رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 628047

روزهای دردآلود بازنشستگان کارگری

ساعت 24 - درحالی که وزیر کار به عنوان نماینده اصلی دولت در شورای سه جانبه تعیین مزد از پاسخگویی مستقیم درباره میزان افزایش مزد کارگان ودر نتیجه بازنشستگان کارگری فرار می‌کند این روزها بازنشستگان به دلیل اینکه درامدشان از هزینه‌هایشان بسیار عقب افتاده روزهای سختی را سپری می‌کنند و چشم به راه تصمیم دولت سیزدهم هستند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی برخی از نمایندگان مجلس طی ماه‌های اخیر، هزینه زندگی در تهران بیش از ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است و هزینه زندگی در دیگر شهرهای بزرگ ایران، بین ۲۰ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان تخمین زده شده است. این وضعیت در حالیست که در بین اقشار مختلف کارگری، بازنشستگان با مشکلات معیشتی بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند و بارها نیز شاهد تجمعات اعتراضی بازنشستگان مقابل نهادهای مختلف دولتی از جمله سازمان تامین اجتماعی بودیم. بازنشستگان تاکید دارند که حقوق شان باید به خط فقر برسد و این که چرا بعد از ۳۰ سال حقوق شان باید نصف خط فقر باشد جای سوال است.

با توجه به انتقادات فراوانی که نسبت به حقوق بازنشستگان وجود دارد و اغلب این افراد کمتر از ۹ میلیون تومان دریافتی دارند، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور اخیرا خبر از رسیدن حقوق بازنشستگان به ۱۰ میلیون تومان داده است!

در واقع در شرایطی که برای تامین معاش ماهانه، افراد نیاز به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان دارند اما معاون اول رییس جمهور وعده رسیدن حقوق بازنشستگان به ۱۰ میلیون تومان را داده و آن را گام مهم دولت سیزدهم برای بهبود معیشت بازنشستگان عنوان کرده است.

صولت مرتضوی نیز با بیان اینکه شورای عالی کار باید حقوق را مشخص کند، تلویحا صحبت‌های مخبر را تایید کرد؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این ارتباط به جهان صنعت گفت: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تابع مصوبات شورای عالی کار است و این شوراست که مشخص می‌کند حقوق و دستمزد کارگران و به تبع آن حقوق بازنشستگان تا چه‌اندازه افزایش یابد.

وی به اظهارات معاون اول رییس جمهور مبنی بر رسیدن حقوق بازنشستگان به ۱۰ میلیون تومان تصریح کرد: آقای مخبر گفته‌اند که حقوق و دستمزد بازنشستگان تامین اجتماعی نزدیک به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد که امیدوارم تصمیماتی در شورای عالی کار اتخاذ شود حداقل به این مرز برسد.

مرتضوی تاکید کرد: امیدواریم که با تصمیمات شورای عالی کار آنچه که حاصل می‌شود، رسیدن دستمزد بازنشستگان حداقل به مرز ۱۰ میلیون تومان باشد. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکای اجتماعی در شورای عالی کار باید در مورد حقوق و دستمزد تصمیم بگیرند که امیدوارم به اعداد اعلام شده برسد. در حالی دولتمردان تاکید می‌کنند که حقوق بازنشستگان نزدیک به ۱۰ میلیون تومان خواهد شد که همین امروز نیز فاصله معناداری بین دستمزد و هزینه‌های زندگی وجود دارد. علی دهقان کیا رئیس هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در این رابطه می‌گوید: در شرایطی که در همین سال ۱۴۰۲ سبد معیشت خانوار شهری ۲۰ میلیون تومان بود، بازنشستگان ما ۶ میلیون تومان به عنوان حداقل بگیر دریافت کردند. حرف ما در یک کلمه اجرای قانون کار و تامین اجتماعی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها