رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 628960

طرح گنگ تجهیز منابع مالی مهاجران

ساعت 24 - مدیران دولت سیزدهم در بخش‌های گوناگون از سیاست گرفته تا اقتصاد و تا فرهنگ و امور اجتماعی حالا فهمیده‌اند اداره کشور کار آسانی نیست و باید برای اداره کشور منابع مالی ارزی و ریالی پایدار و بالنده‌ای پیدا کرد. این ‌گونه شده است که از این سو و آن سوی دولت طرح‌هایی برای جذب سرمایه از هر گوشه و کنار و از هر قشر و گروهی طرح و تصویب می‌شود.

تازه‌ترین طرح را سازمان ملی مهاجرت وزارت کشور با همکاری بانک ملی ایران و شرکت مدیریت زنجیره تامین دانش و با هدف ساماندهی منابع مالی و سرمایه‌های اتباع و مهاجرین خارجی در عرصه اقتصاد ایران کلید زده‌اند. طرح جذب و مدیریت منابع مالی و سپرده‌گذاری اتباع و مهاجرین خارجی در زنجیره‌های تولید کشور هم‌اکنون در استان‌های هدف در حال اجراست که تا امروز کمتر رد و نشانی از آن در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی دیده و شنیده شده بود. براساس خبری که خبرگزاری دولت منتشر کرده است این طرح فایده‌های قابل اعتنایی به گمان طراحان آن دارد.

البته در این خبر نیامده است که طراح اصلی جذب منابع دلاری و ارزی اتباع خارجی که بیشترین آن‌ها از کشور همسایه ایران یعنی افغانستان هستند کدام نهاد است و معلوم نیست شرکت مدیریت زنجیره تامین دانش که یکی از مجریان طرح است شرکتی خصوصی یا خصولتی یا دولتی است و به کدام نهاد تعلق دارد. علاوه بر این در خبر یادشده توضیح داده نشده است ایران در برابر منابع مالی که مهاجران می‌دهند چه امتیازهایی قرار است به مهاجران بدهد.

این رفتار در برخی از کشورها از جمله ترکیه وجود داشت که در برابر خرید ملک یا تاسیس شرکت یا اجاره خانه در ترکیه به واجدان این شرایط اقامت‌های از یک سال تا همیشه داده می‌شود. آیا طرحی که گویا اجرا شده و در برخی استان‌ها از مرحله سخن عبور کرده، قرار است به مهاجران اقامت یک ساله داده شود؟ آیا آن‌ها با این اجازه‌نامه به لحاظ قانونی می‌توانند کار و شغل داشته باشند. با توجه به شمار قابل اعتنایی که مهاجران افغانستان در ایران دارند و احتمال ورود بیشتر آن‌ها با اجرای این طرح باید معلوم شود در آخر کار قرار است چند مهاجر ایرانی ا‌ز امتیازهای این طرح برخوردار شوند و آیا این اقدام به بر‌هم خوردن تعادل ایرانیان و مهاجران منجر نمی‌شود و تعادل استان‌های هم‌مرز با افغانستان را به‌هم نمی‌ریزد؟ به نظر می‌رسد پیش از اینکه این طرح به روزهای سخت برسد بهتر است در این باره روشنگری شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها