رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 629449

روستاهای اطراف تبریز با طبیعت عالی

در سفر به شهر اولین‌ها یا همان تبریز علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری که در این شهر قرار دارند نباید روستاهایی که در اطراف تبریز قرار دارند را از قلم انداخت.

زیرا در میان آن‌ها روستاهایی وجود دارند که طبیعتی منحصر به فرد و دل‌انگیز را دربرگرفته‌اند و با وجود بافت روستایی و بکری که دارند انتخاب ایده‌آلی برای یک طبیعت‌گردی دلچسب محسوب می‌شود. اگر از مسافران این شهر هستید و می‌خواهید با روستاهای اطراف تبریز با طبیعت عالی آشنا شوید و آن‌ها را در برنامه سفرتان به تبریز بگنجانید و یا از ساکنان تبریز هستید و به دنبال مکان‌های دنج با طبیعتی دل‌انگیز در اطراف تبریز هستید این مطلب برای شما است.

روستای کندوان

اگر می‌خواهید یکی از عجیب‌ترین و جالب‌ترین روستاهای ایران را ببینید بلیط هواپیما تبریز را بگیرید تا بعد از رسیدن به این شهر و در فاصله ۶۵ کیلومتری از آن روستای کندوان را پیدا کنید. این روستا که قدمت آن بیش از هفت هزار سال است، طبیعتی منحصر به فرد و کمیاب دارد و به همین دلیل هم شهرت جهانی گرفته است. در واقع روستای کندوان جزو تعداد انگشت شمار روستاهای صخره‌ای دنیا است که طبیعت آن شامل کوه‌ها و صخره‌های کله قندی است که در محاصره کوه‌ها هستند. ناگفته نماند که مردم روستا از محیط طبیعی پیرامون خود برای ساخت خانه استفاده کرده‌اند. یعنی کوه‌های کله‌قندی که شکل و شمایل عجیبی دارند و در روستا پراکنده شده‌اند خانه‌های این روستا را شکل داده‌اند.

روستای چراغیل

یکی دیگر از روستاهای اطراف تبریز با طبیعت دیدنی روستای چراغیل است که در آذرشهر قرار دارد و برای رفتن به آن از شهر تبریز تنها یک ساعت و سی دقیقه باید رانندگی کرد. روستای چراغیل از قدیمی‌ترین روستاهای پلکانی کشور است و با وجود قدمت تاریخی بالایی که دارد منطقه‌ای باستانی و مهم در اطراف شهر تبریز محسوب می‌شود. اما گذشته از ارزش و شهرت تاریخی این روستا، طبیعت آن هم دیدنی است. این روستا در مناطق کوهستانی استان آذربایجان شرقی واقع شده است و طبیعت آن با کوه‌های سر به فلک کشیده و رودخانه‌هایی که از میان درختان و پوشش گیاهانی نظیر پونه، آویشن و بابونه عبور کرده‌اند فضای دلنشینی برای طبیعت‌گردی در مناطق ییلاقی اطراف تبریز ایجاد کرده است.

روستای لیقوان

روستای لیقوان در ۳۶ کیلومتری تبریز واقع شده است و همان‌طور که احتمالاً حدسش را زده باشید این روستا قطب اصلی تولید پنیر لیقوان است. اما آنچه موجب شده است تا در فهرست ما قرار بگیرد طبیعت بکر و چشم‌اندازهای سرسبز آن است. از خانه‌های پلکانی روستا که بر روی ارتفاعات قرار دارند که بگذریم به طبیعت آن می‌رسیم که بخش اعظم آن از دشت‌های گل، مراتع سرسبز که اغلب گله گوسفندان را برای چرا به آن‌ها می‌آورند و کوه‌های سر به فلک کشیده تشکیل شده است؛ بنابراین اگر در کلان‌شهر شلوغ و پر هیاهوی تهران زندگی می‌کنید پیش از آنکه با بلیط تبریز تهران به سفرتان خاتمه دهید می‌توانید با رفتن به این روستای تاریخی و قدیمی به مدت دست کم نصفه روز در طبیعی آرامش‌بخش و دور از شهر اوقات خوشی را سپری کنید. در زمان حضور در این روستا یادتان باشد حتماً سری هم به چشمه‌های آب گرم آن بزنید.

روستای شیران

روستای شیران در شهرستان هریس و تقریباً در ۱۰۵ کیلومتری شهر تبریز قرار گرفته است و از میان همه روستاهای اطراف تبریز که طبیعت عالی دارند این روستا علی‌رغم موهبت‌های طبیعی فراوانی که دارد جزو موارد کمتر شناخته شده‌ است و تنها تعداد معدودی از گردشگران از وجودش باخبرند؛ بنابراین اگر از آن‌هایی هستید که از ماجراجویی و کشف مناطق طبیعی بکر حسابی به وجد می‌آیید در سفرتان به تبریز به هیچ وجه فرصت بازدید از این روستا را از دست ندهید. این روستا پر است از دره‌ها و دشت‌های رنگارنگ که چشم‌اندازهای کوهستانی زیبایی آن‌ها را دوچندان کرده‌اند. علاوه بر آن آبشارها و چشمه‌ّای آب گرم آن هم مکان‌هایی دنج برای آبتنی در دل یک تفرجگاه طبیعی هستند. معروف‌ترین آن‌ها هم آبشار شیران است که ارتفاع آن ۱۲ متر است و در حوالی روستا قرار دارد.

روستای الماس

روستای الماس هم از دیگر روستاها با طبیعت زیبا در اطراف تبریز است که در ناحیه غرب شهرستان شبستر قرار گرفته است. طبیعت این روستا به قدری دل‌انگیز و چشم‌نواز است که تقریباً تمام جاده‌های حوالی آن جزو زیباترین مسیرهای جاده‌ای آن منطقه محسوب می‌شوند. در روستای الماس می‌توانید در کوچه باغ‌های باصفا که ردیف خانه‌های نقلی روستا در پشت سنگ‌چین‌های کم ارتفاع پیدا هستند قدم بزنید و با تماشای منظره کوه‌های اطراف و چشمه‌های آبی که به طور خودجوش از دل زمین بیرون آمده‌اند حس نابی را تجربه کنید و برای مدت یک روز از شلوغی فضای شهری فاصله بگیرید. اگر از راه دوری به تبریز سفر کرده باشید به ویژه اگر از شهرهای پر ازدحامی مانند مشهد راهی تبریز شده‌اید و از قصد بازگشت با پرواز تبریز مشهد را دارید توصیه می‌کنیم بعد از طی کردن مسیر یک ساعت و نیم خودتان را با ماشین از تبریز به این روستا برسانید و دست کم چند ساعت از سفرتان را به گشت و گذار در این روستا اختصاص دهید.

روستای پیربالا

روستای پیربالا که در نزدیکی شهرستان مرند قرار دارد را هم می‌توان از زیباترین روستاهای اطراف تبریز با طبیعتی دست نخورده و جذاب دانست. برای رسیدن به این روستا باید از جاده‌های باریک و پیچ در پیچ کوهستانی عبور کرد؛ اما چشم‌اندازهای مسیرهای منتهی به روستا به قدری زیبا و دیدنی هستند که طی کردن مسیر آن را هم لذت‌بخش می‌کنند. بعد از آن روستای کوچک پیربالا که در دامنه سرسبز کوه میشو قرار گرفته است با زیبایی‌های طبیعی‌اش انتظارتان را می‌کشد. رودخانه‌ها و آبشارهای زیادی در روستا وجود دارند که از دل کوه‌ها و صخره‌ها جاری شده‌اند و رد کنار آن پوشش متنوع گیاهی منظره‌ای رویایی در وسعت کوچک را به تصویر کشیده است و فضایی فوق‌العاده آرامش‌بخش و دل‌انگیز برای طبیعت‌گردی ایجاد کرده است. علاوه بر همه اینها اگر به‌اندازه کافی زمان داشته باشید می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی این روستا که قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال دارد نیز دیدن کنید.

کلام آخر

کلان‌شهر تبریز جاذبه‌های تاریخی طبیعی بی‌شماری دارد که مطالب زیادی درباره آن‌ها مطرح شده است و عده زیادی از مسافران این شهر نیز از نزدیک از آن‌ها دیدن کرده‌اند. اما ما در این مطلب به معرفی روستاهای اطراف تبریز با طبیعت عالی پرداختیم. این دسته از روستاها می‌توانند برای آن مسافرانی که برای چندمین بار راهی تبریز می‌شوند و به دنبال گزینه‌های جذاب و تازه‌ای برای گشت و گذار در حوالی این شهر می‌گردند و یا ساکنان تبریز که می‌خواهند برای یک تعطیلات کوتاه و چند ساعته در حوالی تبریز به طبیعت‌گردی یا گشت و گذار بروند گزینه‌های مناسبی باشند. بااین‌وجود باید به خاطر داشت که روستاهای اطراف تبریز با طبیعت شگفت‌انگیز تنها به این موارد محدود نمی‌شوند؛ اما ما از میان همه آن‌ها جذاب‌ترین و البته بکرترین‌ها را برای معرفی انتخاب کردیم

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها