجمه تنها با مهر مترجم رسمی را می‌پذیرند و احتیاجی به دریافت تاییدیه دادگستری و وزارت خارجه نیست که این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شما می‌گردد.
  • اگر ترجمه‌هایی را دارید که متعلق به سال‌های گذشته است به شما پیشنهاد می‌کنیم ترجمه‌های جدید را جایگزین آن‌ها کنید و برای سفارت ارسال نمایید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی کانادا

تحصیل در کانادا علاوه بر اینکه به دریافت ویزای دانشجویی و داشتن بودجه مناسب نیاز دارد موارد مهم دیگری همچون اخذ پذیرش تحصیلی را هم می‌طلبد. شما باید به شکل کامل مراحل زیر را برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا انجام دهید تا بتوانید موفق به تحصیل در این کشور شوید:

مرحله اول

در مرحله اول شما باید تمامی مدارکی که قبلاً به آن‌ها اشاره کردیم را جمع آوری کنید. ترجمه رسمی مدارک را داشته باشید و مطمئن شوید که این ترجمه‌ها به شکل کاملاً دقیق صورت گرفته است. از اعتبار مدارک خود مطمئن شوید و اسکن کاملاً واضحی را از آن‌ها در اختیار داشته باشید.

مرحله دوم

به سایت IRCC مراجعه کرده و فرم درخواست ویزای تحصیلی را دانلود کنید. پس از دانلود، فرم را به شکل کامل پر کنید و به همراه ترجمه مدارک بارگذاری نمایید.

مرحله سوم

در مرحله سوم نوبت به پرداخت هزینه‌ها می‌رسد. بعد از اینکه مدارک اسکن شده خود را در سایت بارگذاری کردید، باید برای درخواست ویزای تحصیلی مبلغی حدود ۱۰۰ دلار کانادا را پرداخت کرده و این پرداخت به شکل کاملاً آنلاین و از طریق ویزا کارت یا مستر کارت باید صورت بگیرد.

مرحله چهارم

مرحله چهارم در خصوص ثبت کردن اطلاعات بیومتریک است. پس از اینکه درخواست خود را ارسال کردید یک نامه انگشت نگاری را برای شما ارسال می‌کنند و شما باید به یکی از مراکز انگشت نگاری کانادا مراجعه کرده و از آنجا وقت بگیرید. لازم است به این نکته اشاره کنیم که ما ایرانیان برای انجام انگشت نگاری باید به یکی از دفاتری که در کشورهای همسایه قرار گرفته مراجعه کنیم. معمولاً ایرانیان برای انگشت نگاری به ترکیه مراجعه می‌کنند.

مرحله آخر

مرحله آخر مختص به زمانی است که تمامی کارها را انجام داده‌اید و الان باید منتظر جواب اداره مهاجرت باشید. در این مرحله است که مشخص خواهد شد که آیا اداره مهاجرت با ویزای شما موافقت کرده است یا خیر.

هزینه ویزای تحصیلی کانادا چقدر است؟

هزینه‌ای که شما باید برای تحصیل در کانادا بپردازید با توجه به برخی از موارد متغیر است و نمی‌توانیم یک هزینه ثابت را برای آن بیان کنیم. اما به شکل کلی می‌توانیم قیمت‌های حدودی را در خصوص موارد زیر بیان نماییم:

استادی پرمیت به ازای هر نفر

150 دلار

تمدید شدن استادی پرمیت

150 دلار

رستوریشن وضعیت دانشجویی

350 دلار

ویزای کار همراه دانشجو

255 دلار

ویزای توریستی همراه دانشجو

100 دلار

ویزای همراه دانش آموز

100 دلار

انگشت نگاری کانادا به ازای هر نفر

85 دلار

انگشت نگاری به ازای هر خانواده

170 دلار

آزمون زبان انگلیسی یا فرانسه

300 دلار

ترجمه مدارک

250 دلار

دلایلی که باعث ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی در کانادا می‌شود

زمانی که جواب درخواست اشخاص برای دریافت ویزای تحصیلی در کانادا می‌آید در صورتی که ویزای آن‌ها ریجکت شده باشد دلیل آن را هم بیان می‌کنند. اما با توجه به اینکه به شکل کامل این دلایل ذکر نخواهد شد به صورت کلی می‌توانیم دلایلی که ممکن است موجب شوند ویزای شما رد شود را موارد زیر بدانیم:

  • در صورتی که فاصله تحصیلی میان مقطع قبلی و فعلی شما وجود داشته باشد احتمال ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی شما وجود دارد.
  • نداشتن تمکن مالی برای تامین کردن هزینه‌های زندگی و تحصیلی شما از مهمترین دلایلی است که با درخواست شما مخالفت خواهد شد.
  • اگر مدرک زبان معتبری نداشته باشید درخواست ویزای تحصیلی شما رد می‌شود.
  • اگر رشته تحصیلی شما در مقطع قبلی و فعلی با یکدیگر تطابق نداشته باشد درخواست ویزای تحصیلی در کانادا ریجکت خواهد شد.
  • داشتن نقص در مدارک و پرونده از دیگر دلایلی است که باعث رد شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا می‌شود.

مدت زمان صدور ویزای دانشجویی کانادا

برای زمان صادر شدن ویزای دانشجویی کانادا نمی‌توانیم یک مدت مشخصی بیان کنیم ولی معمولاً در مطلوب‌ترین شرایط، ویزای دانشجویی این کشور بین ۱ تا ۲ ماه کاری طول می‌کشد. پس اگر قصد دارید برای درخواست تحصیل در کانادا اقدام کنید حتماً به برنامه ترم تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و رزرو خوابگاه‌های دانشجویی دقت کافی را داشته باشید. تمامی ایام تعطیلی و کاری را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که در مدارکتان هیچ نقصی وجود ندارد؛ زیرا وجود نقص در پرونده و یا ایراد در ترجمه مدارکتان قطعاً شما را با مشکلات زیادی روبرو خواهد کرد. پس حتما به یک دارالترجمه خوب مراجعه کنید. یکی از قدیمی‌ترین و مطرح ترین دارالترجمه‌های ایران، دارالترجمه رسمی میرپارس است.

سخن پایانی

تحصیل در کانادا یکی از موضوعات مهمی است که این روزها ذهن اکثر جوانان را درگیر خود کرده است. حقیقتاً مهاجرت و تحصیل در یک کشور دیگر می‌تواند کمی با ریسک بالا همراه باشد؛ از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر چیز حتماً با یک وکیل مجرب در خصوص تحصیل در کشور کانادا صحبت کنید و با مشاوران و کارشناسانی که می‌توانند ویزای تحصیلی کانادا را برای شما درخواست کنند مشورت‌های لازم را انجام دهید. فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین مواردی که در فراهم کردن شرایط پذیرش شما در کانادا نقش مهمی دارد، ترجمه مدارک است. برای ترجمه مدارک خود حتماً به دارالترجمه‌های رسمی مراجعه کنید و از آن‌ها بخواهید به شکل کاملا دقیق کار شما را انجام دهند. دقت در ترجمه این مدارک می‌تواند به شما کمک کند تا اقامت تحصیلی خود را به راحتی به دست آورید

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها