رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 629238

خروج ۱۱۴ میلیارد دلار از بورس

ساعت 24 -از ابتدای زمستان بازار بورس شاهد خروج ۹ هزار و ۲۶۱‌ میلیارد‌ تومان سرمایه بوده و شاخص ‌کل بورس و اوراق بهادار نیز با ثبت افت ۷.۲۷‌درصدی در این مدت، عملکرد بسیار نامطلوبی را نشان داده‌ است. دیروز نیز با افت 4 هزار و 32 واحدی شاخص، در پایان معاملات شاخص کل در رقم ۲ میلیون و۴۵ هزار و ۷۵۱ واحد ایستاد.

در این رابطه، هومن عمیدی، کارشناس بازار بورس در گفت‌وگو با جماران با اشاره به این وضعیت نامطلوب در بازار بورس خاطرنشان کرد: بازار از سال ۹۸ تا ۹۹ رشد قابل قبولی را از خود به‌جا گذاشت ولی بعد از آن سال، دیگر رشد نکرد و منجر به خروج پول و سرمایه برای سرمایه‌گذاران شد. ارزش دلاری منابع خارج شده از بورس 114 میلیارددلار است.

وی ادامه داد: دلایل متفاوتی برای منفی بودن بازار بورس وجود دارد که اولین آن سیاست‌های غلط دولت است. به‌رغم وعده‌های آقای رییسی و تیم اقتصادی دولت که عنوان کردند سه روزه مساله بازار بورس را حل می‌کنیم که همه تو خالی بود، شاهد تداوم این سیاست‌های غلط هستیم.

همه افرادی که شعار حمایت از بازار سرمایه را به دستور وعده‌های انتخاباتی خود قرار داده بودند به محض اینکه کارشان تمام شده و نتایج موردنظر خود را گرفتند، همه ‌چیز را فراموش کردند. ‌ای کاش فقط فراموش می‌کردند! هر جا دولت به کسری بودجه می‌خورد از جیب شرکت‌ها برداشت می‌کند.

عمیدی با بیان این اعتقاد که به طرز عجیبی آمارسازی‌هایی از رشد اقتصادی، پیشرفت و بهبود نسبت‌های اقتصاد ارایه می‌کنند که شاهد آثار آن در هیچ جای کشور نیستیم و منطبق با واقعیت به نظر نمی‌رسد، تصریح کرد: آقای رییسی در زمانی که سکان دولت را به عهده گرفت ارزش بورس ۲۵۶ میلیارد دلار بود. الان ۱۱۴ میلیارد دلار از این رقم افتاده است و یک بازار بسیار منفی را شاهدیم.

این ۱۱۴ میلیارد دلاری که از بازار سرمایه خارج شده ، نتیجه سیاست‌های غلط دولت است. مسوولان به این موضوع هم بسنده نکردند و با شعف و شادمانی می‌گویند ما بنزین را گران نکردیم. بنزین را گران نکردند، اما وجهی که می‌خواستند از مردم آن هم از طریق افزایش بنزین بگیرند از جیب مردم و سود شرکت‌های پالایشگاهی برداشتند.

این کارشناس بازار بورس اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰ میلیون سهامدار مستقیم و غیرمستقیم در بورس داریم. نگاه نکنید یک عده همیشه در بازار سرمایه بودند. در حال حاضر بورس برای مردم مساله عمومی است و همه اقشار جامعه درگیر این بازار هستند. نارضایتی، راندمان منفی و زیان سنگینی که ایجاد کرده‌اند آثارش در زندگی فرد فرد این ۵۰ میلیون ایرانی وارد شده است، با این حال ادعا می‌کنیم تحریم‌ها هیچ اثری بر ما نداشته و توانستیم در کشور این تحریم‌ها و فشار‌های بین‌المللی را از بین ببریم.

وی با بیان اینکه تحلیلگران‌ بزرگ دنیا بورس‌ها و وضعیت اقتصادی دنیا را رصد می‌کنند، یادآور شد: آمار تورم ۶۰، ۷۰درصدی، سوخت شدن۱۱۴ میلیارد دلار پول در مدت کوتاه، توسط ساده‌ترین دانشجو‌های اقتصاد دنیا در مورد بورس ایران در حال رصد و بررسی است. چطور به دنیا می‌توانیم بگوییم که در مقابل همه اینها ایستادگی کردیم و اتفاقی نیفتاده است؟

مشاورین اقتصادی، به دولت آدرس‌های غلطی می‌دهند

عمیدی علل متعددی را در ایجاد مشکلات فعلی در بازار سرمایه موثر دانست و گفت: کسانی که به دولت پیشنهاد اقتصادی می‌دهند از جمله مشاورین عالی اقتصادی دولت، آدرس‌های غلط می‌دهند. در جلسه‌ای گفتم اگر می‌خواستند کشوری را زمین‌گیر کنند و برای ازبین بردن اقتصاد و تولیدش برنامه‌ریزی کنند، بازدهی و راندمان‌شان به‌اندازه‌ای که این تخریب رخ داده، بالا درنمی‌آمد.

این روش‌هایی که در اقتصاد کشور امروز پیش برده می‌شوند، قطعا به محاق رفتن تولید در کشور و خشکاندن ریشه تولید را رقم خواهد زد. او اضافه کرد: مگر ۲۵ اقتصاددان نگفتند بورس عامل تورم است! از سال 99 که شاخص بورس مرتب ریزش کرده است، چرا تورم کاهش نیافت! دلار در آن زمان ۲۷ هزار تومان بود ولی اکنون ۵۸ هزار تومان است. به غلط بورس را عامل تورم معرفی کردند و آدرس اشتباه دادند و همین تحلیل‌ها باعث شد دلار ۵۸ هزار تومان و سکه ۳۵ میلیون تومان شود! حتی متوسط قیمت مسکن در تهران به ۷۰، ۸۰ میلیون رسیده و تورم بالایی را در اقلام مواد غذایی شاهد هستیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها