رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 627778

گمانه زنی برای قیمت هر دلار : 60 هزارتومان یا بیشتر

ساعت 24 -درحالی که رییس بانک مرکزی با قاطعیتی پایان ناپذیر وعده می‌دهد قیم هردلار آمریکا که به 60 هزارتومان رسیده بود به همان 50 هزارتومان برمی گردد و رسانه‌های حکومتی به نقل از برخی هواداران دولت خریداران احتمالی دلار را می‌ترساندند که به بازاری پر خطر وارد نشوند اما قیمت دلار آمریکا دوباره راه صعود را در پیش گرفته است.

قیمت دلارپس از رسیدن به 55 هزارتومان دوباره در بازار آزاد به نزدیکی 57 هزارتومان رسیده است. کارشناسان وفعالان اقتصادی باوردارند دلار تا پایان اسفند ماه وبه ویژه تا پایان انتخابات مجلس در 11 اسفند امسال در همین محدوده باقی می ماند و کوشش دولت برای پایین کشیدن دلار تا 50 هزارتومان به جایی نمی رسد. اما پرسش این است که پس از انتخابات و در شروع سال 1403 با چه تغییراتی روبه رو می‌شود.  اگر به تجربه سه بار دررفتن فنر ارزدر دهه 1390 نگاه کرده و آن را به مثابه عادت رفتاری ارزها دربازار ارزلحاظ کنیم انتظارها این است برای چهارمین بار قیمت ها از جاکنده شده و قیمت هردلار به عددهای بالا برسد. این دیدگاه هنگامی تقویت می‌شود که یاد اوری کنیم دولت سیزدهم درامد دلاری از صادرات نفت در بودجه را بسیار محتاطانه لحاظ کرده ولابد انتظار دارد تحریم نفت برگردد یا حتی انتظار دارد بازار نفت چین نیز تضعیف شود.

دراین صورت قدرت بازیگری بانک مرکزی در بازار ارز کاهش می یابد. البته برخی باوردارند ترس از امدن دونالد ترامپ ونیز گسترش جنگ در خاورمیانه برابعاد پیچیدگی می‌افزاید. از سوی دیگر اما رییس بانک مرکزی باوردارد می‌تواند قیمت هرداتر امریکا را با استفاده از ارزپاشی ونیزپیش فروش دلار در همین کریدور 60 تا 60 هزار تومان نگهدارد. رییس بانک مرکزی به هرمناسبتی از وضعیت مناسب ذخایر ارزی می‌گوید و شهروندان را امیدوار می سازد که می‌تواند قیمت هردلار را در پایین ترین سطح نگه دارد. واقعیت این است که روسای قبلی بانک مرکزی نیز با همین دست فرمان وباهمین خوش بینی به بازار ارزنگاه کرده و حتی فشار ارزی را برفعالان اقتصادی به انازه‌ای بالا بردند که فریادها به آسمان رفت اما واقعیت چیزدیگری شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها