رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 629257

سه دست پوچ مسکو برای تهران

ساعت 24 -فلاحت‌پیشه در گفت وگویی تصریح می‌کند «روسیه با قربانی‌کردن احیای برجام، مطرح‌کردن به‌کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ و وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل، سه دست پوچ را طی دو سال گذشته رو کرد و در ازای آن، نه خبری از سوخو-۳۵ بود، نه موشک‌های اس - ۴۰۰ و نه همکاری با تهران در فناوری‌های حساس روسیه و برخی از موضوعات تجاری.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم این نکته را هم یادآور می‌شود که «به‌واسطه همین بیان صریحم در دو سال اخیر بیشترین تاوان را دادم و در رسانه‌های اصولگرا و حامی دولت سیزدهم به دفعات به من توهین شد. ولی اکنون از زبان وزیر امور خارجه دولت همین دوستان به این واقعیت اعتراف می‌شود». با این ارزیابی، فلاحت‌پیشه ضمن اشاره به این واقعیت که اعتراف حسین امیرعبداللهیان اعتراف به آسیب سیاست خارجی و دیپلماسی ایران، مشخصا در موضوع احیای برجام و همچنین جنگ اوکراین است، تصریح می‌کند، «جای بسی تاسف دارد که همان زمان وزیر امور خارجه و بسیاری از مسئولان در حمایت از نقش روسیه برآمدند و شخص حسین امیرعبداللهیان با سفر به مسکو، در کرملین پاسخ حرف‌های من را داد و عنوان داشت که احیای برجام به‌هیچ‌وجه قربانی اهداف روسیه در جنگ اوکراین نشد، بلکه اختلافات و موانع دیگری مانع از احیای برجام شده است». در صورتی که به باور این نماینده ادوار مجلس، «مجموعه‌ای از کم‌کاری‌ها و قصورهای همین مسئولان باعث شد ایران که طی دو سال گذشته می‌توانست از احیای برجام بیشترین سود را ببرد در حال حاضر بیشترین ضررها را به واسطه عدم احیای برجام و همچنین شریک جرم شدن روسیه در جنگ اوکراین به ملت ایران تحمیل کنند». با چنین خوانشی، این استاد دانشگاه تاکید دارد که تا بیش از این دیر نشده و منافع ما قربانی جنگ اوکراین نشده است، ریل‌گذاری جدیدی در دستور کار سیاست خارجی ایران قرار بگیرد. پیرو گفته‌های حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، حسین امیرعبداللهیان، ۱۵ مارس ۲۰۲۲/ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ و تنها به فاصله ۱۹ روز پس از حمله روسیه به خاک اوکراین با سفر به مسکو در یک نشست خبری با سرگئی لاوروف، همتای روس خود شرکت کرد و در همان نشست خبری، «مداخله روسیه در عدم رسیدن به توافق در مذاکرات وین را انکار کرد».

  حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اذعان به اینکه بزرگ‌ترین آسیب‌دیدگان جنگ اوکراین در درجه اول مردم این کشور (اوکراین) و در درجه دوم مردم ایران هستند، مجددا در سایه بازخوانی روند دو سال گذشته جنگ اوکراین به ضربات دوم و سوم روسیه به منافع ایران اشاره می‌کند و تاکید دارد که «ایران تنها به‌واسطه قربانی‌شدن احیای برجام متضرر نشد، بلکه در ادامه روند این جنگ، روسیه دو ضربه دیگر را به منافع ایران وارد کرد که یکی از آن‌ها کشاندن پای مستقیم ایران به این جنگ در سایه انتشار اخباری پیرامون ارسال و به‌کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین بود».

به گفته فلاحت پیشه، این اطلاعات «نخستین‌بار توسط خود روس‌ها رسانه‌ای شد و با تحقیر دانش و توان ساخت پهپادهای ایرانی، عنوان داشته بودند که این پهپادها توانایی لازم را برای به‌کارگیری در جنگ ندارند که ضمن شریک جرم و شریک تحریم شدن ایران در کنار روسیه، عملا دانش و توان دفاعی و نظامی ایران توسط روس‌ها به چالش کشیده شد». فلاحت‌پیشه تاکید دارد که وی اولین کسی بود که این موضوع را مطرح کرد و بعد از آن مقاماتی مانند محمدجواد ظریف روی آن مانور دادند. ازاین‌رو به گفته این نماینده ادوار مجلس، «اگر قربانی‌شدن احیای برجام پای منافع روسیه در حمله به خاک اوکراین، تنش‌زدایی در مناسبات تهران و غرب را از دستور کار خارج کرد، با ادعاهای روسیه پیرامون به‌کارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، عملا تنش‌زایی اروپا و آمریکا با تهران به شکل جدی در دستور کار قرار گرفت».

این استاد دانشگاه ضربه سوم روسیه را وقوع عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ حماس و اسرائیل می‌داند که به گفته او یکی از تحریک‌کنندگان اصلی یا اصلی‌ترین تحریک‌کننده این جنگ، شخص پوتین و کرملین است که از وقوع درگیری، جنگ و ناامنی در خاورمیانه بیشترین سود را در جهت انحراف افکار عمومی و رسانه‌ها از روند جنگ اوکراین می‌برد. این تحلیلگر حوزه بین‌الملل، اعتقاد دارد که چاشنی عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنگ حماس و اسرائیل در دست پوتین قرار داشت. دیلماسی ایرانی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها