رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 628016

برخورد با شبکه‌های تکدی‌گری و زباله‌گردی کودکان

ساعت 24- دادستان کل کشور با هدف صیانت از حقوق کودکان و برخورد جدی با شبکه‌های مجرمانه فعال در حوزه تکدی‌گری و زباله‌گردی اطفال و نوجوانان،با صدور بخشنامه‌ای بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و اعمال نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، ضابطان قضایی و تعقیب ترک فعل‌های ارتکابی تاکید کرد.

به گزارش فارس حجت الاسلام‌والمسلمین موحدی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های مراکز استانها، بر اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و اعمال نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و ضابطان قضایی و تعقیب ترک فعل‌های ارتکابی تاکید کرد. در این بخشنامه خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استانها آمده است:

مشاهدات میدانی و بررسی‌های انجام گرفته حاکی است در برخی کلانشهرها افراد یا گروه‌هایی به صورت سازمان یافته ضمن بکارگیری غیرقانونی اطفال و نوجوانان و گماردن آنان به تکدی‌گری یا زباله‌گردی، مبادرت به بهره کشی اقتصادی از این افراد در کارگاه‌ها و مراکز غیرمجاز جمع آوری و تفکیک پسماند می‌نمایند. این وضعیت، موجب پایمال شدن کرامت ذاتی و حقوق اجتماعی کودکان شده و مخاطرات جدی بهداشتی و آسیب‌های اجتماعی را نیز در پی دارد. از آنجا که بهره کشی اقتصادی از کودکان علاوه بر آنکه از مصادیق تضییع حقوق عامه می‌باشد؛ لذا بر این اساس و مطابق مواد مختلف قانونی و در اجرای اهداف و ماموریت‌های سند تحول قضایی و در راستای تکالیف نهاد دادسرا در حفظ حقوق کودک و پیشگیری و مقابله با مصادیق نقض و تحدید آن و ایجاد رویه واحد در این خصوص مقتضی است.

با استفاده از ظرفیت ضابطان قضایی، نسبت به شناسایی شبکه‌های مجرمانه فعال در حوزه بهره‌کشی از کودکان، به ویژه تکدی‌گری یا جمع آوری و فروش غیرقانونی پسماند، اقدامات لازم قضایی به صورت جدی و فوری معمول و با مرتکبان، برخورد قانونی معمول شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها