رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 629461

بررسی مزایا و معایب استفاده از لوله سفید

یکی از جدیدترین متریال‌هایی که در حال حاضر برای لوله‌کشی ساختمان به کار می‌رود، لوله سفید است.

 

این نوع لوله‌ها به دلیل مزایای فراوانی که دارند، به تدریج جایگزین قطعات فلزی قدیمی شده‌اند و بسیاری از سازندگان به دلیل ویژگی‌های مثبت آن‌ها، این نوع را در اولویت کار قرار داده‌اند. با توجه به افزایش تقاضا و محبوبیت این وسیله، بسیاری از سازندگان ایرانی به دنبال شناخت بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان هستند.

بیشتر بخوانید» به منظور خرید بهترین کیفیت لوله پنج لایه نیوپایپ و مشاهده لیست قیمت آنلاین این ابزار کاربردی در ساخت و ساز اینجا کلیک کنید.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی مزایا و معایب این محصول بپردازیم. همچنین، با معرفی انواع بهترین برندهای لوله سفید در ایران، به مصرف‌کنندگان کمک می‌کنیم تا به دنبال بهترین گزینه بروند. علاوه بر آن، قیمت لوله سفید نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به منظور کسب اطلاعات کامل‌تر در این زمینه، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مقاله با ما همراه بمانید.

لوله سفید چیست؟

لوله سفید، از بهترین گزینه‌های موجود برای لوله‌کشی آب در ساختمان‌ها است. به سادگی می‌توان گفت که این کالا به دسته‌بندی لوله‌های پلاستیکی تعلق دارد؛ اما اگر به‌صورت تخصصی‌تر بررسی شوند، متوجه می‌شویم که این نوع، از جنس پلی‌پروپیلن ساخته شده و آن را به عنوان لوله و اتصالات پلیمری می‌شناسیم. در بازار، بهترین برندهای لوله سفید را معمولاً با رنگ‌های سفید یا سبز مشاهده می‌کنیم. استفاده از این مواد اولیه، باعث ایجاد ویژگی‌های خاصی در این لوله‌ها شده و مزایای زیادی برای استفاده از آن‌ها به‌وجود می‌آورد.

اتصالات لوله سفید نیز عمر طولانی برای این وسیله ایجاد می‌کند و باعث کاهش نیاز به تعمیرات مکرر می‌شود. مهره و ماسوره‌های مورد استفاده برای اتصال این لوله‌ها به یکدیگر، از جمله قطعات مهمی به‌شمار می‌روند که برای عملکرد صحیح آن‌ها بسیار حائز اهمیت هستند.

مزایای استفاده از لوله سفید چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از انواع محصولات لوله سفید در کشور ایران، می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این محصول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم زنگ‌زدگی
  • شکل صیقلی و عدم رسوب‌زده شدن
  • عدم تاثیرگذاری روی کیفیت مایعات
  • مقاوم در برابر دما
  • طول عمر بالا

در چند سال گذشته، لوله‌های سفید پلی‌پروپیلن به دلیل مزایای زیادی که در مقایسه با لوله‌های فلزی قدیمی داشتند، کاربرد بیشتری پیدا کرده‌اند؛ در ادامه به صورت خلاصه به هر کدام از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت:

عدم زنگ‌زدگی

یکی از مزایای اساسی این لوله‌ها، عدم تمایل آن‌ها به زنگ‌زدگی است. بر خلاف لوله‌های فلزی، این نوع محصول به علت زنگ نزدن، عمر بسیار طولانی دارند. همچنین، آن‌ها مقاومت قابل توجهی در برابر اسیدها و مواد شیمیایی دارند.

شکل صیقلی و عدم رسوب‌زده شدن

از جمله مزایای دیگری که می‌توان برای لوله‌های سفید در نظر گرفت، عدم تشکیل رسوب در آن‌ها است. اگرچه علت اصلی تشکیل این ماده به دلیل وجود آب است، اما سطح داخلی نیز نقش مهمی در این موضوع دارد. هر چقدر که سطح داخلی لوله خشن‌تر باشد، احتمال تشکیل رسوب در آن بیشتر خواهد بود؛ ولی لوله‌های سفید به دلیل داشتن سطح داخلی صیقلی، این احتمال را به حداقل ممکن کاهش داده‌اند.

عدم تاثیرگذاری روی کیفیت مایعات

از ویژگی‌های مهم دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، حفظ کیفیت آب یا دیگر مایعات است. استفاده از این نوع لوله، هیچ تاثیری بر رنگ، طعم یا بوی آب نخواهد گذاشت و این نکته باعث می‌شود تا بهترین گزینه برای لوله‌های آب شرب باشد. تاثیر منفی بر کیفیت مایعات، یکی از مهم‌ترین معایب لوله‌های قدیمی به حساب می‌آید.

مقاوم در برابر دما

این لوله‌ها می‌توانند در دماهای پایین یا بالا، حتی تا 85 درجه سانتی‌گراد نیز به‌خوبی عمل کنند و دچار آسیب نشوند. برای پیشگیری از یخ‌زدگی آن‌ها در دماهای پایین‌تر، می‌توان از فوم لوله نیز استفاده کرد.

طول عمر بالا

آخرین مزیتی که می‌توان برای لوله سفید ذکر کرد، دوام بسیار طولانی آن‌ها است. این وسیله طول عمر بسیار بالایی دارد و به هیچ‌وجه نه می‌شکنند و نه می‌ترکند. انعطاف‌پذیری این لوله‌ها بسیار بالاست و در برابر خم شدن یا فشار، مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.

معایب استفاده از لوله سفید چیست؟

این لوله‌ها، در ایران یا هر جای دیگر از دنیا، مزایای خاص خود را دارند؛ اما از معایب آن نباید چشم‌پوشی کرد. از جمله مهم‌ترین معایب لوله سفید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تحمل نکردن فشار داخلی
  • امکان تشکیل شدن جلبک در لوله‌ها
  • انبساط طولی بسیار زیاد

همچنین در برخی موارد، استفاده نابه‌جا و اشتباه از این نوع لوله و اتصالات ارزان قیمت، موجب تحمیل هزینه‌های گزاف به مالکین ساختمان‌ها شده است و باید با دقت به این موضوع نیز توجه شود.

تحمل نکردن فشار داخلی

لوله‌های سفید در برابر فشار داخلی، به‌ویژه در دماهای بالاتر، توانایی چندانی ندارند. با افزایش فشار آب داخل لوله، احتمال ترکیدگی نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند.

امکان تشکیل شدن جلبک در لوله‌ها

این لوله‌ها نور را از خود عبور می‌دهند و در برابر نفوذ اکسیژن هوا هم مقاوم نیستند. همین دو عامل باعث می‌شوند که امکان بروز جلبک یا سبزه در آن‌ها، به‌خصوص در زمان‌هایی که آب داخل لوله راکد باشد، افزایش پیدا کند.

انبساط طولی بسیار زیاد

این وسیله، برخلاف لوله‌های پنج‌لایه که درون خود از یک لایه فلزی برخوردار هستند، انبساط طولی زیادی داشته و به‌راحتی، با چشم انسان نیز دیده می‌شوند. به همین دلیل برای اجرای آن‌ها به‌صورت عمودی، باید بست‌های زیادی به کار برد یا اینکه آن‌ها را تنها برای سطوح افقی و کف استفاده کرد. باید بدانید که دلیل متفاوت بودن قیمت لوله پنج لایه نیز وجود همین لایه فلزی در آن‌ها است.

بهترین برند لوله سفید

در ایران، تعداد زیادی برند تولید کننده لوله سفید وجود دارند که همگی از مارک‌های معروف این کشور به‌شمار می‌روند و سابقه‌ای قابل توجه در زمینه تولید انواع لوله، به‌خصوص این مدل را دارند. از جمله برندهای محبوب این حوزه، می‌توان به نیوپایپ و آذین اشاره کرد که از جهات مختلفی شناخته شده‌اند. همچنین، صبا و MPJ نیز از دیگر موارد مشابه هستند که در بازار حضور دارند.

قیمت لوله سفید

اکنون که بهترین برندهای این وسیله در ایران را می‌شناسیم، منطقی است که نگاهی به قیمت این لوله‌ها نیز داشته باشیم. باید توجه کرد که قیمت لوله سفید در ایران بسیار متغیر است و عوامل زیادی از جمله برند تولید کننده لوله، ابعاد و سایز، حتی مکان فروش نیز می‌توانند بر قیمت آن تاثیر بگذارد.

جمع‌بندی

لوله‌های پلی پروپیلن یا همان سفید، به عنوان یک وسیله تک لایه پلیمری شناخته می‌شوند. این نوع، پس از لوله‌های فلزی وارد صنعت سیستم لوله‌کشی ساختمانی شدند. غالباً به رنگ سفید و گاهی هم سبز تولید می‌شوند که رنگ سفید آن‌ها متداول‌تر است. اتصالات این مدل، با استفاده از دستگاه جوش، به یکدیگر می‌پیوندند تا یک سیستم لوله‌کشی کامل ایجاد شود. این نوع محصولات اغلب برای انتقال آب آشامیدنی در داخل ساختمان‌های اداری و مسکونی، به‌ویژه در مکان‌هایی که از نور مستقیم آفتاب دور هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها