رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 630029

معرفی کاخ‌ها، معابد و میراث تاریخی کیش

اغلب ما جزیره کیش را با سواحل شگفت‌انگیز و تفریحات هیجان‌انگیز ساحلی‌اش به یاد می‌آوریم و تصور می‌کنیم این مقصد لوکس و مدرن پیشینه تاریخی چندانی ندارد.

اما در حقیقت جزیره کیش بالغ بر ۲۰۰ میلیون سال قبل در نتیجه پدیده‌های طبیعی شکل گرفته است و آنطور که از سفرنامه‌های قدیمی می‌توان برداشت کرد سابقه سکونت انسان‌ها در این جزیره حتی به بیش از قرن چهارم میلاد برمی‌گردد. همین پیشینه تاریخی طولانی هم موجب شده است تا گنجینه‌ای از میراث تاریخی در این جزیره کیش قرار بگیرد. در این مطلب قصد داریم به سراغ جاذبه‌های تاریخی کیش یعنی کاخ‌ها، معابد و خلاصه میراث تاریخی کیش برویم و آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

شهر زیرزمینی کاریز کیش

به جرات می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین مناطق تاریخی جزیره کیش شهر کاریز است. بنابراین اگر از مسافرانی هستید که برای خرید تور کیش اقدام کرده‌اید و فرصت زیادی برای بازدید از همه جاذبه‌های تاریخی کیش ندارید و می‌خواهید تنها یک گزینه را گلچین کنید شهر زیرزمینی کاریز بهترین گزینه است. همانطور که می‌دانید کاریز به معنای قناب است و شهر کاریز هم در واقع یک قناب زیرزمینی است که وسعت زیادی دارد و به شهر کاریز شهرت دارد. قدمت این شهر بالغ بر ۲۷۰ میلیون سال است و مساحت تقریبی آن ۱۰ هزار متر مربع تخمین زده شده است. عمق آن هم تا ۱۶ متری زمین پایین می‌رود و بخش زیادی از دیوارها و سقف‌های آن به طرز هنرمندانه و زیبایی با صدف و مرجان پوشیده شده‌اند.

آدرس: بلوار میرمهنا، حد فاصل میدان المپیک و میدان فارور

کاخ الیت کیش

کاخ الیت کیش یکی از مکان‌های تاریخی جزیره است که به نسبت دیگر جاذبه‌ها کمتر شناخته شده است. این کاخ که در ناحیه شرقی جزیره قرار دارد در سال ۱۳۵۱ بنا شده است و به عنوان محل سکونت خانواده پهلوی در جزیره کیش بوده است. ساختمان کاخ درست مانند ویلاهای مدرن امروزی طراحی شده است و نمای آن ساده و به رنگ سفید است. مساحت کاخ نزدیک به ۴۵۰۰ متر مربع است و با درختان متراکمی که پیرامون آن وجود دارد و چشم‌انداز خلیج فارس می‌توانست بیشتر از اینها مورد توجه گردشگران باشد اما متاسفانه کم لطفی‌هایی شامل این ابنیه تاریخی شده است بطوری که بخش‌های زیادی از آن فرسوده و تخریب شده‌اند و نیاز مبرمی به مرمت و بازسازی دارد.

آدرس: شرق جزیره کیش، نزدیکی رستوران میرمهنا

روستای باغو کیش

روستای باغو کیش هم جزو میراث تاریخی این جزیره محسوب می‌شود. اگر از ساکنان پایتخت هستید و با بلیط تهران کیش سفر می‌کنید، با رفتن به این روستا می‌توانید از مکانی کاملا تاریخی با فضایی متمایز از کلان‌شهرهای امروزی دیدن کنید. قدم‌زدن در کوچه پس کوچه‌های این روستا و تماشای طبیعت بکر آن بسیار آرامش‌بخش و لذت‌بخش است. در کنار آن ابیته‌های تاریخی بسیاری در این روستا قرار گرفته‌اند که می‌توان یک جاذبه‌گردی تاریخی در جزیره کیش را در آن تجربه کرد. دست آخر هم می‌توان در یکی از اقامتگاه‌های بومی و باصفای روستا شب را سپری کرد.

آدرس: خیابان باغو، روستای باغو

پایاب کیش

پایاب کیش با قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال یکی از آثار تاریخی ارزنده و البته دیدنی در این جزیره به حساب می‌آید. پایاب‌ها در واقع مکان‌هایی هستند به شکل دالان یا راهروهایی که در نزدیکی چاه‌های قنات‌ها قرار می‌گیرند و با شیب تندی که دارند آب را در کاریزها هدایت می‌کنند. پایاب کیش هم همین ساختار را دربرمی‌گیرد و معماری داخلی آن با به گونه‌ای است که فضای پایاب از نور طبیعی بهرمند می‌شود و کاملا روشن است. گفتنی است گردشگرانی که در طول تابستان به پایاب می‌روند از خنکی هوای داخل آن بسیار لذت می‌برند. اگر به بازدید از این جاذبه رفتید بد نیست به رستوران و کافه‌‌ای با همین نام و در مجاورت پایاب هم سری بزنید زیرا دکوراسیون داخلی آن‌ها نیز با الهام از پایاب طراحی شده است و بی‌شک جذاب خواهد بود.

آدرس: میدان المپیک، بلوار المپیک

خانه بومیان کیش

بی‌شک یکی از انگیزه‌هایی که موجب می‌شود تا عده‌ای از مسافران از شهری دیگر بلیط کیش را بخرید و برای بازید از جاذبه‌های تاریخی این جزیره برنامه‌ریزی کنند، آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان بومی جزیره است. خانه بومیان کیش که به موزه مردم‌شناسی کیش هم شهرت دارد برای این منظور بهترین گزینه است. علاوه بر آن این مکان تاریخی جزو پرطرفدارترین جاهای دیدنی کیش از نظر کاربران بوده است. این خانه در واقع یکی از قدیمی‌ترین خانه‌های جزیره است که بافت و معماری بومی آن حفظ شده است و در آن بخش‌های مختلفی تعبیه شده است تا گردشگران را تا حد زیادی با فرهنگ بومیان جزیره آشنا کند. بازدیدکنندگان می‌توانند در این خانه فعالیت‌های لذت‌بخشی را انجام دهند که برخی نمونه‌های این است که طعم شیرینی‌ها، غذاها و نان‌های محلی را بچشند، به دستانشان با حنا نقش و نگار بزنند و یا لباس‌های محلی را به تن کنند و عکاس‌های یادگاری بگیرند.

آدرس: محله قدیمی سفین، ۲۰۰ متری بازار ماهی به سمت کشتی یونانی، روبروی بندگاه صیادی

شهر باستانی حریره کیش

شهر حریره کیش در شمال جزیره قرار گرفته است و گنچینه‌ای از میراث جزیره کیش را در خود جای داده است. کارشناسان پیشینه تاریخی این شهر را بیش از ۱۰۰۰ سال می‌دانند و در کاوش‌های باستانی آثار و اشیاء قدیمی بسیاری در آن بدست آمده است. در ساخت خانه‌ها و بناهای این شهر باستانی از سنگ و آهک استفاده شده است و علیرغم گذشت مدت زمان طولانی آسیب‌های محیطی زیادی به آن‌ها وارد نشده است. البته بطور حتم شکل و شمایل خانه‌ها و بناها به صورت امروزی نبوده است. خانه اعیانی کیش، اسکله حریره، حمام حریره و کارگاه‌های صنعتی از جملکه مکان‌های دیدنی این شهر هستند.

آدرس: بلوار میرمهنا، بلوار المپیک، میدان حریره، خیابان کرانه

کشتی یونانی کیش

در معرفی جاهای تاریخی کیش نمی‌توان از کشتی یونانی در این جزیره نام نبرد. این کشتی که در مسیر روستای باغو کیش و در میانه دریای خلیج فارس قرار دارد همواره به عنوان نمادی از جزیره کیش شناخته شده است. داستان این کشتی که آخرین مالک او فردی یونانی تبار بود از آنجا شروع شد که در سال ۱۳۴۵ این کشتی غول پیکر در حال عبور از آب‌های خلیج فارس بود که به دلایل نامعلوم به گل نشست و علیرغم تلاش‌های زیادی که شد همچنان پیکره آن در همان مکان باقی‌مانده است. گفتنی است بعد از این اتفاق روایت‌ها و افسانه‌های زیادی شکل گرفت که تا امروز هم گوش به گوش در میان بومیان منطقه ذکر می‌شود. گفتنی است به دلیل فرسودگی فضای کشتی امکان بازدید از داخل آن برای گردشگران فراهم نیست اما بد نیست زمانی که به ساحل می‌روید و در حین تماشای خلیج فارس زیبا به این جاذبه هم توجه کنید و از نزدیک آن را ببینید.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی کاخ‌ها، معابد و میراث تاریخی کیش پرداختیم اما لازم به ذکر است که بگوییم موارد دیگری هم وجود دارند که بخشی از میراث تاریخی جزیره کیش محسوب می‌شوند و ما در این مطلب نامی از آن‌ها نبرده‌ایم. در واقع جاذبه‌های تاریخی کیش بیشتر از مواردی است که در این مطلب گفته شده است اما ما تلاش کردیم تا اصلی‌ترین و جذاب‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم. اگر از علاقمندان به تاریخ هستید و راهی کیش می‌شوید به همین موارد اکتفا نکنید و از جاهای تاریخی دیگر آن هم دیدن کنید

این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها