رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 627852

تصمیمهای تازه در تحریم صادرات نفت ایران

ساعت 24 - خبرگزاری بلومبرگ پنجشنبه ۱۹ بهمن در گزارشی نوشت که به دنبال بالاگرفتن بحران در خاورمیانه، دولت جو بایدن قصد دارد، اجرای تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی ایران را تشدید کند تا از این طریق حمایت تهران از شبه‌نظامیان در منطقه را کاهش دهد.

این خبرگزاری با این حال تاکید کرد چنین فشاری می‌تواند باعث افزایش بهای انرژی و تحمیل قیمت‌های بالاتر بر اقتصاد ضعیف جهانی شود٬ موضوعی که در بحبوحه رویایی جو بایدن و دونالد ترامپ در انتخابات پیش روی ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند علیه دولت او مورد استفاده قرار گیرد. افراد مطلع به بلومبرگ گفتند، کاخ سفید با بدتر شدن بحران منطقه‌ای قصد دارد اجرای تحریم‌های موجود را تقویت کند، هرچند به موضع اختلال احتمالی در بازارهای جهانی نفت نیز واقف است.علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران به بلومبرگ گفت: «دولت آمریکا تمایل دارد تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. اما به دلیل محدودیت‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی لزوماً ابزار لازم را ندارد. » بلومبرگ همچنین می‌گوید، این چالش‌ها، شامل متقاعد کردن سایر تولیدکنندگان بزرگ، به ویژه عربستان سعودی، برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت است. پادشاهی عربستان، درخواست بایدن برای تولید نفت بیشتر در سال ۲۰۲۲ را رد کرد. این در حالی است که چین، خریدار اصلی نفت ایران، با توجه به اینکه بزرگترین واردکننده نفت جهان و یک رقیب استراتژیک برتر است، انگیزه کمی برای کمک به واشینگتن در این زمینه دارد. صادرات نفت ایران به طور پیوسته افزایش یافته است، زیرا تمرکز واشینگتن و متحدان آن در گروه هفت به کاهش درآمدهای انرژی روسیه، برای بیرون راندن نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از اوکراین، معطوف شده است.بر اساس گزارش موسسه «تانکر ترکز» که داده‌های تانکرها را رصد می‌کند، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران که نوعی نفت سبک به همراه گاز طبیعی است، در سال گذشته به طور متوسط حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز بوده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت که صادرات بدون اجرای تحریم‌های فعلی آمریکا بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود و ایالات متحده می‌تواند در صورت نیاز تحریم‌ها را تشدید و کاهش دهد. بسیاری از تاجران و تحلیلگران در سال گذشته نشانه‌هایی از کاهش تحریم‌ها را مشاهده کردند ، زیرا صادرات ایران در بحبوحه دیپلماسی محرمانه بین واشینگتن و تهران بر سر مبادله زندانیان و دارایی‌های مسدود شده افزایش یافت. فروش نفت ایران به چین که تحریم‌های آمریکا را رعایت نمی‌کند، در اوت گذشته به بالاترین میزان در یک دهه گذشته رسید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها